Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Miča, MAFRA

Provoz v Hradci bude řídit superpočítač, dopravní Matrix už má obrysy

  • 11
Loni na jaře se Hradec stal prvním městem střední a východní Evropy, které začalo v ostrém provozu testovat inteligentní dopravní kameru s přenosem dat vzduchem. „Chytrá“ by v blízké budoucnosti neměla být jen zkoušená Rašínova třída, ale rovnou celé město.

Přestože je tento cíl vzdálený ještě několik let, Hradec už má poměrně jasné obrysy, jakým způsobem by měl celý inteligentní systém fungovat. Dopravní režim budoucnosti by se mohl stát jedním z prvních projektů, do kterých Evropská unie v dotačním programu ITI na rozvoj Hradubické aglomerace napumpuje až šest miliard korun.

Systém má stát kolem 250 milionů korun, radnice počítá, že bude zaváděn mezi lety 2017 až 2020 po etapách, a protože mu přikládá mimořádný význam, zřídila pro něj zvláštní pracovní skupinu.

„Inteligentní dopravní systém už je pro Hradec nutnost, protože například současná světelná signalizace je za hranicí životnosti. Chceme ji nejen nahradit novou inteligentní signalizací, ale celý systém nám toho bude umožňovat mnohem více,“ říká náměstek primátora Jindřich Vedlich (o záměru jsme psali zde).

Záběr je skutečně velmi široký. Hradecký „Matrix“ má umět trestat, poradit, upřednostnit, ředit nebo zvážit. A nápady už jsou i naprosto konkrétní: například v Koutníkově ulici, kde jsou každodenní problémy s kolonami, by mohly přibýt tabule, které dopoledne „zarezervují“ dva pruhy směrem do města a v době odpolední špičky naopak uvolní exit na Jaroměř a Jičín.

Elektronikou nabitý semafor, kterých bude po celém Hradci několik desítek, zase pozná, že se blíží vůz MHD či záchranářů, a automaticky mu rozsvítí zelenou. Některá parkoviště budou vybavená čidly v asfaltu, jež ve spojení s chytrými tabulemi řidiče upozorní na nejbližší prázdná parkovací místa. Kamery nejenže intenzitu dopravy spočítají, ale vyladí podle ní i semafory, pokusí se vytvořit zelenou vlnu. Další čidla budou trvale monitorovat stav vozovky a reagovat na předpověď počasí.

„Existuje celá řada telematických modulů a my na nich velmi intenzivně pracujeme,“ ubezpečuje Vedlich.

„Město podle mě stojí před naprosto zásadním rozhodnutím, jakým směrem se vydá. Záleží také na odvaze politiků, jak moc budou chtít do hradecké dopravy vrtat. Přijde mi, že někteří se bojí tlaku automobilistů,“ upozorňuje Zbyněk Sperat z Centra dopravního výzkumu.

Nejen pomáhat a chránit, systém může „šmírovat“ i trestat

Horší zprávou pro některé řidiče je, že systém bude rovněž pozorný a v zorném poli kamer mu nemůže uniknout žádný dopravní přestupek. A nejen to: obsluhu dispečinku dokáže podle registrační značky upozornit na kradené auto, umí rozpoznat platnost STK, měření emisí nebo uhrazení pojištění.

„Systém by mohl plnit i represivní funkci, ale důležitější je plynulost a hlavně bezpečnost dopravy,“ zdůrazňuje Vedlich a připomíná, že první chytrá kamera na Rašínově třídě svým pilným sběrem statistických dat splnila očekávání. Zanedlouho budou známy výsledky testu (o chytré kameře jsme psali zde).

Kromě inteligentní kamery začal Hradec loni na Pospíšilově třídě zkoušet i první chytrý semafor. Uvítali jej hlavně řidiči MHD (o výhodách chytrých semaforů čtěte zde).

„Hlavně v noci tam naše vozy zastavovaly úplně zbytečně, kvůli rozjíždění máme i vyšší spotřebu, tvoří se hluk a zvyšují emise,“ uvádí dopravně-technický náměstek hradeckého dopravního podniku Vladimír Pejřil.

Nové semafory si díky plynulosti městské hromadné dopravy už pochvaluje třeba Zlín, obdobné si pořídila i Jihlava, Pelhřimov nebo Havlíčkův Brod. Kromě Hradce a Pardubic se myšlenkami na inteligentní systém pro české silnice zaobírá i ministerstvo dopravy. Náklady na technologie by mohly dosáhnout až 20 miliard korun. Zato Hradci by stačilo „skromných“ 250 milionů.