Patrně největší revoluce za posledních skoro 50 let čeká v polovině příštího roku tisíce cestujících na železniční trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Změny nejspíš překonají i rok 1965, kdy mezi oběma krajskými městy začaly jezdit elektrické lokomotivy.
Změny na krajských železnicích v roce 2013* přímé spěšné vlaky na trati Trutnov – Hradec Králové – Pardubice se rozmnoží o dva páry v pracovních dnech a pět o víkendu * na stejné trati východoněmecké soupravy budou nahrazeny vozy Regiopanter a řady 961 "sysel" * další Regiopantery vyjedou na trať Choceň – Týniště – Hradec Králové * nejspíš začne výstavba druhé koleje mezi Opatovicemi a Stéblovou za 250 milionů korun * dokončuje se přestavba železniční stanice ve Staré Pace * začínají sílit hlasy o nutnosti přestavby významného uzlu v Týništi nad Orlicí a současně o zmodernizování přetížené tratě Týniště – Solnice. |
Vše by mohlo vystihovat heslo Stop made in NDR. Nepohodlné, pomalé, umouněné a opotřebované soupravy, pocházející z východního Německa, bez výjimky nahradí oblíbené Regiopantery nebo moderní vozy, které si vysloužily přezdívku "sysel".
Samozřejmostí v nich budou klimatizace, ergonomické sedačky, vakuové toalety, audiovizuální systém nebo připojení k internetu.
"Nasazení Regiopanterů na tuto trať pokládám snad za nejvýznamnější změnu. Zatím tady jezdí jen dvě takové jednotky a další pokrok nastane v polovině roku 2013, kdy nám výrobce dodá ještě tři. Pak se na trati Trutnov – Hradec Králové – Pardubice bude jezdit výhradně těmito vlaky," řekl Roman Moravčík, ředitel Krajského centra osobní dopravy ČD v Hradci Králové.
První dva "pantery" cestující testují už od října. "O prázdninách jsem vlakem procestovala Švýcarsko a Rakousko. Říkala jsem si, že se mi po nich bude stýskat, ale to jsem ještě nevěděla, že srovnatelnou soupravou budu brzo jezdit i do školy," říká studentka hradecké pedagogické fakulty Petra Friedrichová z Pardubic.
Vybudování druhé koleje bude stát 250 milionů
Nové soupravy zatím nemohou využít snad svou největší přednost, totiž rychlost až 160 kilometrů za hodinu. S tímto limitem však souvisí druhá revoluce, která se chystá na příští rok.
O dvoukolejce mezi Hradcem a Pardubicemi se uvažuje již deset let, ale tentokrát by stavba druhé koleje mezi Opatovicemi a Stéblovou za 250 milionů korun už doopravdy měla v roce 2013 začít.
"Částečná dvoukolejka se dostala do plánu investic na příští rok a právě běží výběrové řízení na zhotovitele. Jsem proto mírným optimistou," odmítá Moravčík úvahy o dalším oddalování.
"Každé rozšiřování je plusem, takže dvoukolejku samozřejmě podporuji. Uvidíme, jak to dopadne s prostředky na výstavbu," přemýšlí krajský radní zodpovědný za dopravu Karel Janeček, který se se svým resortem zatím seznamuje.
Železniční trať mezi Trutnovem a Pardubicemi však má letos namířeno do výkladní skříně Českých drah nejen díky připravované dvoukolejce.
Jen mezi Jaroměří a Trutnovem letos cestovalo o 12 procent více lidí než loni, a proto zde ve všední dny přibudou dva páry a o víkendu dokonce pět párů spěšných vlaků. Úspora času bude znatelná: rychlíky cestu z Trutnova do Pardubic proti osobním vlakům zkrátí o 35 minut.