Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilka jede, na Rychnovsku ale zmizely volné byty i pocit bezpečí

  9:10aktualizováno  9:10
Automobilka v Kvasinách na Rychnovsku, kde vláda podpořila rozvoj průmyslové zóny, za půl roku obrátila podhorský region vzhůru nohama. Má nejnižší nezaměstnanost, avšak příliv dělníků nejenže zamíchal trhem s ubytováním, ale může i za růst kriminality. Chybí taky lidé ve službách.

Továrna Škoda Auto v Kvasinách | foto: Pavel Bednář, MF DNES

Po rozšířené silnici od Vamberka na Rychnov nad Kněžnou a na Kvasiny, kde stojí obří závod Škody Auto, se jede příjemně. V porovnání s rozbitými silnicemi je to vítaná změna. V okolí automobilky je nezaměstnanost necelé dvě procenta, takže nelze se ubránit pocitu, že pod Orlickými horami se podařil zázrak.

„Za automobilku jsme vděční, přinesla pracovní místa, rozvoj regionu. Mince má však dvě strany. Když vláda přijala usnesení k rozvoji průmyslové zóny Solnice - Kvasiny, nikdo nepočítal, že to bude tak masivní a rychlé,“ říká starosta Rychnova nad Kněžnou Jan Skořepa.

Vláda podpořila rozvoj průmyslové zóny, kde Škoda Auto slíbila investovat do závodu přes 7,2 miliardy korun a vytvořit dva tisíce míst (více o investicích čtěte zde).

„Nezaměstnanost byla na konci října v Rychnově 1,76 procenta, to odporuje všem ekonomickým teoriím. A přesto lidé nemají pocit bezpečí. Žijeme v regionu, v němž došlo k absolutnímu převrácení trhu, a to v mnoha oblastech. Začínají chybět lidé ve službách, drobní živnostníci raději jdou za vyšším platem do škodovky. Infrastruktura zaostává daleko za bouřlivým rozvojem,“ říká Skořepa.

Podle něj nejde jen o opravu silnic, které beztak přestávají stačit.

„Máme zásadní problém s řešením bytové otázky, s ubytovacími kapacitami. Trh s nemovitostmi a byty je naprosto rozvrácený. Když tady budete chtít bydlet, nic nenajdete. Majitel raději pronajme byt pracovníkům z automobilky, kteří mu v součtu zaplatí víc,“ popisuje Skořepa.

Starosta Rychnova: Brutálně stoupají nájmy

Za „nelegální ubytovny“ slouží hlavně soukromé byty. „Pokud se majitel rozhodne, že do bytu 3+1 nastěhuje šest lidí, nic s tím nenaděláme. Nemám pro to důkaz, ale slyšel jsem, že za jednu postel v 3+1 platí až 4 400 korun. Vynásobte si to šesti a k tomu připočítejte ještě 2 400 korun. Díky tomu brutálně stoupají nájmy. Někteří nejsou přihlášeni k trvalému pobytu, a tedy se nijak nepodílejí na financování nákladů, které s nimi město má,“ tvrdí Skořepa.

Počet obyvatel za necelý rok zvýšil o dva tisíce, většina bydlí načerno.

Fotogalerie

„V Rychnově přesně nevíme, kolik tady žije cizinců, přechodné ubytování nemáme ze zákona možnost sledovat. Odhadujeme to ale ze svozu komunálního a separovaného odpadu. Z roku na rok náklady narostly až o 15 procent. Vyvozuju, že jedenáctitisícový Rychnov má až 1 500 nelegálně ubytovaných a k tomu stovky další, kteří bydlí v legálních ubytovnách. Jsou i tací, kteří přijíždějí s vidinou snadného výdělku a ani v automobilce nepracují. Rychnov má už takovou pověst. Nejsme ale žádným Eldorádem!“ říká Skořepa.

Podobně mluví i jeho kolega z nedaleké Solnice, která na Kvasiny přímo navazuje.

„Narážíme na to, že právní úprava umožňuje vyžadovat evidenci jen po ubytovnách, ale když jde o byt nebo kancelář, jsme bezmocní. V krajním případě si lidé jako investiční příležitost kupují byty a stěhují si do nich pracovníky z automobilky. Samozřejmě, že načerno. Už to řešíme s cizineckou policií,“ říká Jan Hostinský, starosta Solnice, která má 2 200 stálých obyvatel a v níž přechodně žije až 800 cizinců.

Dalším problémem, který místní štve, je prudký nárůst přestupků v dopravě a veřejném pořádku, spáchaných hlavně cizinci. Souvislost s přijímáním pracovních sil ve Škodě Auto je zřejmá.

Stačí se projít po Rychnově nebo Solnici.

„Bojím se vyjít po setmění na ulici, to tady nikdy nebylo. Nevím, že by někoho napadli, ale jsou hluční, opilí, dělají nepořádek. Problémy jsou hlavně u supermarketů,“ říká žena středního věku v Rychnově nad Kněžnou.

Nikdo z oslovených nechtěl říci jméno. Často kvůli tomu, že někdo z rodiny pracuje ve škodovce nebo v subdodavatelských firmách. „Víte, jaká je doba, nezlobte se, ale jméno neřeknu,“ dodává žena.

„Teď je klid, jsou po noční, spí“

Na hlavním náměstí v Solnici postávají dvě ženy. „Často ožralí po Solnici dělají bordel. Hlavně cizinci. Naučila jsem se chodit ven za světla, za tmy se bojím. Je to nepříjemné potkávat opilce. Teď je klid, jsou po noční, spí. Přijďte navečer a uvidíte,“ říká starší žena.

Druhá se přidává: „Automobilka dělá pořád nábory a pak nemají kde bydlet. Kšeft s bydlením načerno jen kvete. Já bych si je ale do baráku nenastěhovala ani za nic.“

Obavy potvrzuje i policie. „V roce 2011 jsme tady evidovali 6,1 procenta z přestupků za celý rok a letos jen od začátku roku do konce října to už bylo 21,4 procenta. Za celý rok 2011 to tedy bylo 732 přestupků a letos 1 533, to je velký nárůst. Převažují drobné krádeže v obchodech, výtržnosti spojené s alkoholem a návykovými látkami a hlavně přestupky v dopravě. Když mají konec směny a vracejí se auty do Polska, jezdí přes obec jako šílení. Další obrovský problém je s parkováním v okolí závodu,“ říká mluvčí rychnovské policie Alena Kacálková.

Cizinecká policie zesílila kontroly v Rychnově, Solnici a Kvasinách. „Zaměřujeme se hlavně na dodržování pobytového režimu cizinců a na nelegální ubytovací zařízení,“ říká Hana Klečalová z krajského policejního ředitelství v Hradci Králové. Paradoxní je, že ač se bezpečnostní situace zhoršuje, region se stále drží v celorepublikovém srovnání na špici mezi těmi s nejnižší kriminalitou.

Vandalismus, rvačky a výtržnictví

„Existuje jednoduché vysvětlení. Trestných činů jako takových nepřibývá, na druhou stranu prudce stoupají přestupky, ať už v dopravě nebo drobná pouliční kriminalita. Na pocit bezpečí obyvatel to však má zásadní vliv. Loni jsme měli nula přestupků, které mají na svědomí cizinci, přičemž letos ke konci října přes stovku! Jde hlavně o vandalismus, rvačky a výtržnictví,“ vysvětluje velitel Městské Policie Rychnov nad Kněžnou Josef Martinec.

I když po většinu dne jsou opravené silnice v okolí automobilky průjezdné, situace se mění, když se střídají směny. „Od půl druhé do čtyř odpoledne je silnice na Rychnov zcela ucpaná. Chápu, že lidé z větších měst se mohou usmívat, ale my jsme okrajový region, kde na to místní nejsou zvyklí,“ říká Hostinský.

Řešení zřejmě jen tak nepřijde. Automobilka platí v Česku řádně daně, a tak pomoc očekávají radnice hlavně od státu.

„Automobilka šlape, přináší to pozitiva celé zemi, o to více by se měl v řešení našich problémů angažovat stát. My na to nestačíme. Blíží se parlamentní volby, a proto se obávám, že budou mít jiné priority,“ říká Skořepa.

Také proto se senátor zvolený za Rychnovsko a krajský zastupitel Miroslav Antl a starostové Rychnova, Solnice a Kvasin spojili. Chtějí rozhýbat a zapojit do řešení nejprve nové vedení kraje a také příslušná ministerstva.

„Situace je opravdu vážná. Shodli jsme se na nutnosti personálního posílení bezpečnostních složek, tedy státní i městské policie. Je to obtížný úkol, neboť jsou platy v kvasinské automobilce nastaveny mnohem výš než tabulkové začínajících strážníků. Jsem rád, že se zapojila cizinecká policie a pomáhá i spolupráce s polskou policií,“ dodal Antl.

Závod Škoda Auto v Kvasinách patří k nejrychleji rostoucím provozům v Česku. Před zahájením výroby nejnovějších modelů prošel rozsáhlým rozšířením a modernizací a postupně zvyšuje počet zaměstnanců ze 4 200 až na 8 tisíc. „Již nyní je na Rychnovsku přes dva tisíce Poláků, další cizinci jsou především z Bulharska, Rumunska, Portugalska a Ukrajiny,“ uvedl Antl.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.