Někteří radní zpozorněli, jiní až propadli euforii při Bártových slovech, že dá přednost naplánovaným obchvatům před teoretizováním o drahých dálnicích.
Jiní naopak neskrývali zklamání z toho, že Bárta poslal k ledu třeba třetí patro křižovatky u Opatovic či škrtl modernější železniční spojení mezi Hradcem a Pardubicemi. (více o tom čtěte zde)
Největší optimisté ještě v létě uvažovali o tom, že jižní spojka by se mohla začít budovat za pět let. Hradec nyní jedná s Ředitelstvím silnic a dálnic o ekonomické náročnosti. Magistrát neskrývá mírný optimismus, že by se mohla dřív začít stavět takzvaná severní tangenta.
Hrubé naznačení trasy severní tangenty (zeleně) a jižní spojky (červeně) kolem Hradce Králové. |
"Nerad bych o tom hovořil, ale víme přesně, jaké dopravní řešení je pro Hradec nejlepší, navíc už máme v ruce posouzení i modely. Je dobře, že ministr neslibuje, ale snaží se jednat," řekl hlavní hradecký architekt Petr Brůna.
Jak redakce MF DNES zjistila, Brůna patří spolu s ředitelem úřadu pro rozvoj města Jiřím Svátkem a poslancem za Věci veřejné Jiřím Štětinou do nejužší ministrovy skupiny, která monitoruje dopravní stavby v kraji.
NEJVÝZNAMNĚJŠÍ STAVBY V KRAJIPraskačka - Hradec, D11 Hradec - Smiřice, D11 Smiřice - Jaroměř, D11 Jaroměř - Trutnov, D11 Vamberk, jižní přeložka Nová Paka, obchvat Jičíněves, přeložka Jaroměř, obchvat Náchod, obchvat |
Obchvaty řeší jen místní problémy
"Tato skupina má přinášet konkrétní nápady pro celý kraj, nikoli protežovat Hradec," upozornil náměstek hradeckého primátora Josef Malíř a zdůraznil, že diskuse o nejpotřebnějších obchvatech je zatím v obecné rovině.
"Lepší je neslibovat nereálné, tak jako se dříve mluvilo o tom, že kompletní dálniční síť bude v České republice stát mezi lety 2013 až 2015. Obchvaty sice řeší jen místní problémy, ale je fakt, že i města v našem kraji jsou extrémně zatížena a přeložky by pomohly," dodal Malíř.
Sám je prý připraven lobbovat za dokončení dálnice D11 i silnice R35. "Kdyby se dálnice protáhla alespoň k Plotištím nebo nejlépe k Jaroměři a R35 za Labe, vytvořily by současně i obchvaty Hradce. V žádném případě by to nebyly vyhozené peníze, jen jakási příprava. V první fázi by se třeba mohly využívat stávající okružní křižovatky," soudí.