Aut v Hradci enormně přibývá, město je chce štosovat, sídliště zaplatí

  9:30
Vyřešit nedostatek míst musí politici v Hradci Králové co nejdříve. Aut v ulicích, zejména na sídlištích, kam se stěhují mladé rodiny, přibývá a současné parkovací plochy nejsou nafukovací. Město chce budovat patrová parkoviště. Na velká sídliště však vysílá nelibý vzkaz: za parkování si budete muset zaplatit.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Sídliště, která v 70. a 80. letech vznikala na Moravském a Slezském Předměstí v Hradci Králové, měla všechny předpoklady moderního bydlení té doby, a to včetně dostatku parkovacích míst. V dobách, kdy vlastnictví vozu nebylo standardem, vyprojektovali tehdejší architekti sídliště takzvaně 5:1, tedy jeden automobil v průměru na pět lidí.

Za 40 let se však poměry změnily a (nejen) hradecká sídliště trápí zoufalý nedostatek míst. Ten se projevuje především na Moravském a Slezském Předměstí, kde v panelácích žijí desítky tisíc obyvatel, kteří dennodenně bojují o volná parkovací místa.

„Už teď je situace v celé oblasti alarmující. Celé Slezské Předměstí se omlazuje. Do bytů po starších obyvatelích, kteří auto neměli, se nastěhuje rodina, která má auto minimálně jedno,“ postěžoval si jeden z mladších obyvatel Slezského Předměstí, který se zúčastnil veřejné schůze s představiteli města.

Najít večer u panelových domů volné místo k zaparkování bývá někdy nadlidský úkon, a to nejen na Slezském Předměstí. Problém přiznává i hradecký městský architekt Petr Brůna, podle nějž má město v některých lokalitách dlouhodobý deficit, protože výše uvedený poměr jednoho auta na pět obyvatel už dávno neplatí.

„Dnes nám vychází 1 auto na 1,6 člověka. A deficit bude ještě mírně stoupat,“ upozornil Brůna, podle nějž má město jen jediné řešení: stohovat auta nad sebe.

Několikaúrovňové parkovací domy

Myslí na to už nový územní plán, který hradecká radnice připravuje. „Vytipováváme určité lokality, kde plánujeme několikaúrovňové parkovací domy. Řešíme to už v Hrubínově či Formánkově ulici,“ uvedl náměstek hradeckého primátora pro rozvoj města Jindřich Vedlich (TOP 09).

Problémy s parkováním podle něj ovlivňují i současné normy pro budování parkovacích míst. „Normy říkají něco úplně jiného, než bylo například v 70. letech, takže bohužel dochází k úbytku parkovacích míst,“ dodal náměstek. Dnešní auta jsou mnohem větší a hlavně širší než dřív, čemuž se do budoucna musí přizpůsobovat i velikost parkovacích stání.

Město musí podle hlavního architekta začít s budováním patrových parkovišť co nejdříve, jinak se problém nevyřeší. „Máme představu, že by taková parkoviště vznikla na sérii pozemků patřících městu. Místa, která by takto šla upravit, jsou na Moravském Předměstí. Vyřešené dvouúrovňové parkoviště chceme i v lokalitě Aldis, kde na vybudování máme již 10 let stavební povolení, vzniklo by tam 200 míst,“ říká architekt.

Budování nových parkovacích míst něco stojí Inspirovat se chce radnice některými lokalitami v Praze, Plzni či dalších větších městech v republice, kde parkovací krizi vyřešili podobně. Radnice také uvažovala o vystavění patrového parkoviště mezi klinikou a Stavoprojektem na Slezském předměstí, které by mohlo přes den ulehčit i lidem, kteří jezdí právě na polikliniku nebo na správu sociálního zabezpečení, která tam sídlí.

„Otázkou však je, jestli by to využili lidé, kteří bydlí o 300, 400 metrů dál, protože každý by rád parkoval přímo u svého domu,“ podotkl primátor Zdeněk Fink (HDK).

Konec parkování zdarma?

Narazil tím na další hradecký nešvar: lidé nechtějí parkovat svá auta ve větší vzdálenosti od svého bydliště. Důkazem toho byl odpor lidí z Velkého náměstí, kterým město navrhovalo, že by mohli v budoucnu parkovat v Gayerových kasárnách či v Regiocentru Nový Pivovar.

Jenže budování nových parkovacích míst něco stojí, a město tedy bude chtít vynaložené finance zpátky. S vystavěním dvouúrovňových parkovacích domů tak obyvatelům sídlišť skončí jedno velké privilegium, které mají oproti lidem žijícím v centru či v Lipkách: parkování zdarma.

„Náklady na jedno stání jsou mezi 170 až 200 tisíci korunami. To znamená, že tamní obyvatelé budou muset za stání platit. Čím víc však těchto kapacit zrealizujeme, tím nižší bude náklad na jedno stání,“ uvedl Brůna, podle nějž by tamní lidé mohli platit za parkování fixní částkou, jako tomu je například u krytých garáží na Benešově třídě.

Parkování je v Hradci Králové dlouhodobě citlivým tématem. Kvůli hrozbě snížení počtu parkovacích míst v centru města vznikly již dvě petice. Lidé se toho báli na ulici Karla IV. či na Velkém náměstí.

Se stavbou obchodního centra Aupark zároveň zanikla možnost parkování na ploše bývalého autobusového nádraží U Koruny, které denně využívaly stovky řidičů (o stavbě více čtěte zde). Stovky nových parkovacích stání město plánovalo například v Gayerových kasárnách či u fakultní nemocnice, kterou dlouhodobě trápí nedostatek míst, z obojího však zatím sešlo.

  • Nejčtenější

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ze země vykoukl kel. Mamut z Hradce je jako první důkaz lovců dodnes unikátem

21. dubna 2024

Premium Přesně před 125 lety našli dělníci ve Svobodných Dvorech u Hradce Králové kostru mamuta. Dodnes jde...

Devatenáctiletý řidič narazil autem do stromu, na místě zemřel

20. dubna 2024  14:50

Tragické následky má noční náraz automobilu do stromu za obcí Choustníkovo Hradiště na Trutnovsku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Porušení nočního klidu, zničená dlažba. Jičín s driftery zahájil správní řízení

23. dubna 2024  17:10

V případu únorového srazu aut s tuningovou úpravou v Jičíně zahájila jičínská radnice zatím 22...

Hradec posílí lotyšský reprezentant Batna. Útočník Šik se vrací do Varů

27. dubna 2024  10:28,  aktualizováno  13:06

Hokejisty Hradce Králové posílí lotyšský reprezentační útočník Oskars Batna. Bronzový medailista z...

Dokument Velký finále nahlédne do zákulisí Police Symphony Orchestry

27. dubna 2024  7:24

Polický symfonický orchestr, který koncem ledna okouzlil pardubickou Enteria arenu, toho má na...

Žena nedbala varování své banky, falešným makléřům poslala přes milion

26. dubna 2024  15:57

Podvodníkům naletěla dvaašedesátiletá žena z Jičínska, která nedbala ani upozornění ze své banky,...

Vzácná mláďata hyenky hřivnaté se mají čile k světu, kontrolu nesla nelibě

26. dubna 2024  15:13

Hyenka hřivnatá pustila po měsíci ke svým třem mláďatům chovatele Safari parku ve Dvoře Králové....

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...