Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Krkonoše by mohly křižovat koleje. S vlaky počítá projekt za miliardu

  12:02
Zastaralá železniční doprava v Krkonoších může ohrozit turistický ruch. Zachránit to má miliardový projekt Express Úpa, který by do roku 2020 propojil kolejemi Pec pod Sněžkou, Karpacz i Špindlerův Mlýn.
Vlak by mohl spojit třeba Pec a Špindl, mezi nimiž nyní nevede žádná přímá cesta. (Ilustrační snímek)

Vlak by mohl spojit třeba Pec a Špindl, mezi nimiž nyní nevede žádná přímá cesta. (Ilustrační snímek) | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Málo spojů, nedostatek přímých linek z Prahy a Hradce, rušení některých tratí či zcela chybějící železniční spojení v atraktivních lokalitách. To vadí autorům dokumentu Strategie pro rozvoj Krkonoš, kteří vážně upozorňují na riziko s nedostatečnou a zastaralou železniční sítí v regionu, což může být obrovským hendikepem pro rozvoj turismu v celých Krkonoších.

Ačkoliv se to může zdát jako utopie, brzy snad budou jejich prosby vyslyšeny a oblíbená turistická destinace se radikálně změní. Úředníci Královéhradeckého kraje mají na stole obří projekt Express Úpa 2020, který počítá s vybudováním nového železničního spojení mezi několika hlavními horskými středisky v Krkonoších.

Projekt by změnil způsob cestování v Krkonoších

Pokud by se povedlo projekt prosadit a zaplatit, nové železniční trasy by podstatně změnily způsob cestování ve velké části Krkonoš.

"V první fázi by se propojila Svoboda nad Úpou s Pecí pod Sněžkou, státními hranicemi a horským střediskem Karpacz," prozradil náměstek hejtmana pro rozvoj regionu Otakar Ruml (KSČM). Právě ve Svobodě a v Karpaczi nyní železniční tratě na obou stranách hranic končí.

Ve druhé fázi by vyrostly koleje i v úseku Pec Pod Sněžkou - Špindlerův Mlýn, čímž by se cestování mezi turistickými baštami pro mnoho lidí výrazně zjednodušilo. Kraj uznává, že jde sice o ambiciózní, ale také obtížný projekt.

"Jeho osud i termín realizace v roce 2020 bude hlavně záležet na tom, zda se podaří zajistit dostatek financí. Samotný kraj nemá ve svém rozpočtu miliardové částky, které by na podobně náročnou a rozsáhlou stavbu byly potřeba. Železnice by však zajistila Krkonoším budoucnost. Turisté by nemuseli zápolit při dopravě do hor s nepřízní počasí a s přeplněnými parkovišti. Vlaky by zkrátka zajistily rychlou a pohodlnou dopravu přímo do srdce nejvyšších hor," myslí si Ruml.

Mezi Pecí a Špindlem chybí spojnice

Zásadní se zdá být trasa mezi Pecí a Špindlem, mezi nimiž nevede žádná přímá cesta. Dnes se dá autem z jednoho města do druhého dostat oklikou za hodinu, po nových kolejích a tunelem by trvala jen několik minut. Podobně by se zjednodušila trasa do Polska.

Cestování vlakem zažívá vzestup popularity. I díky novým dopravcům jezdí po Česku stále více moderních vagonů s internetem, elektrickými přípojkami a pohodlným sezením. Nejvýhodnější je vlak pro turisty, kteří se do něj krásně vejdou i s kolem, batohem nebo lyžemi.

"Když jedu do Krkonoš autobusem, potýkám se často s nepříjemnou reakcí řidičů i cestujících, velký batoh se dovnitř někdy jen stěží vejde a jet v partě je teprve nesmysl. Cesta autem po rozbitých silnicích v zácpě je zase unavující, nemluvě o starostech s předraženým parkováním," říká Lukáš Jakoubek z Prahy, který jezdí vlakem do hor už mnoho let.

Několikrát však musí přestupovat, často se šine pomalou lokálkou a do lyžařských středisek se po kolejích nedostane. Ocenil by stejně jako mnozí další rychlejší spoje s méně přestupy. Strategie pro rozvoj Krkonoš proto radí posílit některé linky a přeshraniční spojení do Polska, zlepšit návaznost autobusů, skibusů a cyklobusů na přijíždějící vlaky, zkvalitnit služby ve vlacích.

Podle některých je stavba kolejí utopie

O stavbě nových tratí však mluví s respektem. "Pro někoho je to utopie, pro jiné méně. Byla by to sice obrovská investice, ale mluvit se o tom nepřestává," říká starosta Vrchlabí a jeden z iniciátorů analýzy Jan Sobotka.

Nové železnice by měly pro hory podle organizace CzechTourism ještě další důležitý rozměr.

"Došlo by ke snížení negativních dopadů cestovního ruchu na životní prostředí, zachování původního rázu krajiny, což je pro horský turismus zásadní zdroj, a v neposlední řadě by také odpadl problém s řešením parkovacích kapacit přímo v horských destinacích," konstatovala manažerka organizace Jiřina Peřinová.

V Česku jezdí vlakem na dovolenou asi 11 procent turistů. Vzorem by pro nás mohlo být Švýcarsko, kde tvoří železniční doprava páteř celého turismu v zemi. Odborníci přes cestovní ruch vznik nových tratí podporují, jde však podle nich o větší problém.

Pomohly by dálkové spoje

"Na železnici musí navazovat dálková železniční spojení, záchytná parkoviště, omezení vjezdu motorových vozidel do jádrových zón destinace, kvalitní služby, ubytování, lokální doprava, marketing a podobně. Potom teprve může být železnice páteří systému veřejné dopravy," dodala Peřinová.

Modernizaci železničních tratí je podle ní třeba provádět s rozumem tak, aby nové trasy nepoškodily estetický ráz krajiny a její turistický potenciál.

Současnému neutěšenému stavu by pomohlo zavedení přímých dálkových spojení, například z Prahy a Hradce Králové na Vrchlabí. Vždyť nyní musí na mnoha spojích z Trutnova do Vrchlabí cestující přesedat ještě v Kunčicích nad Labem, což cestu se zavazadly a lyžemi jen ztíží.

"Vrchlabí je vlastně slepá kolej z Kunčic. Do budoucna si dokážu i představit, že v Kunčicích bude dokonce hlavní vrchlabské nádraží, kam by zajížděla městská doprava," řekl starosta Sobotka.

Přímému spojení z Prahy do Vrchlabí by se rozhodně nebránil už nyní. Kvalitní železniční síť by pomohla také místním, kteří denně dojíždějí do horských středisek do práce, ať už do hotelů či lyžařských areálů. Ne každý totiž může v předražených střediscích bydlet.

"Dojížděla jsem každý den do Špindlerova Mlýna a pak Pece pod Sněžkou, protože jsem se živila jako lyžařská instruktorka. Řeknu vám, že dostat se bez auta třeba večer ze Špindlu do Trutnova, to je docela síla," svěřila se třicetiletá Lenka Rošková.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Garáž vedle už hořela, nemocného penzistu s kyslíkem zachránili policisté

3. května 2024  13:39

Špatně pohyblivého sedmdesátníka zachránila v úterý během dvou minut z hořícího domu na...

Alej Kaštanku by vedle navržené dvoukolejky mohl zachránit ochranný rám

3. května 2024  10:22

Osm let převažoval názor, že kvůli stavbě železniční dvoukolejky bude na předměstí Hradce Králové...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

První jaro v nové aréně. Nejistotu odvál dobrý finiš, Hradec kouká po Evropě

3. května 2024  9:43

Ještě první letošní výsledky vzbuzovaly mírnou nejistotu. Ta byla způsobena obavami: Co kdyby v...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...