Jednou z nejhorších loňských nehod je podle šéfa hradecké dopravní policie Petra Duška ta z 9. září. Osmapadesátiletý řidič osobního auta jel z Ostroměře na Chomutice, byl oslněn zapadajícím sluncem, dostal se do protisměru a srazil tři cyklistky. Jedna zemřela na místě, dvě podlehly těžkým zraněním v nemocnici (o nehodě jsme informovali zde).
Zatímco počet dopravních nehod v kraji v posledních šesti letech mírně roste, počet usmrcených lidí na silnicích naopak klesá. Policisté loni zaznamenali
4 460 dopravních nehod, což je o 206 více než v roce 2014. Zemřelo při nich 33 lidí oproti předloňským čtyřiatřiceti. Ubylo i zraněných.
„Ještě v roce 2012 tady umíralo o 40 procent lidí více než v letech posledních,“ zmínil ředitel krajského policejního ředitelství v Hradci Králové Martin Červíček.
Teplo způsobilo únavu řidičů
Policie vysvětluje nárůst dopravních nehod hlavně sílícím provozem na nejvíce zatížených komunikacích první třídy. Patří mezi ně třeba silnice mezi Hradcem a Náchodem, mezi Novým Městem u Chlumce nad Cidlinou a Hradcem nebo mezi Hradcem a Úlibicemi na Jičínsku.
„Dalším faktorem bylo i velmi teplé počasí, které mělo za následek únavu řidičů či sníženou pozornost za volantem,“ uvedl Dušek.
Policisté se v posledních letech zaměřují na opilé a zdrogované řidiče. Loni udělali při silničních kontrolách devět tisíc testů. Výsledkem je pokles nehod zaviněných těmito motoristy.
„Královéhradecký kraj je v republice druhým podle nejnižšího procentuálního počtu dopravních nehod zaviněných pod vlivem návykových látek a pátým nejnižším v počtu nehod pod vlivem alkoholu,“ sdělil Dušek.
Někteří řidiči kamionů se nevěnují řízení, sledují filmy
Kraj je důležitou tranzitní cestou pro kamionovou dopravu směřující ze středních Čech do Polska a naopak. Letos proto dopravní policisté v kraji nasadili do boje s neukázněnými řidiči nákladních vozidel několik novinek. Jako první v republice začali kontrolovat kamiony ze speciálních autobusů (více čtěte zde).
Z běžných policejních vozů totiž do kabin nevidí a šoféři kamionů toho zneužívají. Telefonování za jízdy už není jejich nejhorším přestupkem, někteří totiž sledují filmy na notebooku.
„Rizikovou skupinou z hlediska usmrcených je také věková skupina nad pětadvacet let. Jedno z vysvětlení je, že řidiči se plně nevěnují řízení. K nárůstu usmrcených ve střední a starší věkové kategorii možná dochází i proto, že žijeme v uspěchané době, že chceme všechno stihnout,“ soudí Červíček.