Autobusové nádraží v Jičíně se nejspíše přestěhuje na bývalé vlakové nádraží. | foto: Martin Veselý, MF DNES

V Jičíně chtějí přesunout autobusový terminál na nákladové nádraží

  • 0
Jičín udělal zásadní krok k tomu, aby odkoupil budovy a pozemky bývalého nákladového nádraží a na jeho místě vybudoval autobusový terminál. Parcely začnou dělníci připravovat už příští rok, definitivně však o přesunu rozhodne zastupitelstvo až v roce 2014.

O stěhování autobusového nádraží nedaleko jičínského historického centra do těsné blízkosti vlakového nádraží uvažuje město už několik let. Teď se radní dohodli s Českými drahami (ČD) a Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) na odkupu vhodných parcel, které od příštího roku chtějí začít připravovat.

První plány jsou z roku 2004

O přemístění autobusového nádraží do prostoru nákladového nádraží se začalo poprvé vážněji mluvit v roce 2004 v souvislosti s úvahami o komerčním využití části sousedního areálu strojírenského podniku AGS, kde už dnes stojí několik supermarketů.

Využití prostoru současného autobusového nádraží pro bydlení a služby by mělo oživit střed města. Přemístěním autobusové dopravy na dnešní nákladové vlakové nádraží by se soustředila hromadná doprava mimo něj.

Pozemky a budovy bývalého nákladového nádraží v Jičíně by měly do vlastnictví města přejít už za tři roky, přestože původní záměr s tím počítal až v roce 2022. Část pozemků by po jednání radních se zástupci ČD a SŽDC měl Jičín odkoupit už koncem tohoto nebo začátkem příštího roku.

"Půjde především o stavební parcely a domy, které stojí nad nimi," uvedl jičínský radní Tomáš Frýba. Budovu nádraží město od Českých drah koupí za 2,15 milionu korun a dalších téměř šest milionů zaplatí za pozemky.

Celkem město zaplatí 15 milionů

Po připočtení nákladů na vyčištění území město hodlá v následujících třech letech investovat asi 15 milionů. Nové autobusové nádraží by i nadále mělo patřit městu.

"Shodli jsme se, že město by si mělo ve svém majetku udržet lokalitu, kde bude autobusové nádraží, aby se nám nestalo, že ho bude provozovat soukromý investor. Provoz autobusového nádraží je navíc poměrně zisková záležitost. Z toho dnešního vybíráme 1,2 milionu korun, poplatky za vjezd máme proti ostatním městům zhruba poloviční," říká Frýba.

Bývalé nákladové nádraží v Jičíně.

Autobusové nádraží v Jičíně.

O umístění nádraží má však definitivně rozhodnout až nové zastupitelstvo, které vzejde z voleb v roce 2014. "Ponechání nebo přesunutí autobusového nádraží bude jedním z nejvíc diskutovaných témat," přiznává radní.

Pokud se město rozhodne autobusové nádraží přesunout k železničnímu, bude chtít pozemky nedaleko historického centra prodat. Vzniknout by na nich měly bytové domy či obchodní centrum.

Do příštího roku město odstraní koleje a budovy

"Pokud se ale rozhodneme, že autobusák stěhovat nechceme, můžeme získané pozemky prodat nebo je využít na cokoliv jiného," říká Frýba a dodává, že koupě pozemků bude i při investicích několika milionů korun pro Jičín výhodná.

"Město rovněž bude mít vliv na to, jak se v budoucnu pozemek využije. Pokud by nebyl v našem vlastnictví, mohl by si tam jeho nový majitel postavit cokoli, co nebude v rozporu s územním plánem, ač se to třeba lidem ve městě nebude líbit," tvrdí jičínský starosta Jiří Liška.

Bezprostředně po koupi prvních parcel chce město začít s výběrem projektanta. Radnice musí pro převedení pozemků do svého vlastnictví splnit několik podmínek, které si ČD a SŽDC daly. Jde například o odstranění starých kolejí a dalších objektů, ty by mohly zmizet do poloviny příštího roku.

Náklady na snesení kolejí a vyčištění prostor bývalého nádraží se mají pohybovat mezi pěti až šestnácti miliony korun. "Máme více posudků. O ceně se rozhodne na základě soutěže," informoval Frýba.