Náměstek Ivo Toman a ministr dopravy Vít Bárta (vpravo) na křižovatce u Opatovic nad Labem.

Náměstek Ivo Toman a ministr dopravy Vít Bárta (vpravo) na křižovatce u Opatovic nad Labem. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Bárta vzbudil naději na urychlení hradeckého obchvatu. Záruka ale není

  • 1
Nedávná návštěva ministra dopravy Víta Bárty na východě Čech vzbudila v místních politicích velké naděje. Hradecká radnice si od jeho prohlášení o stavbě obchvatů slibuje, že by se jižní spojka mohla začít budovat souběžně s dostavbou dálnice D11. Nikdo to ale nezaručil.

Někteří radní zpozorněli, jiní až propadli euforii při Bártových slovech, že dá přednost naplánovaným obchvatům před teoretizováním o drahých dálnicích.

Jiní naopak neskrývali zklamání z toho, že Bárta poslal k ledu třeba třetí patro křižovatky u Opatovic či škrtl modernější železniční spojení mezi Hradcem a Pardubicemi. (více o tom čtěte zde)

Největší optimisté ještě v létě uvažovali o tom, že jižní spojka by se mohla začít budovat za pět let. Hradec nyní jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic o ekonomické náročnosti. Magistrát neskrývá mírný optimismus, že by se mohla dřív začít stavět takzvaná severní tangenta.

Hrubé naznačení trasy severní tangenty (zeleně) a jižní spojky (červeně) kolem Hradce Králové.

"Nerad bych o tom hovořil, ale víme přesně, jaké dopravní řešení je pro Hradec nejlepší, navíc už máme v ruce posouzení i modely. Je dobře, že ministr neslibuje, ale snaží se jednat," řekl hlavní hradecký architekt Petr Brůna.

Jak redakce MF DNES zjistila, Brůna patří spolu s ředitelem úřadu pro rozvoj města Jiřím Svátkem a poslancem za Věci veřejné Jiřím Štětinou do nejužší ministrovy skupiny, která monitoruje dopravní stavby v kraji.

NEJVÝZNAMNĚJŠÍ STAVBY V KRAJI

Praskačka - Hradec, D11

Hradec - Smiřice, D11

Smiřice - Jaroměř, D11

Jaroměř - Trutnov, D11

Vamberk, jižní přeložka

Nová Paka, obchvat

Jičíněves, přeložka

Jaroměř, obchvat

Náchod, obchvat

Do dvou týdnů by měla přímo na Bártův stůl doručit seznam těch nejpotřebnějších děl. "Nebudu potvrzovat ani vyvracet, že do té skupiny patřím," komentoval informaci Brůna.

Obchvaty řeší jen místní problémy

"Tato skupina má přinášet konkrétní nápady pro celý kraj, nikoli protežovat Hradec," upozornil náměstek hradeckého primátora Josef Malíř a zdůraznil, že diskuse o nejpotřebnějších obchvatech je zatím v obecné rovině.

"Lepší je neslibovat nereálné, tak jako se dříve mluvilo o tom, že kompletní dálniční síť bude v České republice stát mezi lety 2013 až 2015. Obchvaty sice řeší jen místní problémy, ale je fakt, že i města v našem kraji jsou extrémně zatížena a přeložky by pomohly," dodal Malíř.

Sám je prý připraven lobbovat za dokončení dálnice D11 i silnice R35. "Kdyby se dálnice protáhla alespoň k Plotištím nebo nejlépe k Jaroměři a R35 za Labe, vytvořily by současně i obchvaty Hradce. V žádném případě by to nebyly vyhozené peníze, jen jakási příprava. V první fázi by se třeba mohly využívat stávající okružní křižovatky," soudí.