První Škodu Octavia, která je až na několik kusů speciálního vybavení k nerozeznání od sériové verze, představilo na Tři krále královéhradecké policejní ředitelství. Sloužit bude na území celého kraje. Do konce měsíce dostane ale svoje auto dopravní policie v každém okrese. Takže jich bude dohromady šest.
"Všechna ale nakonec budou jezdit po celém území kraje, řidiči se nemohou spolehnout, že budou potkávat jen jedno," upozorňuje mluvčí Ivana Ježková. Jejich barvy? "Neprozradím," dodává s tím, že každé může být jiné.
A nenechte se mýlit fotografiemi u článku. V ostrém provozu na autě nebudou nápisy POLICIE, naopak na nich budou registrační značky. Počítá se s tím, že časem začne jejich seznam kolovat internetem.
Pod kapotou dupe sto šedesát koní
Jenže kdo pojede sto třicet po okresce, stejně nebude mít moc času na čtení čísel. Octavia s benzinovým motorem 1,8 litru o výkonu 118 kW (zhruba sto šedesát koní) se zvenku od auta dostupného v autosalonech liší ještě dvěma výstražnými modrými světly ukrytými v masce a jednou anténkou na střeše navíc.
Další rozdíly, byť viditelné, už jsou uvnitř v autě. Na přední palubní desce je kromě kamery ještě výklopný monitor, na který se promítá obraz a další údaje z přední i zadní kamery. Obě mohou měřit rychlost. Auto má samozřejmě také sirénu.
Zadní kamera je upevněná nahoře pod sklem pátých dveří auta. Na platě, které kryje zavazadlový prostor, jí dělají společnost dva velké majáky a informační tabulka. Stejná je také za předním sklem. Kromě obligátních nápisů "STOP - POLICIE" se na nich mohou ukazovat i jiná sdělení, třeba "NÁSLEDUJ MĚ" v němčině nebo angličtině.
"Kamery mohou zoomovat, aby bylo možné ve větší rychlosti dodržet bezpečnou vzdálenost. Je možná nahrávat i vozidla za sebou," vysvětlil vedoucí oddělení silničního dohledu Vladimír Košťál, který bude s jednou z octavií jezdit.
První nákup v republice
Auto s šestistupňovou převodovkou jede až 240 kilometrů v hodině. Je tak pomalejší než Volkswageny Passat, které v kraji slouží především na dálnici D11, ovšem na silnice první a nižších tříd by to mělo bohatě stačit.
Policejní octavieZákladem je sériová Škoda Octavia II po faceliftu: |
Krajské policejní ředitelství si od civilních aut v provozu slibuje, že posílí prevenci víc než auta označená. "Nechceme především rozdávat pokuty. Chceme, aby řidiči věděli, že nás mohou takto potkat a dávali si pozor, co dělají," vysvětluje strategii nového vedení mluvčí Ježková.
Ujišťuje, že na benzin pro tato auta v době, kdy se často mluví o tom, kam všude musí policisté chodit pěšky, jsou peníze vyčleněné. Krajská policie se rozhodla jít cestou nákupu více civilních aut jako první v republice a čeká, zda ji nějaký region bude následovat.
"Prioritou budou úseky s nejvyšší nehodovostí za loňský rok, od prvních tříd až po komunikace v obcích," řekl pověřený šéf krajské dopravní policie Petr Dušek. Jako příklad jmenoval třeba trasu Hradec Králové - Jičín, nebo silnici 33 k hranicím v Náchodě.