Publikace jičínského muzea, v níž se objevily ženské akty. | foto: Regionální muzeum a galerie v Jičíně

Akty v knize o archeologii byly reklamní tah, přiznalo jičínské muzeum

  • 71
Na fakt, že lechtivá témata přitahují pozornost, vsadilo Regionální muzeum a galerie v Jičíně. A uspělo. Na zprávu, že v čerstvě vytištěné publikaci o archeologických nálezech v Českém ráji jsou omylem fotografie ženských aktů, se chytila řada médií a vzbudila značnou pozornost na sociálních sítích.

Muzeum už ve středu vypustilo na svém facebookové profilu informaci, že publikace Archeologie kraje básníků, která popularizačním způsobem přibližuje nálezy z okolí Sobotky v Českém ráji, na některých stránkách obsahuje místo obrázků vykopávek ženské akty.

V publikaci českého archeologa Jiřího Waldhausera se prý objevilo asi patnáct fotografií nahých žen. Z médií na to první upozornil server Aktuálně.cz, ve čtvrtek se informaci pokoušela ověřit řada redakcí, včetně redakce iDNES.cz a MF DNES, která chtěla publikaci získat.

„Jak to vzniklo, nevíme. Na straně tiskárny to být nemohlo, spolupracujeme s ní často a nikdy nebyl problém. Já sám jsem již zamknutý pdf soubor ještě kontroloval,“ tvrdil ještě dopoledne médiím ředitel jičínského muzea Michal Babík.

Ochota muzea komentovat vlastní chybu však ustala ve chvíli, kdy redakce MF DNES chtěla chybové výtisky vidět. Kuriózní pochybení se totiž tvářilo jako takzvaný virál. Ředitel přišel s vysvětlením, že publikace již není k dispozici.

„Ještě dopoledne si pro zbytky přijede autor,“ odvětil ředitel Babík, když se redakce MF DNES dotazovala na možnost získání netradiční publikace.

Odpoledne pak muzeum přiznalo, že se jednalo o úmyslnou dezinformaci, která měla instituci zviditelnit.

„Hlavním cílem nebyla ani tak propagace nové publikace, jako spíše popularizace činnosti muzeí v České republice,“ vysvětlil v tiskovém prohlášení ředitel. Publikace ve skutečnosti žádné chyby neobsahuje.

Podle Babíka byla netradiční akce úspěšná jak na sociálních sítích, tak zájmem lidí, kteří se muzeu ozvali, že chtějí chybové výtisky koupit.

Muzeum si tak připsalo další propagační úspěch poté, co loni slavilo úspěchy se svým dílem na festivalu muzejních spotů v Paříži.

,