Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cestující v kraji od října ušetří. Čipová karta urychlí přepravu

  13:00aktualizováno  13:00
Lidé ve východních Čechách se ve vlacích a autobusech už měsíc sžívají s čipovou kartou Iredo. Ta od 1. října poskytne pět procent slevy z jízdného, důchodci s ní zaplatí jen polovic. Nový systém bude rychlejší.
Nový systém odbavování cestujících urychlí přepravu a poskytne kraji přesnější údaje o využití spojů.

Nový systém odbavování cestujících urychlí přepravu a poskytne kraji přesnější údaje o využití spojů. | foto: Martin Veselý, MAFRA

S novou kartou jezdí ve východních Čechách už 17 tisíc lidí. Krajský organizátor dopravy firma Oredo se snaží přimět ke koupi karty i další cestující a slibuje jim konečně i výhody, které začátkem září ještě nebyly jasné.

Nový systém odbavování cestujících urychlí přepravu a poskytne kraji přesnější údaje o využití spojů. Projekt sjednotil desítky dopravců včetně Českých drah a čtyři výrobce odbavovacích zařízení  v Královéhradeckém a Pardubickém kraji. Bezkontaktní karta platí už od 1. září, kdy nahradila třicetidenní a devadesátidenní jízdenky.

"Karta nahradí od 1. října i sedmidenní jízdenky. Zároveň na ni od tohoto data bude platit padesátiprocentní sleva pro cestující starší 70 let a pětiprocentní sleva na jízdném pro všechny její držitele," sdělil náměstek královéhradeckého hejtmana Karel Janeček.

Oredo tvrdí, že odbavení cestujícího nově potrvá jen tři sekundy, kdy přiloží kartu k terminálu. Lidé však s kartou zatím nemají příliš zkušeností.

Čipová karta stojí 150 korun a platí šest let

"Jedna dcera používá jinou kartu v Pardubicích, pro druhou jsme požádali o kartu Iredo, ale ještě ji nedostala. Jsem zvědavá, jak to bude fungovat. Přemýšlím, jestli si mám kartu zařídit i pro sebe, když někam jedu jen občas," přemítala Kateřina Kociánová z Policka.

Školáci nebo lidé, kteří dojíždějí často, si mohou vyřídit osobní kartu na čtyřiadvaceti kontaktních místech v obou krajích, přes internet nebo podat žádost na některých stanicích Českých drah. Vyřízení trvá do dvou týdnů.

"Čipová karta stojí 150 korun a platí šest let. Děti, žáci a studenti platí za pořízení čipové karty 80 korun. Stejnou částku bude stát seniory nad sedmdesát let od letošního 1. října do 31. ledna 2014," uvedl Václav Brůžek, jednatel Oreda, které společný systém odbavování spustilo.

Kdo necestuje pravidelně, může si zažádat o anonymní kartu Iredo, ale ta slouží pouze jako elektronická peněženka pro jednorázové jízdenky. Zájemci ji dostanou od 1. října na kontaktních místech, aniž by museli vyplňovat formuláře nebo čekat na vydání.

Anonymní kartu si budou moci lidé předávat

Lidé si zakoupí kredit do anonymní karty v autobusech, na železničních stanicích nebo u průvodčích a pak s kartou mohou cestovat ve všech vlacích a autobusech zapojených do integrovaného dopravního systému Iredo.

Výhodou anonymní karty bude, že si ji lidé mohou třeba v rodině předávat. Když na ni pojedou, zaplatí levněji cestování s přestupem nebo si koupí jednodenní síťovou jízdenku. Někteří lidé však tvrdí, že karta část cestujících spíš odradí.

"Velká část seniorů nebude kartu používat, nemá internet ani bankovní účet, celý život prožívala v 'jiném světě' a používat elektronickou kartu do autobusu pro ni bude nepřekonatelný problém," míní v diskusi na iDNES.cz Petr Skála.

Novinky v placení jízdného

  • Od 1. září 2013 jde na kartu Iredo nahrát sedmidenní, třicetidenní a devadesátidenní jízdné.
  • Od 1. října 2013 na ni bude platit 50% sleva pro starší 70 let a 5% sleva pro všechny držitele. 
  • V papírové podobě budou platit jízdenky sedmidenní do 6. října, třicetidenní do 29. října a devadesátidenní do 28. prosince. 
  • Do konce roku 2013 budou v Královéhradeckém a Pardubickém kraji platit papírové přestupní jízdenky, poté už budou existovat jen v elektronické podobě.
  • Informace podá v pracovní dny od 8 do 16 hodin operátor na bezplatné lince 800 101 520.
  • V papírové formě zůstanou pouze jednorázové nepřestupní jízdenky všech typů a přestupní papírové jízdenky z vlaku na vlak.
  • Karty jiných dopravců platí jen do konce roku 2013, kromě Osnada.

"Čipovou kartu na vícedenní jízdné vítám, ale kvůli přestupům si ji nebude pořizovat nikdo ani z tohoto kraje, když jede autobusem jen občas. Jenže v systému Iredo to bez přestupů většinou ani nejde," namítl Jan Slovík.

Kvůli společnosti Oredo se v posledních měsících znesvářila vedení Pardubického a Královéhradeckého kraje tak, že Pardubický kraj se už rozhodl organizovat si dopravu po svém a svůj podíl prodá.

Pardubičtí politici kritizovali společnou firmu jako neschopnou, hradečtí zástupci si zase stěžovali na průtahy a začátkem září se postavili za ředitele Oreda.

Projekt je největší svého druhu v Česku

Kromě toho pardubický krajský radní Jaromír Dušek napadl zakladatele Oreda Luďka Bártu ze střetu zájmů. Je totiž spolumajitelem dopravní firmy Audis bus a současně poradcem Oreda. Firma i Bárta však střet odmítli.

Poradce už po deseti dnech hájil zavedení karty Iredo. "Výsledky jsou velmi povzbuzující. Chyb při odbavení je hlášeno velmi málo.

Oredo shromažďuje nedostatky a s dodavateli řeší připomínky dopravců. Je to obvyklý postup. Nejsou závady, které by bránily fungování systému jako celku," obhajuje nový odbavovací systém Bárta.

Projekt je největší svého druhu v Česku. V další fázi počítá s vylepšením informačních systémů na autobusových nádražích, aby se z nich cestující dozvěděli aktuální údaje.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.