U vlakového nádraží je sedm zastávek. Už teď jde prakticky o druhé autobusové...

U vlakového nádraží je sedm zastávek. Už teď jde prakticky o druhé autobusové nádraží. | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Rychnov chce nový terminál. Ekonomický nesmysl, kontruje dopravce

  • 3
Radnice v Rychnově chce přesunout autobusové nádraží k železniční stanici. Obává se totiž zvýšení poplatků od soukromníka, které se mají údajně zvednout až desetinásobně. Záměr má podporu kraje, ale podle majitele nádraží jde o ekonomický nesmysl.

Rychnov nad Kněžnou o zřízení nového terminálu v Nádražní ulici vyjednává na kraji i v sídle Českých drah (ČD). Město chce zjednodušit přestup mezi vlaky a autobusy a především být nezávislé na provozovateli současného autobusového nádraží. K podobnému kroku města nabádal Královéhradecký kraj, který regionální dopravu platí.

„Už před časem jsme vyzvali města, která sama autobusová nádraží neprovozují, aby se situaci snažila změnit. Jen tak jim totiž může kraj garantovat, že námi objednávané spoje budou těchto prostor na nádražích plně využívat,“ uvedla mluvčí hejtmanství Martina Götzová.

Důvodem jsou peníze. Kraj i dopravci se obávají, že ceny za využívání terminálů porostou. Reálně by tak hrozilo, že některé autobusy na soukromá nádraží nebudou zajíždět.

„Před rokem vypověděl soukromý vlastník smlouvy všem dopravcům, kteří do té doby platili 10 korun za vjezd a výjezd autobusu. Tehdy se mluvilo o tom, že by cena mohla stoupnout až na 99 korun za vjezd. Proto se zrodila myšlenka, vybudovat nový terminál v Nádražní ulici, kde se loni modernizovalo vlakové nádraží,“ vysvětlila záměr místostarostka Rychnova Jana Drejslová z ODS (spor o cenu za vjezd řešili v roce 2013 také v Hradci Králové).

Současné autobusové nádraží v Rychnově nad Kněžnou patří soukromé firmě ČSAD Ústí nad Orlicí, spadající do skupiny ICOM transport, která obavy města odmítá. Cena za vjezd prý zůstává stejná. Radnice s firmou údajně o záměru nehovořila, ani ji nenabídla odkup nádraží.

„Autobusová nádraží mají dominantní postavení, cena za vjezd proto může být maximálně cena obvyklá. Toto kontroluje antimonopolní úřad a v případě nedodržení hrozí značné postihy,“ brání se Marcela Průchová ze společnosti ICOM transport.

Podle firmy je krajská výzva na odkup či přesun nádraží ekonomický nesmysl, za kterým stojí politické rozhodnutí.

„Výstavba a provoz není laciná záležitost. Politici však musí zdůvodnit, proč stavět a provozovat konkurenční nádraží místo třeba školky. Slýchám také důvody, že pouze město může zajistit, aby mohli na nádraží vjíždět všichni dopravci. Každý majitel je však ze zákona povinen všechny dopravce na nádraží vpustit,“ upozorňuje Průchová s odkazem na liberecký případ, kdy tamní provozovatel nádraží dostal dvoumilionovou pokutu, že neumožnil vjezd firmě Student Agency (více čtěte zde). Města v kraji vlastní 16 z 23 autobusových nádraží.

Lidem z centra se cesta na autobus prodlouží

Přesun rychnovského terminálu k železniční stanici bude pro většinu obyvatel města znamenat delší cestu na autobus. Radnice chce proto vybudovat nové zastávky na silnici I/14 poblíž současného nádraží.

Ředitelství silnic a dálnic podle města s návrhem souhlasí a je i šance, že by nové zastávky zaplatili silničáři. Současná čekárna na autobusovém nádraží by mohla sloužit i nadále, protože je v majetku města.

Vybudování nového terminálu v Nádražní ulici by mělo podle odhadů radnice přijít na jednotky milionů korun, a to především díky možnosti využít prostory v budově ČD. Projekt je však zatím na začátku, schválit ho musí ještě rada i zastupitelstvo města.

Zázemí pro cestující má vzniknout v budově Českých drah.

„V tuto chvíli s dráhami jednáme. Mají tam čekárnu i toalety, část budovy je ale teď nevyužívaná,“ popsala místostarostka Drejslová. Dráhy se společnému užívání nebrání. Předpokládají však, že se město bude podílet na nákladech za provoz společných prostor.

Peníze na vybudování terminálu chce radnice získat z evropských fondů. Ministerstvo pro místní rozvoj na začátku března vypsalo dotační titul na výstavbu a modernizaci přestupních terminálů. Město teď čeká na výsledek studie, která by měla navrhnout prostorové uspořádání nádraží. Nejpravděpodobněji zůstanou zachována současná stanoviště podél Nádražní ulice. V prostoru překladiště, které je v majetku ČD, by mohlo být parkoviště pro auta a autobusy.

„Město si podalo žádost o nájem volných prostor ve výpravní budově a nájem překladiště za účelem zřízení autobusového terminálu a veřejného parkoviště,“ potvrdila mluvčí drah Kateřina Šubová.

Většina autobusů v Rychnově už teď na vlakové nádraží zajíždí. V ulici je celkem sedm zastávek pro městské a linkové autobusy. Z některých autobusových spojů však musejí lidé na vlakové nádraží pěšky nebo s přestupem.