Cyklostezky v Hradci chybí

Cyklostezky v Hradci chybí | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Cyklisté projedou Hradcem jen obtížně, chybí kvalitní stezky

  • 6
Hradec Králové kdysi platil za cyklistický ráj, dnešní realita je však poněkud jiná. Stezky chybí hlavně v centru města. Kde už stojí, nenavazují zase na jiné nebo plynule přecházejí ve společnou stezku s chodci či do silnice.

Kolařům brouzdajícím na oficiálních internetových stránkách Hradce Králové se může zdát, že web města napadli zákeřní blogeři. "Díky počtu a koncentraci cyklistů si město vysloužilo přezdívky jako Malá Čína nebo Malé Holandsko," stojí v prezentaci nazvané Ráj cyklistů.

Už titulek je zavádějící, není-li však starý přes 20 let. Současná realita je totiž opačná: cyklisté se na některých úsecích mohou cítit jako štvaná zvěř. Nové stezky se sice budují, avšak bez výjimky to platí jen o okrajových částech města.

"Město zaspalo. Kdysi platilo, že v Hradci se cyklistům žije dobře, ale teď je to k vzteku," říká předseda krajského cyklistického svazu Pavel Černý.

Vyžehlený červeně obarvený asfalt je poznávacím znamením: patří cyklistům. Jenže už po několika desítkách metrů se plynule mění ve společnou stezku s chodci plnou výmolů. Dál je to ještě horší. Cyklisté se už neproplétají jen mezi chodci, ale ohrožují je i auta. Projet bez rizika podél vnitřního i vnějšího silničního okruhu je nemožné.

Jízda podél okruhu: jedna past za druhou

Příkladem může být projížďka kolem druhého silničního okruhu. Na ty, kteří vyjedou od Všesportovního stadionu, první "smrtonosná past" číhá už na křižovatce u Tesly. Rozsvěcí se zelená, ale ta platí jen pro ty, kteří čekají na ostrůvku uprostřed silnice. Kdo se nechá zmást, může už za pár vteřin skončit pod koly aut.

Další okamžiky hrůzy mohou nastat na křižovatce stezek v Pilnáčkově ulici, kde hrozí nebezpečí srážky s cyklisty jedoucími podjezdem ze Šimkových sadů. Ale bude hůř: za Labským mostem stezka končí, dál mezi auta si troufne jen cyklistický kamikadze.

Cyklostezky v Hradci chybíCyklostezky v Hradci chybí

Adrenalinu nabízejí stezky v centru krajského města dost a dost. Jenže na ty, kteří se na dvou kolech potřebují dopravit do zaměstnání či do školy, se zapomnělo. Kde už kvalitní cyklostezka existuje, vede odnikud nikam nebo končí u obchodních řetězců. Ukázkovým příkladem nedomyšlené trasy je i stezka podél Labe, jež sice prochází pod Tyršovým mostem, ale pod Pražským už ne.

V Malšově Lhotě brzí stavbu majitel pozemku

Cyklisté proto musí sesednout a přejít frekventovanou ulici. S dalším pokračováním stezky počítá zatím jen projekt na obnovu nábřeží. "Nejen cyklistům chybí lávka přes Labe," poukazuje Černý na další problém.

"Kolem čtvrté hodiny odpoledne není možné, aby se cyklista dostal přes Hradec, aniž by se motal mezi auty," pokračuje šéf svazu, podle něhož je nejrizikovější spojení mezi Slezským Předměstím a Kuklenami, a důrazně varuje i před prvním silničním okruhem: "Tam se sice občas na cyklisty pamatuje, jenže pouze sporadicky rozmístěnými stojany na kola."

Lepší cyklistické časy jsou zatím v nedohlednu. Vždyť teprve tento měsíc se začala stavět letos první a současně poslední stezka, která navazuje na červenou komunikaci z Malšovic do Malšovy Lhoty. Snad aby i tato trasa potvrdila internetovou pověst o Malé Číně, oba úseky odděluje zhruba dvacetimetrový pás trávy, kde práce ani nezačaly. Majitel pozemku se ho zatím nehodlá vzdát a vyčkává, až město nabídne víc peněz.