Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilka v Kvasinách slaví 80 let, první superb vyrobila v roce 1947

  11:59aktualizováno  11:59
Osmdesátiletou cestu od dřevěných karosérií až po robotizovanou výrobu si v úterý připomněla automobilka Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku. Výročí oslavila prací a dala nahlédnout i do provozu na montáži.

Během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách mohli návštěvníci vidět historické i nejnovější modely aut. (23. 9. 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vedení automobilky Škoda Auto během odpolední slavnosti zopakovalo, jak moc je pro ně závod v Kvasinách na Rychnovsku důležitý. Tři zdejší modely aut pomohly firmě loni s „modelovou ofenzivou“ celkem osmi inovovaných vozů v silné konkurenci na trhu.

Fotogalerie

Závod si vybojoval i další produkty v rámci koncernu a s nimi i další budoucnost. Má se modernizovat a rozšiřovat (více čtěte zde).

První byl Superb v roce 1947

Automobily se v Kvasinách vyrábějí od roku 1934. Prvním vozem značky Škoda vyrobeným v Kvasinách byla v roce 1947 tehdejší Škoda Superb, což byl luxusní model své doby.

Po Listopadu se potomci rodiny Janečkovy o majetek dobrovolně nepřihlásili, i když jsou přesvědčeni, že po druhé světové válce stát získal továrnu podle Benešových dekretů neoprávněně.

„Bylo to dobrovolné rozhodnutí, klíčové. Tím, že jsme o tento majetek nežádali v restituci, umožnili jsme privatizaci pro Volkswagen,“ řekla vnučka zakladatele Soňa Klímová, rozená Janečková. V obci se stará o zámek a získala pro rodinu i lesy.

Výroba aut v Kvasinách

 * 20. léta - třiadvacetiletý František Karel Janeček (1904 -1990) koupil roku 1927 větší část dědictví solnicko-kvasinského panství po Königswarterech, podnikatelé Janečkové začali s motocykly koncem dvacátých let

* 30. léta - Janečkové koupili licenci na auta a v létě 1934 zahájili prodej vozů Jawa 700, karosérie se vyráběly v Kvasinách. V roce 1937 Janečkové nabídli na trhu nejlevnější auto Jawu Minor

* 40. léta - továrnu zabral německý zbrojní průmysl, tajně tam vznikl prototyp Jawy Minor II, s koncem války přešel podnik do rukou státu

* 50. léta - kvasinská továrna v letech 1953 až 1959 fungovala jako samostatný národní podnik, vyráběla Škodu 1101 Roadster, úspěchy měla Škoda 450 s pevnou i plátěnou střechou, z její obměny se vyvinula Octavia i Felicia

* 60. léta - podnik měl 760 zaměstnanců, úspěchy v exportu slavila Octavia Combi, hrozilo však, že podnik bude obstarávat jen náhradní díly pro celou automobilku, ale začaly přípravy na coupé a stavba svařovny

* 70. léta - skončila Octavia Combi, od roku 1971 ji nahradila Škoda 110 R Coupé, po ní následovaly Garde a Rapid

* 80. léta - automobilka zde vyráběla sedany, například Škodu 105, 120, 130 v různých provedeních, Kvasiny se podílely na budoucím Favoritu a Pickupu

* 90. léta - roku 1991 vstoupil do mladoboleslavské automobilky koncern VW, v Kvasinách se uplatnila Škoda Pickup, začínala Fabie

* po roce 2000 - v květnu 2000 se automobilka dostala zcela do rukou koncernu VW, podnik uskutečnil velkou výstavbu svařovny a lakovny, roku 2002 začala výroba Superbu, nyní vyrábí i model Roomster a Yeti

Socialistický podnik prošel úspěšnou privatizací a dostal se do rukou koncernu Volkswagen. Před třinácti lety začalo jeho razantní rozšiřování, protože se zde znovu začaly vyrábět superby nové generace. Škoda tehdy do rozvoje investovala 190 milionů eur.

Tři modely vyžadují 15 tisíc dílů

Kvasinský závod nyní provozuje dvě montážní linky, má svařovnu i lakovnu. Montáží může projít denně přes tisíc aut, cesta jednoho vozu trvá na montáži jen 3,5 hodiny.

„Pro tři modely potřebujeme kolem 15 tisíc dílů. Klíčem k úspěchu je mít všechny díly ve správný čas na správném místě. Proto například plochy logistické haly převyšují plochou montážní linku,“ vysvětlil ředitel závodu Jiří Černý.

Od roku 1934 sjelo v Kvasinách z linky už více než 1,5 milionu vozů. Nyní zde vyrábí asi 4 200 zaměstnanců modely Superb, Yeti a Roomster. Továrna platí za největšího zaměstnavatele v kraji.

Loni automobilka v Kvasinách vyrobila 153 955 vozů. Přes 67 tisíc připadá na model Yeti, víc než 54 tisíc bylo superbů a přes 31 tisíc roomsterů.

Škoda Auto patřící pod koncern Volkswagen zaměstnává celosvětově téměř 26 tisíc lidí a v roce 2013 dodala zákazníkům na celém světě 920 800 vozů.

Co s rozrůstající se automobilkou, řeší i okolní obce. Problémy jsou s kamiony na přetížených nebo úzkých silnicích. Stát letos už podpořil zvýšení kapacity železniční trati do Kvasin.

Průmyslová zóna automobilky čerpala od státu a kraje už v minulosti kolem 1,3 miliardy korun. Kvůli jejímu dalšímu rozšíření chce vláda a kraj podpořit infrastrukturu v regionu. Plánuje se i rozšíření zóny v okolí továrny Škody, a to pro komerční využití a lehkou výrobu. Královéhradecký kraj dá na tento projekt prvních 700 tisíc korun na studie a potřebné průzkumy.

„Přesný seznam projektů zveřejníme až po podepsání memoranda mezi vládou, Královéhradeckým krajem a Škodou Auto. Investovat by se ale mělo především do silnic 2. a 3. třídy, dokončení obchvatu Solnice, přeložek a protihlukových opatření. Líbila by se nám i podpora bydlení,“ řekl hejtman Lubomír Franc.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.