Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Trať na Jaroměř sevře dlouhá výluka, od léta však vlaky zrychlí

  9:45
Cestující mezi Hradcem Králové a Jaroměří se letos mají na co těšit - v kladném i záporném smyslu. Od poloviny března nejprve železniční trať uzavře 107 dnů dlouhá výluka, poté však budou vlaky komfortnější a rychlejší. Dráhy zvažují i nasazení moderních vozů RegioShark, kterým se přezdívá žralok.

Nádraží v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Nejprve dlouhé dopravní komplikace a pravidelná zpoždění, ale od prázdnin pohodlí, možná i nasazení „žraloků“ do akce a určitě zrychlení až o desítky minut. Neboli: zanedlouho začne druhá etapa modernizace železniční tratě mezi Hradcem Králové a Trutnovem, tentokrát v úseku Hradec - Jaroměř a úmorná, nejméně 107 dnů dlouhá výluka.

Revitalizace této bezmála 64kilometrové tratě ale nebude jedinou železniční komplikací v letošním roce. O něco kratší výluky se například plánují v úsecích Týniště - Třebechovice, Náchod - Hronov, Martinice v Krkonoších - Stará Paka nebo Vamberk - Rokytnice v Orlických horách. Kompletní přehled je na webu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), ale termíny se ještě mohou měnit.

Železniční výluky roku 2016 v kraji

  • Týniště nad Orlicí - Třebechovice,
    8 dnů, červenec
  • Hradec Králové - Chlumec n. C.,
    6 dnů, červenec
  • Hradec Králové - Jaroměř,
    107 dnů, březen až červen
  • Náchod - Hronov,
    43 dnů, září až říjen
  • Hronov - Police n. M.,
    20 dnů, říjen až listopad
  • Jaroměř - Stará Paka,
    10 dnů, červenec
  • Teplice n. M. - Trutnov,
    7 dnů, říjen
  • Kunčice n. L. - Martinice,
    21 dnů, srpen
  • Martinice - Stará Paka,
    28 dnů, říjen až listopad
  • Roztoky u Jilemnice - Stará Paka,
    91 dnů, srpen až říjen
  • Rychnov n. K. - Solnice,
    7 dnů, červenec
  • Vamberk - Rokytnice v O. h.,
    18 dnů, říjen

pozn.: výběr některých výluk z webových stránek SŽDC

„Výluky zařazené do ročního plánu výluk mnohdy nezačnou v požadovaných termínech, protože prioritou bude dokončení staveb z roku 2015,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský, podle kterého mají přednost stavby, které v loňském roce nabraly zpoždění.

Nejdelší komplikace se však určitě očekávají na trati mezi Hradcem Králové a Jaroměří, kde výluka začíná v polovině března a potrvá nepřetržitě až do konce června. Mezi oběma městy sice bude pendlovat náhradní autobusová doprava, ale cestující musí počítat s poměrně významnými časovými skluzy.

„Bude to velké omezení. Komplikace je i tím, že tady máme omezenou možnost vedení náhradní autobusové dopravy, která pojede dvojnásobnou cestovní dobu a je možno ji vést pouze po přetížené silnici Jaroměř - Hradec Králové, kde jsou často dopravní nehody,“ upozornil Roman Moravčík, šéf krajského centra Českých drah.

Kdyby se měla opravit celá trať mezi Hradcem a Trutnovem, rozpočet by se mohl pohybovat až kolem tří miliard korun. SŽDC však mohla operovat zhruba jen se třetinou této sumy, a tak se dostane „jen“ na kratší úseky železnice, různé zastávky, nástupiště, mosty, zabezpečovací zařízení nebo silnoproudé rozvody. Podle původních předpokladů měla renovace stát necelých 805 milionů korun, avšak stavební boom vloni vyšrouboval ceny stavebních prací a zakázka, kterou nakonec získalo sdružení firem Strabag Rail, Porr a Alpine Bau, má hodnotu 858 milionů korun.

Přestože modernizací do konce června projdou jen nejpotřebnější úseky, výsledkem budou lepší zázemí na zastávkách, větší bezpečí na železničních přejezdech, ale hlavně vyšší komfort a rychlost.

„Hlavní účel stavby je zkrácení jízdních dob. Požadavkem objednatele regionální dopravy je zkrácení cestovní doby Hradec Králové – Svoboda nad Úpou z dnešních 120 minut na 90 minut,“ uvedl mluvčího SŽDC Jakub Ptačinský.

Při cestě mezi Hradcem a Trutnovem bude časová úspora 11 minut, do Svobody nad Úpou 28 minut. Zkrácení cestování umožní vyšší rychlost na řadě úseků, ale i plán nasadit na koleje nové „žraloky“, tedy soupravy RegioShark (vlak si můžete prohlédnout zde).

Žralok je prvním vlakem v moderní historii ČD, který má mezi dvěma vozidly společný jakobsův podvozek. Díky jeho použití je vlak nerozpojitelnou jednotkou.

„Zkrácení bude možné po výhledovém nasazení nových vozidel umožňujících využití rychlostního profilu typu PESA nebo Desiro,“ pronesl Ptačinský.

Celé trati by však podle Tomáše Záruby z Centra pro efektivní dopravu nejvíce pomohla elektrifikace. „Právě elektrifikace by pomohla k větší atraktivitě trati díky přímým vlakům nebo odpadnutí přepřahů,“ řekl.

Výluky sice na trati mezi Hradcem a Pardubicemi skončily teprve v listopadu, ale tento rok se sem možná vrátí. Chystá se totiž druhá etapa stavby druhé koleje a modernizace úseků z Opatovic do Hradce a ze Stéblové do Pardubic.

„Harmonogram zatím nemáme, ale v roce 2016 bychom chtěli začít a stavbu zároveň i dokončit,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Spor Hradce a ABD Invest o čtvrt miliardy pokračuje, strany smíru nedosáhly

2. května 2024  17:40

Vleklý soudní spor Hradce Králové se společností ABD Invest o čtvrt miliardy korun v kauze...

Taxikáři říkal, že postřílí několik lidí. Policie u duševně nemocného našla pušky

2. května 2024

Psychiatrický pacient si na internetu koupil tři funkční historické brokovnice a tvrdil, že je...

V centru Hradce hořelo podkroví domu, obyvatelé bytů se vrátit nemohou

2. května 2024  10:22

V historickém jádru Hradce Králové vyhořelo podkroví nad dvoupodlažním domem. Když hasiči dorazili,...

Miliardy z unie pomohly k lanovce na Sněžku i rozvoji Broumovska

2. května 2024

Za dvě dekády od vstupu České republiky do Evropské unie přitekly do Královéhradeckého kraje...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...