Odznak revizora v královéhradecké městské dopravě

Odznak revizora v královéhradecké městské dopravě | foto: Martin Veselý, MAFRA

Černí pasažéři dluží Hradci sedm milionů, revizoři přišli o dvoje brýle

  • 2
Přistižených černých pasažérů v hradecké městské dopravě přibývá. Loni jich revizoři chytili přes deset tisíc. S vymáháním pokut je to ale rok od roku horší. Rekordman si za necelých sedm let u dopravního podniku nadělal dluh přes půl milionu korun, ale dostat z něj peníze se nedaří ani exekutorům.

Černí pasažéři, které v uplynulých letech pochytali revizoři, dluží dopravnímu podniku sedm milionů korun. Tolik stála třeba stavba parkovací domu pro kola u nádraží v Hradci Králové. K tomu dopravce loni utratil jen za soudní kolky na žaloby přes 600 tisíc, ukázala nově zveřejněná statistika.

MHD v číslech

10 091 lidí bez jízdenky chytili loni revizoři v Hradci Králové

520 tisíc korun dluží rekordman v jízdě načerno

30 z tisíce exekucí z roku 2010 se podařilo vyřešit

Odznak revizora v královéhradecké městské dopravě.

Situace se postupně zhoršuje od roku 2008, kdy revizoři přistihli bez jízdenky šest a půl tisíce cestujících.

Platební morálka upadá

"V posledních třech letech cifra neklesla pod deset tisíc. A s postupem času upadá i platební morálka," říká Josef Januš, který má v dopravním podniku na starost oddělení jízdenek a revizorů. Loni revizoři chytli bez platné jízdenky 10 091 cestujících.

Zatímco před pěti lety měl dopravní podnik do dvou měsíců zaplacenou pokutu od 62 procent hříšníků, loni ochotně zaplatila jen třetina chycených. Zbytek pohledávek dopravní podnik poslal k soudu a případné exekuci.

"Exekutoři řeší pohledávky tři roky, ale mohou až deset let. V roce 2008 máme z 500 exekucí zaplacených 10 procent. V roce 2010 jsme nařídili přes tisíc exekucí, a dodnes jich máme zaplacených jen asi třicet," říká Januš. Dolovat peníze od chronických černých pasažérů je podle něj nadlidský úkol.

Výše pokut

Když černí pasažéři zaplatí pokutu přímo na místě nebo do tří dnů, stojí je to jen sníženou sazbu ve výši 400 korun. Pokud pouze zapomněli už koupenou časovou jízdenku, přijde je to na 50 korun. Po třech dnech se výše pokuty zvedá na tisícovku.

"Po uplynutí 60 dnů dopravní podnik zasílá upomínku. Pokud na ni provinilec dlouhodobě nereaguje, podáváme na něj za 9 měsíců žalobu," popisuje mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

"Lidi mají dluhy i jinde a naše pohledávky nejsou přednostní. Když se od nich podaří nějaké peníze získat, jdou většinou dřív na urovnání pohledávek bank nebo pojišťoven," říká šéf revizorského oddělení.

Proto někteří cestují bez jízdenky vesele dál. Že je chytí revizor, spoustu z nich netrápí. To potvrzují i záznamy, které si dopravní podnik vede. "Máme tu i recidivisty, kteří čelí dokonce několika desítkám žalob," říká Januš.

Rekordmana chytili revizoři už 129krát

Rekordmanem hradeckého dopravního podniku je člověk, který se od roku 2007 bez jízdenky nechal revizory načapat už ve 129 případech. Momentálně má k tíži 26 pravomocných rozhodnutí soudu ve fázi exekučního řízení.

"Dopravní podnik se s ním soudí o pokutu a jízdné. Jeho celková dlužná částka včetně nákladů na právníky a nákladů exekutora činí už asi 520 tisíc korun," říká mluvčí hradeckého magistrátu Magdaléna Vlčková. V takových případech náklady dopravního podniku převyšují vymožené pohledávky.

Když podnik před rokem nabízel k odkoupení pohledávku ve výši přes 600 tisíc korun, byly její součástí i jména černých pasažérů, které revizoři chytili za tři letní měsíce roku 2012. V dokumentu nešlo přehlédnout, že některá jména se pravidelně opakovala.

Mobilní aplikace dopravní podnik netrápí

Mnozí pasažéři využívají i aplikace FareBandit, kterou si sdělují, kde zrovna potkali revizora, ale i tipy pro jízdu načerno. "Rada pro všechny, kteří jezdí v Hradci na bleka: v 90 % revizoři nastupují předními dveřmi u řidiče," radí ostatním na facebookové stránce FareBandit uživatel jménem Zef.

Dopravní podnik se tím však nijak netrápí. "Aplikaci znám, úspěšně může fungovat třeba v pražském metru. U nás v Hradci tam sice někdo napíše informaci, kde spatřil revizora, ten ale za pár minut už bude někde jinde," vysvětluje Januš.

Lidé, u kterých má dopravní podnik pohledávky, nemohou využít žádné výhody, které poskytuje město. "Nemohou si pronajmout městský byt nebo nebytové prostory," říká Vlčková.

Co se týče potyček s cestujícími bez jízdenky oproti minulým letům pro revizory proběhl rok 2013 celkem pokojně. "Loni to odnesly "jen" dvoje rozbité brýle. Předloni ale jeden z našich zaměstnanců po potyčce zůstal v delší pracovní neschopnosti," popisuje Januš.

I proto revizoři často spolupracují s městskými strážníky. Volají je, když chytí pasažéra, který odmítne ukázat občanský průkaz. "Pokud to situace vyžaduje, zapínají přivolané hlídky i mobilní kamery," říká ředitel hradecké městské policie Miroslav Hloušek.