Dirigent Miloš Machek před Filharmonií Hradec Králové

Dirigent Miloš Machek před Filharmonií Hradec Králové | foto: Martin Veselý, MAFRA

Dirigent předělal Beatles, filharmonie je zahraje i na Rock For People

  • 0
Hradecká Filharmonie vyjíždí na tour s Beatles Manií, symfonickou verzí nejznámějších hitů slavné liverpoolské čtveřice. Dirigent Miloš Machek poslouchá a hraje "brouky" už od 60. let. Na jaře se vrátí do Hradce, v létě se pak představí také na Rock For People.

Nejdříve si pohráli s Pink Floyd, pak předělali Freddieho Mercuryho a jeho Queeny. Teď si vzala hradecká Filharmonie na paškál slavnou partu kolem Paula McCartneyho a Johna Lennona a vyrazila na tour s názvem Beatles Manie.

Beatles a další rockové legendy ve Filharmonii

  • Projektem Beatles Manie navazuje hradecká Filharmonie na úspěšné turné Pink Floyd Classic a Symphonic Queen. 
  • Během nejméně dvanácti koncertů po českých městech uslyší diváci nejslavnější hity skupiny The Beatles
    v symfonické verzi. 
  • Vedle nástrojů jsou hlavním článkem koncertu vokály, zpívá je mužské vokální kvarteto Q Vox. 
  • Po koncertech po republice se "mánie" vrátí do Hradce v květnu.
  • 20. června ve 21:30 hodin zahraje Filharmonie derniérový koncert veleúspěšného projektu Symphonic Queen na hradeckém fotbalovém stadionu v Malšovicích.
  • Hity The Beatles uslyší diváci také 5. července na festivalu Rock for People.
  • Příští sezonu má dirigent Miloš Machek a hradecká Filharmonie v plánu písně The Rolling Stones.

Na koncertech uslyší diváci největší hity liverpoolské čtveřice v symfonické verzi. Dva koncerty už mají za sebou, další budou následovat, jedna repríza bude dokonce v červenci na festivalu Rock for People.

Chybět nebude ani hit Yellow Submarine, v níž vystupuje dirigent Miloš Machek před publikem v námořnické čepici. "V pomyslné Žluté ponorce jsme strávili hodně času, byl to náročný projekt. Ta myšlenka je stará asi rok a půl až dva. Na koncert jsme vybrali sedm singlů a další nejkrásnější melodie ze všech dvanácti alb Beatles," prozrazuje.

Slavní Beatles v symfonické verzi. Proč teď?
Když jsme dělali Symphonic Queen, přímo jsme se trefili do dvacátého výročí úmrtí Freddieho Mercuryho, s tím jsme vůbec nepočítali. O rok později mu také položili hvězdu v Hollywoodu na chodníku slávy. I u Beatles Manie jsme se krásně trefili, protože v březnu roku 1963, čili přesně před padesáti lety, vzniklo první album The Beatles Please Please me. Přišlo to jako z nebe.

Co vás láká na spojení orchestru a bigbeatu?
Jednak jsem na to specializovaný, protože se věnuju oblasti symfonického crossoveru, v Anglii se to navíc dělá standardně už od 60. let. Není to nic nového, ty nejlepší orchestry hrajou takovou muziku zcela bez problémů. A nemyslím pouze britský královský orchestr. Tady taková tradice není, ale začíná se rozvíjet. My vlastně pojedeme v Hradci už třetí premiéru, ačkoliv Pink Floyd Classic ji měla nejdříve v Německu, kde jsme koncertovali v Berlíně, v Mnichově, v Hannoveru nebo v Hamburku. Druhý projekt - Symphonic Queen - měl už premiéru přímo v Hradci.

Podle mnohých není důvod k tomu, aby se rockové skladby takto předělávaly. Vy v tom žádný problém nevidíte?
Ta hudba se vlastně moc nemění, posazení je stejné. Dnes tím bavíme poměrně široké spektrum posluchačů a stále se objevují noví. Chodí na nás mladší i ti starší, kteří si ta léta pamatují a rádi zavzpomínají. Dnes je navíc jiný trend. Zatímco dříve se jazz, rock nebo i šansony hrály na ulici, v barech a vykřičených domech, dnes hrají stejné písně v těch nekrásnějších koncertních síních ti nejlepší sólisté, zpěváci a dirigenti.

Nepřicházejí tím ale písně o šťávu a naléhavost?
Éra těžkých drog a alkoholu už z písní stejně vyprchala a zbylo jen to nejkrásnější. Tak to vidím já. Také si vezměte, že v podstatě všechny největší rockové kapely hrály s orchestry. Třeba Pink Floyd udělali s orchestrem The Wall. I Beatles hráli ve svém psychedelickém období s orchestrem, třeba Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band také nahráli s velikým orchestrem a Paul McCartney dokonce čtyřicetičlenný ansámbl dirigoval. Stejně tak jejich slavná píseň All you need is a love je hraná ve veliké aranži, podívejte se na YouTube, uvidíte tam muzikanty z londýnských orchestrů, se kterými spolupracovali. To samé dělali Rolling Stones nebo Deep Purple a další.

Repertoár Beatles Manie

Let It Be, Michelle, Yesterday, Lady Madonna, Obladi Oblada, Oh! Darling, Back In The USSR, With A Little Help From My Friends, All You Need Is Love, Here Comes The Sun, She Loves You, Twist And Shout, We Can Work It Out, Hey Jude, Help!, Yellow Submarine, Norwegian Wood, All My Loving, Girl, A Hard Day's Night, From Me To You, Paperback Writer, The Fool On The Hill

Jaké máte s projektem ambice?
Děláme turné deseti koncertů, mnohé už jsou vyprodané. Pojedeme do Děčína, Teplic, Zlína a dalších měst. K tomu možná přibudou i další termíny, o kterých zatím nevíme.

V červnu vystoupíte také na hradeckém fotbalovém stadionu. Co od toho očekáváte?
Tam budeme hrát The Symphonic Queen. Uvidíme, jestli se naplní stadion. I v Německu jsme hráli hodně open air koncertů a všichni si to hrozně pochvalovali, je to zase úplně jiná atmosféra. Naplnit stadion samozřejmě nebude jednoduché, ale o tom to asi stejně není. Spíš chceme ukázat zase něco nového. I proto vystoupíme s Beatles Manií na Rock For People, kde bychom měli zahrát pod střechou.

Jakou rockovou hudbu máte rád?
Už jako kluk jsem od dvanácti hrával s kytarou právě The Beatles. Měl jsem taky kapelu, se kterou jsme hráli The Help, a to už dva roky po jejím vydání v roce 1965. Takhle rychle se to k nám do Česka dostalo. Stihli jsme třeba i Let it be nebo Hey Jude. Desky k nám chodily v azbuce z Bulharska, všichni jsme tím ve škole žili.

Co je na tom nejtěžší předělat "brouky" do symfonické verze?
Náročné to bylo hlavně na čas, nad notami a materiálem pro orchestr jsem strávil 250 hodin.

Který ze čtveřice vám je nejbližší?
Asi Paul McCartney. Hraje pořád a byl duší kapely.