Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Oprava hradecké Benešovy třídy se blíží. Musí z ní zmizet většina aut

  14:03aktualizováno  14:03
Přeměna někdejší chlouby socialistického stavebnictví z hradeckého sídliště hrůzy na zelený a moderní bulvár začne už v březnu. Řidiči parkující na Benešově třídě budou muset s auty do okolních ulic.

Benešova třída v Hradci Králové v dubnu 2011. | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Boj o parkovací místa nastane už za necelé dva měsíce na Moravském Předměstí v Hradci Králové. Stavaři se od března pustí do další fáze rekonstrukce Benešovy třídy. Z její východní části tak budou muset zmizet všechna auta.

Jak šel čas s Benešovou třídou

* V Hradci Králové se po vzoru sovětských sídlišť a bulvárů začíná v 60. letech 20. století budovat velké sídliště na Moravském Předměstí.

* Výstavba Benešovy třídy, která se měla stát zejména nákupním centrem nově vybudovaného sídliště, byla dokončena v druhé polovině 80. let.

* Po revoluci ale začal z místa, které mělo být spádové pro celé Moravské Předměstí, mizet život. Mohl za to především rozvoj supermarketů a nákupních center na okraji města. Obchodníci z Benešovy třídy začali mizet už od konce 90. let.

"Za všechna oficiální parkovací místa už máme naplánovaná místa u sousedních komunikací," tvrdí náměstek hradeckého primátora Jindřích Vedlich, který má revitalizaci Benešovky na starost.

Několik set řidičů, kteří na velkém bulváru běžně parkují, tak budou muset své vozy celý rok odstavovat na silnici v ulicích Milady Horákové, Palachova, Štefánikova a Na Potoce. Ty magistrát vybral jako vhodné a dostačující.

Obyvatelé menších ulic z největšího hradeckého sídliště, které jsou v těsné blízkosti Benešovy třídy, se ale bojí, že lidé z Benešovky budou radši hledat parkovací místa před jejich domy, než aby si zajížděli k silnicím v ulicích Štefánikově nebo Horákové, odkud to mají ke svým domovům dál.

"U nás v ulici mají rodiny i dvě tři auta, takže o místa na parkování dost bojujeme. Jde to ještě dopoledne, odpoledne se to ale začíná plnit. Jestli přibudou další auta, tak si to neumím představit," říká Vlasta Bednářová, která bydlí v jedné z přilehlých ulic.

Fotogalerie

A není sama. "Už teď, když přijedu domů večer, musím objet půlku sídliště, než najdu volné místo. Až u nás začnou hledat místa i lidé z Benešovky, bude to už neúnosné," kroutí hlavou starší muž, který parkuje své auto v ulici Jana Masaryka, jež s Benešovou třídou přímo sousedí.

Přibude 150 parkovacích míst

Improvizované parkování by na nejlidnatějším hradeckém bulváru mělo být až do konce roku 2014. V průběhu letošního roku totiž budou stavaři pracovat na východní části Benešovky, příští rok se přesunou na druhou stranu.

"Obyvatelům to sice život trochu zkomplikuje, většina z nich ale chápe, že Benešova třída se musí opravit. Vědí také, že po rekonstrukci tam bude nejen hledání parkování, ale celkově i žití mnohem kvalitnější," věří Vedlich.

Po rekonstrukci by tam totiž mělo přibýt 150 nových parkovacích míst.

Kromě parkování se v lokalitě mírně omezí i doprava, kterou magistrát svede na jednu stranu. Z komunikace na západní části Benešovky tak zmizí parkovací a cyklistický pruh a auta po ní budou jezdit oběma směry.

"Zároveň v místě plně zachováme i provoz městské hromadné dopravy, která má na Benešově třídě tři zastávky," říká Vedlich.

Na přelomu května a června chce magistrát vyhodnotit soutěž na zhotovitele střední části Benešovy třídy. Cena by podle jejich předpokladů měla být zhruba na 60 až 70 procentech té projektové. Zbylé peníze, které město získalo z dotace, by tak chtělo rozdělit mezi sdružení vlastníků bytů.

"Naposledy jsme rozdělili 27 milionů korun mezi šest bytových domů. Polovina si za peníze nechala dát nové zateplení, druhá polovina je zase využila na technické vybavení domu, zejména rekonstrukci výtahů. Věříme, že o druhé kolo tak bude velký zájem," vykládá.

Kompletní rekonstrukce Benešovy třídy postavené v 80. letech 20. století je rozvržena do tří etap, během nichž by měla spolykat přes 600 milionů korun. Většinu z nich město získá z dotací v rámci Integrovaného programu rozvoje města.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.