Automobilka v Kvasinách možná stavět nové výrobny nebude,

Automobilka v Kvasinách možná stavět nové výrobny nebude, | foto: Pavel Bednář, MF DNES

Spor o pozemek v Kvasinách se nedaří vyřešit, brání rozšíření Škodovky

  • 52
Kvasinská Škodovka hrozí, že zastaví plány svého rozšíření a tudíž i vytvoření stovek nových pracovních míst. Pro expanzi potřebuje malý pozemek, který je v rukou soukromé firmy. Ta by ho prodala jen v případě, že by dostala povolení stavět u letiště, což ale obec znovu zamítla.

Dvě firmy, jeden nenápadný pozemek, jedno zamítavé rozhodnutí obecního zastupitelstva a výsledkem je velký problém. Tato situace momentálně panuje v Kvasinách na Rychnovsku, kterým hrozí zastavení rozšiřování výroby firmy Škoda Auto, jež je největším zaměstnavatelem v regionu.

Historie výroby v Kvasinách

Závod v Kvasinách přešel pod Škodu v roce 1947. Ještě v témže roce opustily brány závodu první vozy Škoda Superb. Následovala výroba vozů Škoda 1101 a Škoda 1200. Koncem 50. let a začátkem 60. let byla zahájena výroba vozů Škoda 450 Felicia a Škoda 445 Octavia combi. V 70. letech se začaly vyrábět vozy řady Škoda 105, 120, 130. O dvacet let později kvasinská fabrika začala chrlit i oblíbeného Favorita, Formana a Felicii. V současné době vyrábí vozy Yeti a Superb a svařují se tam karoserie Roomster.

Spor se týká pozemku o velikosti 2,5 hektaru v těsné blízkosti škodováckého závodu. Majitelé firmy na výrobu vrtulníků UpSolution na něm chtějí postavit novou výrobní halu. Pozemek si koupili poté, co jim obec odmítla schválit využití pozemků nedaleko letiště, které si původně vyhlédli.

Škodovka by od nich teď pozemek ráda odkoupila, protože na něm plánuje vystavět velkou lakovnu. Jenže výrobci vrtulníků ho prodají jen v případě, že se budou moct vrátit na parcelu v blízkosti letiště, na níž chtěli stavět původně. O tom ale obec nechce ani slyšet.

"Původně jsme v těch místech byli, ale obec náš záměr zrušila a poslala nás do průmyslové zóny, kde jsme koupili pozemek. Na něm jsme měli začít stavět, ale zablokovalo to Škodovku, což jsme nechtěli," popisuje jednatel firmy UpSolution Lubor Kult, jak problém s pozemky vznikl. "Je to i amatérismus Škodovky, že si pozemky nezajistila předtím, než jsme je koupili my."

Obec žádost znovu zamítla, firma chce stavět příští rok

Návrat k letišti ale obecní úřad v Kvasinách začátkem týdne firmě znovu zamítl. Společnost proto chce už zkraje příštího roku začít stavět na svém pozemku vedle Škodovky. Ta hrozí, že kvůli tomu několikamiliardovou investici do rozšíření kvasinského závodu odsune jinam.

Rozšířením továrny by přitom v regionu vznikl nezanedbatelný počet nových pracovních míst.

"Pokud by k plánované investici došlo, vytvoří Škoda Auto stovky nových pracovních míst přímo v závodě a další stovky pracovních míst vzniknou v návaznosti na to v rychnovském regionu," tvrdí mluvčí Škoda Auto David Šikula a dodává, že vzhledem k nastalé situaci ještě ani není rozhodnuto, kdy by se v případě úspěšných jednání a získání pozemků mělo začít stavět. "Situaci ohledně možnosti výkupu pozemků ale sledujeme," říká.

Starosta obce Kvasiny Ivan Ešpandr byl ve čtvrtek na jednání mimo obec, ke kauze se po telefonu odmítl vyjádřit a redaktory MF DNES odkázal pouze na tiskové prohlášení zveřejněné na webových stránkách obce.

"Přes vstřícné jednání obce Kvasiny na jednání zastupitelstva prohlásil vlastník pozemků, že nepřipouští možnost někdy v budoucnu prodat dotčené pozemky firmě Škoda Auto a hodlá záměr své firmy v rámci výrobní plochy rozšířit. V té chvíli pozbylo smyslu uvolnění pozemků přesunutím investičního záměru do jiné lokality. Obec Kvasiny je připravena k dalším jednáním v této věci," stojí ve vyjádření obce.

Zbývá jen územní studie

Podle Kulta je další postup jen a jen na obci. "Se Škodovkou máme korektní vztahy. Nechceme nikomu škodit, ale zároveň nechceme, aby někdo škodil nám," tvrdí. Firma na vrtulníky čeká už jen na zpracování územní studie, která by měla být hotova do konce prosince. Poté chtějí hned začít se stavbou výrobní haly.

"Příležitost bavit se o pozemcích má obec v podstatě už jen následujících několik týdnů. Máme na naše vrtulníky zakázky a musíme je někde vyrábět," říká jednatel. Pokud by se firma s obcí nedohodla a na pozemku vedle areálu Škody začala opravdu stavět, hrozí, že automobilka část výroby přesune úplně mimo Českou republiku.

Podle informací, které MF DNES zveřejnila už v květnu tohoto roku, by mohlo jít například o Bratislavu nebo ruský Nižnij Novgorod (více čtěte zde). Dvouapůlhektarová parcela je jen malou částí z necelých dvaceti hektarů půdy, které automobilka potřebuje. Pro novou výstavbu je ale klíčová, protože s areálem Škodovky přímo sousedí.

Závod v Kvasinách zaměstnává zhruba pět tisíc lidí. Rozšířením o lakovnu a několik dalších provozů mělo v regionu přibýt několik dalších stovek pracovních míst. V továrně na výrobu malých bezpilotních vrtulníků firmy UpSolution by po jejím vzniku měla být práce zhruba pro dvě stovky lidí.