Po loňském zkušebním provozu elektrobusu se nyní na linkách trutnovské městské dopravy prohání hybridní kloubový autobus Mercedes Benz Citaro G typu BlueTec Hybrid.
Běžní cestující mohou podle ředitele firmy OSNADO Milana Kováře posoudit komfort jízdy.
"Tento novátorský hybridní autobus za patnáct milionů korun kombinuje výhody elektrického a dieselového pohonu a je jakýmsi technologickým mezistupněm na pomyslné cestě k nulovým emisím," popsal autobus ředitel Milan Kovář.
V průběhu února se mají ukázat reálné úspory
Zkušební provoz testuje OSNADO ve spolupráci se společností EvoBus Bohemia a vozidlo bude v Trutnově jezdit po celý únor. "Cílem je ověření předpokládaných provozních parametrů. Budeme sledovat také reálné úspory spotřeby pohonných hmot v porovnání s ostatními autobusy v městské dopravě," řekl ředitel.
Už nyní předpokládá u hybridního autobusu úsporu pohonných hmot mezi 20 až 30 procenty. Hybridní pohon zajišťují čtyři elektromotory, které pohánějí střední a zadní nápravu. Čtyřválcový naftový motor splňující nejnovější emisní normy zajišťuje dobíjení baterií na střeše vozidla.
"Pohon umožňuje autobusu projet části trasy linky v čistě elektrickém bezemisním módu. Tuto funkci uplatní při průjezdu přes historické centrum města," sdělil ředitel.
Elektrobus se osvědčil i jako skibus
Karoserie vychází z typu Mercedes Benz Citaro G, který už OSNADO má ve svém vozovém parku pro městskou hromadnou dopravu v Trutnově od prosince 2010. A to ve verzi autobusu s pohonem na stlačený zemní plyn. Od něj se však hybridní verze liší třídveřovým provedením.
Není to jediný elektrobus, prohánějící se v současnosti po Trutnovsku. Vedle hybridního autobusu má OSNADO od konce loňského prosince jako skibus v Peci pod Sněžkou a Velké Úpě další vozidlo. Nízkopodlažní elektrobus českého výrobce SOR EBN 10,5.
"Tím jezdí návštěvníci lyžařských středisek. Jde o stejný typ elektrobusu, který jsme testovali v loňském červenci na linkách městské dopravy ve Dvoře Králové nad Labem," sdělil ředitel Milan Kovář.