Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stíhačky ve vzduchu i na zemi. CIAF představil leteckou špičku

  13:39aktualizováno  13:39
Jednadvacátý ročník aviatické show CIAF 2014 přilákal v sobotu a v neděli na letiště v Hradci Králové desítky tisíc lidí. Byly k vidění moderní bojové letouny, akrobatické i historické stroje. Strhující leteckou přehlídku obstarali piloti z devíti států

Jednadvacátý ročník aviatické show CIAF 2014 | foto: Michal FantaMAFRA

Jen pár desítek metrů od diváků letecké přehlídky CIAF na hradeckém letišti dva stroje ruské výroby řady Mi z vrtulníkové letky základny v Náměšti nad Oslavou předvádějí záchranu katapultovaného pilota v týlu nepřítele. Z jednoho z vrtulníků se spouští na laně voják.

Druhý břichatý stroj prolétá s charakteristickým cyklicky se opakujícím hvizdem vrtule kolem a náhle opíše krátký oblouk, aby se vrátil zpět k místu fiktivní záchranné akce. Není slyšet vlastního slova. O to větší záhadou je asi dvouleté dítě, které klidně spí v hledišti na dece pod slunečníkem vedle svých rodičů, jež s dalekohledy na očích hltají každý pohyb vrtulníků na obloze.

Fotogalerie

Až při pozornějším pohledu se celá situace vysvětlí. Chlapeček má na uších traktoristická sluchátka a nic ho neruší.

„Je tu devět účastnických států, včetně Belgie, Chorvatska či Holandska. Premiéru mají na CIAF belgická akrobatická skupina Red Devils Královského belgického vojenského letectva s letouny Marchetti SF260,“ říká mluvčí přehlídky CIAF Tomáš Otruba nedaleko čtyř supermoderních bojových letounů F-16 nizozemské a belgické armády, jednoho stroje Eurofighter německé armády a letounu JAS 39 Gripen v českých barvách.

Vzdušné síly České republiky do Hradce vyslaly celkem osmnáct letadel a vrtulníků. „Naše základna na CIAFu má přibližně šedesát lidí. K vidění budou dynamické i statické ukázky. Jsou tu nejen naše letouny JAS 39 Gripen, ale i L-159 Alca i L-39C Albatros, tedy všechny tři typy, které momentálně provozujeme,“ říká mluvčí vojenské základny taktického letectva v Čáslavi Tomáš Maruščák.

Jako z favoritu do mercedesu

Česko má v nájmu 14 gripenů, z toho dva dvoumístné pro nácvik pilotáže. S jedním z dvoumístných gripenů přiletěl do Hradce i Pavel Švec, zkušený pilot 211. letky čáslavské letecké základny, který má nelétáno na vojenských letounech přes 1 200 hodin. Sestupuje po žebříku z pilotní kabiny supermoderního bojového stroje obleženého zvědavci, kteří čekají frontu, aby nahlédli do kokpitu tryskáče.

 „Od jara roku 2014 létám na letounech JAS 39 Gripen. Možná to čtenáře překvapí, ale s tímto letounem to jde velmi snadno. Přechod na letoun JAS 39 byl pro mě příjemným překvapením. Je to stroj, který je technologicky o pěkný kus napřed oproti strojům, na nichž jsem létal doposud,“ líčí čtyřiatřicetiletý Pavel Švec.

„Začínal jsem na vrtulových Zlínech, pak to byly letouny L-39 a L-159. Přechod na gripeny bych přirovnal, jako když přesednete z favoritu do mercedesu. Principy a základy jsou stejné, avšak prostředí, ve kterém pilot pracuje, jaké má letadlo výkony a vlastnosti, je nesrovnatelné,“ rozplývá se pilot, který si službou ve vojenském letectvu splnil klukovský sen.

Do ostrého režimu na letounech JAS 39-Gripen by se měl dostat v nejbližších měsících.

Piloti z čáslavské základny se zapojují do náročných misí NATO nejen nad územím Česka. Diváci přehlídky mohli vidět letové ukázky techniky vysoké pilotáže bojových letounů tak, jak je nedávno měli možnost sledovat lidé na obloze nad Pobaltím. Naposledy v letech 2009 až 2012 totiž čeští piloti hlídkovali nad Estonskem, Litvou a Lotyšskem.

„Na konci letošního roku se chystáme na obdobnou misi na Island. Jedná se o ostrou hotovost, není to rozhodně žádný festival. Denně z čáslavské základny provádíme cvičné vzlety, a co se týče ostrých startů, tak se bavíme o deseti za rok. Kolik ostrých vzletů jsme měli průměrně v Pobaltí, tak to takhle z hlavy nevím, to bych se musel podívat,“ dodává mluvčí základny Tomáš Maruščák a jeho hlas zaniká v burácení tryskových motorů nízko letící lotyšská skupiny Baltic Bees, která má pět strojů někdejší československé výroby L-39.

Dvacet ukázek akrobatů některým nestačilo

Letošní ročník dvoudenní letecké přehlídky byl charakteristický svojí univerzálností s pestrou nabídkou počínaje leteckými ukázkami větroňů a konče ukázkami akrobatických skupin na bojových letounech.

Pro diváky v sobotu a v neděli byl připraven šestihodinový letecký program, sestavený z více než dvaceti letových akrobatických ukázek. Přesto někteří návštěvníci CIAF hovořili o slabší účasti strojů a leteckých skupin.

„Je to tu pěkný, největším zážitkem jsou stíhačky, vrtulníky a akrobatické ukázky. Škoda jen, že je slabší účast účinkujících. Nejsme tu poprvé, tak můžeme porovnávat. Kamarád mi říkal, že podobná přehlídka ve stejném termínu je někde v zahraničí a spousta strojů je prý tam,“ dodal David Ševčík z Velkých Opatovic na Blanensku, který přijel do Hradce s rodinou.





Hlavní zprávy

Martin Libánský -  Libánský
řidič/ka nákladního vozidla

Martin Libánský - Libánský
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.