Do některých částí hor bude jezdit autobus na zavolanou. Ilustrační snímek

Do některých částí hor bude jezdit autobus na zavolanou. Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Autobusy na zavolanou rozšiřují pole působnosti, pojedou i do hor

  • 5
Především méně využívané spoje jezdící do odlehlých částí Orlických hor mají nově nahradit takzvané radiobusy. Ty přijedou vždy, když pasažér předem zavolá. V jízdních řádech je budou označovat oranžová políčka a jezdit budou od poloviny června.

Nové spoje se mají nejdřív vyzkoušet hlavně v Orlických horách. "Kde jsou velká města, třeba kolem Hradce, radiobusy asi zavést nepůjde, protože tam jezdí víc lidí. Uplatnění však najdou tam, kde často nejedou žádní nebo jen jeden či dva cestující," míní královéhradecký krajský radní Josef Ješina.

Kraj veřejnou dopravu dotuje a od zavedení radiobusů očekává úspory. "Náklady rostou a k úsporám nás nutí i hrozba vyšší daně z přidané hodnoty. Zároveň nechceme čerpat víc peněz z krajského rozpočtu," říká Ješina.

Na radiobusy by se měly změnit především večerní spoje, jimiž na hory třeba jen dvakrát v týdnu cestuje víc lidí, ale jež jindy jezdí třeba i úplně prázdné. Ne vždy by také autobus musel vyjíždět na celou trasu, stačilo by jen na určitý úsek.

"Víme třeba, že dost cestujících jede na dvou třetinách trasy a na posledním úseku téměř nikdo. V takovém případě bychom trasu rozdělili. Autobus by pravidelně dojížděl třeba do Bartošovic v Orlických horách a kdyby nebyli další cestující, do Orlického Záhoří už by nejel," vysvětluje ekonomický poradce rychnovské společnosti Audisbus Luděk Bárta.

Radiobusy uspoří několik milionů ročně

Některé obce se ale obávají dalšího omezení dopravní dostupnosti. "Radiobus si dnes u nás zavolají chalupáři nebo lyžaři. To je dobrá věc. Kdyby ale radiobusy měly nahradit běžnou dopravu, nemělo by to smysl. Od té doby, co Oredo změnilo jízdní řády, které jsou v naší oblasti špatně nastavené, už tak autobusy jezdí málo lidí," tvrdí starosta Orlického Záhoří Vojtěch Špinler.

Společnost Oredo nyní musí vytipovat linky, na kterých radiobusy vyzkouší. Kromě Audisbusu se předpokládá i zapojení společnosti Orlobus. Po zavedení systému hoOredo vyhodnotí a v případě, že se autobusy na telefon osvědčí, bude jejich počet zvětšovat.

Podle Bárty by úspora při zavedení radiobusů v celém kraji mohla činit několik milionů korun. Pokud si je cestující neobjednají, dopravci ušetří za zbytečně ujeté kilometry i za plat řidiče, který bude moci skončit dřív a nebude jezdit zbytečně o několik hodin déle.