Město mělo zakázku na stavbu parkovišť vybrat veřejně, ne koncesí, míní ÚOHS.

Město mělo zakázku na stavbu parkovišť vybrat veřejně, ne koncesí, míní ÚOHS. | foto: MAFRA

Antimonopolní úřad dal Hradci pokutu 1,5 milionu za výběr parkovací firmy

  • 3
Hradec Králové by měl platit dalších 1,5 milionu korun v souvislosti s kontroverzním výběrem parkovací firmy pro město. Předseda antimonopolního úřadu potvrdil pokutu v uvedené výši, protože radnice nevybrala firmu na výstavbu nových parkovacích míst přes veřejné zakázky.

Hradec Králové uzavřel s firmou Atol - později přejmenovanou na ISP - koncesionářskou smlouvu, která jí svěřuje výběr parkovaného a správu parkovišť ve městě na třicet let od roku 2007.

Zároveň se firma zavázala, že postaví tisícovku nových parkovacích míst, hlavně v parkovacích domech. Podle Úřadu na ochranu hospodářské (ÚOHS) soutěže ale město postupovalo špatně.

SOUDNÍ I PŘEDVOLEBNÍ TÉMA

Téma parkování v posledních měsících Hradcem Králové dost hýbalo. Spousta lidí výběr firmy kritizovala, město si prý nenechalo dostatečný vliv, i když může promlouvat do tvorby cen.

Dva právníci napadli firmu žalobou u soudu. Žádali vrácení parkovného za dva tisíce korun kvůli neplatnosti smlouvy. Soud ale na konci srpna konstatoval, že smlouva splňuje všechny náležitosti. (více o tomto řízení čtěte zde)

Politici také před volbami slibovali, že se pokusí do uzavřené koncesionářské smlouvy zasáhnout a změnit ji, ale moc šancí nemají. Mluví se hlavně o snaze vyjednat s firmou ISP 15 minut parkování zdarma alespoň na některých místech.

Zatím se ale nově zvolení politici nebyli schopni dohodnout ani mezi sebou na jménu nového primátora. Už čtvrtá neúspěšná volba se konala v úterý, další pokus bude 28. prosince. (více o volbě primátora čtěte zde)

"V šetřeném případě nejsou naplněny znaky definující koncesi a z toho důvodu se nejedná o koncesi, ale o nadlimitní veřejnou zakázku na stavební práce," konstatoval předseda úřadu Petr Rafaj.

Město proto mělo správně celou parkovací zakázku zveřejnit na centrální adrese i v Ústředním věstníku Evropské unie, kde se mohlo přihlásit víc firem, třeba výhodnějších než Atol.

Rafaj také připomíná, že koncese v tomto případě nebyla na místě. Město by ji mohlo použít, pokud by chtělo firmě svěřit provoz parkovišť a zajištění peněz na nové parkovací plochy. Když má ale ISP i stavět, měla to být veřejná zakázka.

Hradecká koncese nepřenáší na firmu významná rizika

"K základním znakům koncese patří také přenos podstatných rizik z veřejného zadavatele na koncesionáře. Úřad ve svém rozhodnutí konstatoval, že ekonomické riziko v šetřeném případě neexistuje," podotkl Rafaj.

Koncesionář má díky smlouvě s městem až na výjimky zajištěnu exkluzivitu na provozování veškerých parkovacích míst v centru města. Podle Rafaje tedy neexistuje konkurence ani rizika, která by ze zadavatele mohla přejít na koncesionáře.

Pokuta patří podle agentury ČTK k jedné z největších, kterou úřad udělil městům. Hradec Králové se proti ní chce bránit u soudu.

"Pokutu radnice zaplatí, protože musí. Právní oddělení však nyní připravuje v této věci žalobu," řekla ČTK mluvčí radnice Markéta Baldrychová.

O úhradě pokuty také bude město podle ní jednat se společností Gordion, která výběrové řízení připravovala a podle smlouvy s městem nese v takovém případě finanční zodpovědnost.

ÚOHS už také nepravomocným rozhodnutím uložil Hradci Králové v souvisejícím případě další pokutu 150 tisíc korun za chyby při uzavření dodatku ke koncesní smlouvě. Případ má opět na stole předseda Rafaj.