Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Běžecké lyžování je v ohrožení, obce chtějí peníze na údržbu stop

  13:48
Veřejné prostředky ani zdaleka nepokrývají náklady na úpravu bílých stop v Krkonoších. Obce by proto uvítaly dlouhodobou podporu z dotačního programu ministerstva školství. Vlekaři v této souvislosti volají po zákonu o cestovním ruchu.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Přestože přírodního sněhu je v Krkonoších pomálu a běžkaři na start sezony teprve čekají, pod povrchem doutná velký problém. Veřejné zdroje totiž zdaleka nepokrývají náklady na úpravu tratí. Většinu platí skiareály ze svého a z běžkařů nemají téměř žádný zisk. Hrozí, že lyžaři o některé trasy přijdou. Tvrdí to svazek měst a obcí Krkonoše, který sdružuje čtyřicítku zdejších samospráv.

Svazek obcí koordinuje úpravu tratí v rámci projektu Krkonoše - lyžařský běžecký ráj. Na úpravě se podílí 22 subjektů: vlekaři, tělovýchovné jednoty, obce a lyžařské oddíly, mezi které sdružení každoročně rozdělí zhruba jeden milion korun. Reálné náklady jsou více než čtyřnásobné. Nejvíc peněz do bílých stop tak investují skiareály.

„Běžecké lyžování nepřináší žádné příjmy, je to v podstatě veřejná služba. Máme signály, že skiareály, pokud jim to nebude vycházet, nebudou tratě upravovat v takové míře jako dosud nebo je upraví pouze okolo svého střediska a nebudou řešit jejich propojení. Běžecké lyžování je trvale ohrožené, může to skončit ze sezony na sezonu,“ říká předseda krkonošského svazku Jan Sobotka.

Mezi největší upravovatele stop v regionu patří Skiresort Černá hora–Pec, který se v zimní sezoně stará o 90 kilometrů běžeckých tratí. Ročně na to vydá tři miliony korun. Ředitel střediska Petr Hynek přiznává, že současná situace je dlouhodobě neudržitelná.

„Běžkaři jsou čím dál náročnější. Před 10 lety byli spokojení, když se tratě projely dvakrát týdně, dnes jim pomalu nestačí, ani když trasy upravujeme každý den. Přitom většinu nákladů platíme z prostředků, které musíme vydělat jinde,“ říká Petr Hynek.

Ideální by byl víceletý grant

Jediný zdroj příjmů pro vlekaře představují běžkaři, kteří si koupí lístek na lanovku, aby se dostali například k trasám na vrcholu Černé hory. Podle Hynka skiresort ze 70 procent běžkařů nemá ani korunu.

„Je to problém, který je potřeba řešit, a ne před ním zavírat oči. Dlouhodobě voláme po zákonu o cestovním ruchu, tak jako to je běžné v okolních zemích, který by zajistil sdružování prostředků od podnikatelů, obcí a státu na financování nepodnikatelských aktivit. Mezi ně patří i běžecké lyžování,“ vysvětluje šéf největšího lyžařského resortu.

Svazek krkonošských obcí se nedávno obrátil na Českou unii sportu, aby pomohla napjatou situaci vyřešit. Podle starostů by stát měl na úpravu tratí vyčlenit peníze. Nejasný systém financování se netýká pouze Krkonoš, ale horských regionů v celé republice. Ideálním řešením by byl víceletý grant, který by dal obcím i vlekařům jistotu na delší období.

„Běžecké tratě jsou udržovány ve veřejném zájmu a z důvodu ochrany přírody horských partií. Uvítali bychom zařazení podpory rozvoje a udržování lyžařských běžeckých tratí na českých horách do dotačního programu ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v oblasti sportu na léta 2016 - 2020,“ uvedl Jan Sobotka.

Unie sportu na žádost zatím nereagovala.

Ilustrační foto.

Největší část peněz svazek na úpravu tratí každoročně získává od Královéhradeckého kraje, pro letošní sezonu to je 500 tisíc korun. Liberecký kraj přispěl 300 tisíci. Menší obnosy sdružení shání z grantů od různých nadací. Peníze pak rozděluje mezi upravovatele stop.

Do bílé stopy vyrazí milion lyžařů

„Každý rok žádáme o peníze na příští sezonu. Pokud kraje odmítnou úpravu tratí financovat nebo granty nebudou vypsány, nic s tím neuděláme,“ upozorňuje Radek Vich, jenž má ve svazku na starosti oblast běžeckého lyžování.

V Krkonoších se každoročně upravuje až 570 kilometrů běžeckých tras včetně páteřní Krkonošské magistrály z Harrachova do Žacléře, která měří 71 kilometrů. Závodní tratě měří necelých 90 kilometrů. Podle odhadu za sezonu trasy využije jeden milion lyžařů, v loňském roce rolby a skútry najezdily po nejvyšších českých horách více než 21 tisíc kilometrů.

Ve všech horských oblastech České republiky se o úpravu stop stará stovka různých subjektů. Náklady odborníci odhadují na 40 až 45 milionů korun. Další miliony spolkne značení tras, jejich vybavení mobiliářem a marketingová podpora.

Samotní běžkaři se na financování podílejí minimálně. V některých střediscích dobrovolně přispívají koupí lyžařských známek. Tento model využívá také město Vrchlabí, které ve Vejsplaších u nového fotbalového stadionu provozuje ve východních Čechách jediný uměle zasněžovaný areál s osvětlením. Příspěvky však tvoří pouze zlomek z 350 tisíc korun, které představují roční náklady na zimní provoz areálu.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Spor Hradce a ABD Invest o čtvrt miliardy pokračuje, strany smíru nedosáhly

2. května 2024  17:40

Vleklý soudní spor Hradce Králové se společností ABD Invest o čtvrt miliardy korun v kauze...

Taxikáři říkal, že postřílí několik lidí. Policie u duševně nemocného našla pušky

2. května 2024

Psychiatrický pacient si na internetu koupil tři funkční historické brokovnice a tvrdil, že je...

V centru Hradce hořelo podkroví domu, obyvatelé bytů se vrátit nemohou

2. května 2024  10:22

V historickém jádru Hradce Králové vyhořelo podkroví nad dvoupodlažním domem. Když hasiči dorazili,...

Miliardy z unie pomohly k lanovce na Sněžku i rozvoji Broumovska

2. května 2024

Za dvě dekády od vstupu České republiky do Evropské unie přitekly do Královéhradeckého kraje...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...