Architekti věří, že letiště v Hradci Králové skýtá městu rozvoj. Lidé neskrývají obavy. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradecké letiště není mrtvé, ale městotvorné, hájili architekti plány

  • 2
Architekti v Hradci Králové uklidňovali při veřejné debatě obyvatele, že se nemusejí bát rozvoje tamního letiště. Diskusi uspořádali studenti tamního gymnázia. Podle tvůrců nového územního plánu se přitom právě letiště stane jádrem rozvoje krajského města.

Kdy budou v Hradci přistávat velká civilní letadla? Jak se zvýší hluk a doprava? Kam se přesunou festivaly? Nezaspal Hradec za Pardubicemi?

Na letiště v Hradci míří hudební fanoušci oblíbeného Rock for People.

Tak se ptali obyvatelé krajského města na veřejné debatě o budoucnosti hradeckého letiště, kterou pořádali studenti Biskupského gymnázia Bohuslava Balbína.

Vyhráli totiž krajské kolo debatního projektu Studentská Agora a na debatu pozvali hlavního architekta Hradce Králové Petra Brůnu i spoluautora nového územního plánu města Patrika Kotase.

Architekti tvrdí, že letiště má budoucnost

Ti trpělivě vysvětlovali, že připravovaný územní plán je jen možnost, kterou město v budoucnu může, ale také nemusí využít.

"Územní plán vytváří podmínky, nedává příkazy," odpovídal na dotazy architekt Patrik Kotas, který je podepsaný pod hradeckým terminálem hromadné dopravy a zrekonstruovaným prostorem před hlavním nádražím.

Letiště považuje za hlavní bod dalšího rozvoje města: "Hradecké letiště není mrtvé, funguje a je pro město velkým bohatstvím. Je to městotvorný prvek."

Ve své studii počítá s milionem odbavených cestujících a k letišti by podle něj měl jednou vést bulvár v duchu Gočára plný obydlených domů, restaurací, kaváren a obchodů.

Kvůli autům trpíme už teď, namítali místní

Debatující Hradečany ale zajímalo, kdy město podobný rozvoj plánuje a hlavně jak hodlá vyřešit dopravu.

Historie letiště

* Hradecké letiště začal budovat starosta František Ulrich pro vojenské a civilní účely. První letenky na lince Praha - Hradec Králové - Ostrava se začaly prodávat začátkem 30. let.

* V roce 1993 byl úplně zastaven vojenský provoz a letiště získalo město. Nyní ho provozuje městská společnost Letecké služby Hradec Králové a spadá do kategorie vnitrostátního veřejného letiště a neveřejné mezinárodní kategorie 2B.

"Kamiony ze skladištní oblasti už teď zatěžují Pouchovskou ulici a bojíme se, že když se bude rozvíjet letiště, tak budou stejně jezdit přes nás," poznamenala žena z Pouchova a muž vedle ní se zeptal, v jaké fázi je výstavba severní tangenty.

 "Rozvoj letiště je vždy podmíněn dopravou," uklidňoval znepokojené lidi hlavní architekt města Brůna.

"Bez severní tangenty se letiště rozvíjet ani nemůže a předpoklad zahájení její výstavby je v roce 2017 až 2018, ale může samozřejmě dojít ke zdržení jako u dálnice D11," dodal Petr Brůna.

Město podle něj jednalo s několika investory, nyní ale nemá vážného zájemce, který by do letiště chtěl investovat.

V Lochenicích dodnes vzpomínají na hlučná letadla

Starostu nedalekých Lochenic zase zajímal rachot burácejících motorů letadel. "Za dob vojenského letiště jsme byli postiženi hlukem, a kdyby hustota provozu měla růst, tak by to naše občany určitě obtěžovalo," podotkl tamní starosta Karol Kompas.

Architekt Kotas reagoval, že hluku se obyvatelé bát nemusí, protože limity hlukového zatížení se neustále zpřísňují a motory nových typů letadel už vydávají decibely srovnatelné s kamionem.

Festivaly se s letadly porovnají, tvrdili architekti

"Počítá se v budoucnu s hudebními festivaly na letišti?" zajímalo studentku Terezu Poláčkovou.

"Rozvoj letiště a pořádání festivalů se ani nepodmiňují, ani nevylučují. Letový provoz je jinde než festivaly a bude záležet na městě, jestli je bude i dál chtít," odpověděl autor územního plánu a zastánce rozvoje letiště.

Letiště v Pardubicích už je napřed, namítali lidé

Další dotaz narážel na dvacet kilometrů vzdálené letiště v Pardubicích, kde plánují stavbu nového terminálu a rozvoj civilních letů.

"Nemyslíte, že nás Pardubice dávno předběhly a že je to z ekonomického hlediska nesmysl?" zazněl dotaz.

Architekt Kotas nezaváhal: "Potenciál rozvoje je v Hradci větší než v Pardubicích!" Smysl hradeckého letiště podle něj spočívá v úplně jiných činnostech, především regionálních.

"Hradec není a nikdy nebude evropskou metropolí. Není to otázka přistání velkého Airbusu, který by vás z Hradce dopravil do Tokia, ale zkuste si přistát třeba ultraligtem na pardubickém letišti. Tím směrem by Hradec měl jít," vysvětlil tvůrce nového územního plánu, který by měl být kompletně hotov do roku 2015.