Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Silnice u Terna je pro kolaře nebezpečná, stezka chybí kvůli pozemkům

  19:23aktualizováno  19:23
Hradečané hazardují se životem, když jezdí do práce či na nákup po frekventované ulici Bratří Štefanů. Dlouho už volají po cyklostezce, městu se však nedaří vykoupit všechny pozemky. Jízda na kole je tam nebezpečná, na silnici je zvýšená rychlost na 60 kilometrů a denně jí projedou stovky kamionů na Ostravu.

Ulice Bratří Štefanů v Hradci je hlavním tahem na Ostravu. Pohyb po ní je pro chodce i kolaře velkým hazardem se životem (29.2.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Už řadu let usilují obyvatelé Slezského Předměstí v Hradci Králové o vybudování cyklostezky, která by spojila lokalitu Stoletá se zónou okolo obchodu Terno. Vybudování stezky se město nebrání, vše má však jeden velký háček: pozemky.

„Stezku pro pěší a cyklisty máme ve svých požadavcích již od roku 2002. Technické služby, s nimiž jsme jednali, nám slíbily, že s tím něco udělají, ale nakonec přišly s tím, že to není pozemek města,“ říká Miroslav Devetter, předseda komise místní samosprávy Slezské Předměstí Sever.

Město má ve vlastnictví méně jak 50 procent parcel

„O problému víme, ale je tam velmi složitá majetková struktura. Majetek města je tam v menšině a navíc silnici, podél níž by stezka měla vést, vlastní Ředitelství silnic a dálnic, protože je to komunikace 1. třídy,“ vysvětluje náměstek primátora Jindřich Vedlich (TOP 09), proč se přípravy celých patnáct let nepohnuly.

Fotogalerie

Podle vedoucího odboru správy majetku města Milana Brokeše by se radnice mohla do nějaké stavební akce pustit ve chvíli, kdy by se jí podařilo odkoupit potřebné pozemky od soukromých majitelů.

„Město s majiteli pozemků vyjednává od roku 2001, ve svém vlastnictví má stále méně jak 50 procent potřebných parcel. Pozemky, které vedou až k Ternu, mají šest majitelů, s nimiž však stále vyjednáváme. V případě, že majitel řekne ano, část jich vykoupíme, město o lokalitu má zájem. Je tam velmi silná doprava, takže vybudování stezky je tam opravdu potřeba,“ tvrdí Brokeš.

Radnice má už zpracované i nákresy budoucí stezky pro pěší a cyklisty. Než se to podaří, navrhují představitelé radnice alespoň zpevnit ty části, které již městu patří.

Ve špičce se tam od autobusu nedá ani přejít

Dostat se do lokality kolem Terna je však složité nejen pro pěší a cyklisty, kteří musí jít podél frekventované silnice, ale i pro ty, kteří přijedou městskou hromadnou dopravou. Autobus přijíždějící od centra cestujícím zastavuje na druhé straně silnice. Aby se do komerční zóny od zastávky dostali, musí kličkovat mezi auty a kamiony, na silnici je přitom v tomto úseku zvýšená rychlost na 60 kilometrů v hodině.

„Ve špičce se tam od autobusu nedá ani přejít. Lidi tam vždycky čekají, až se nějaký řidič slituje a zastaví, aby mohli přejít,“ láteřil k vedení města jeden z obyvatel Slezského Předměstí, který se zúčastnil veřejné schůze s primátorem a jeho náměstky.

Podle primátora Zdeňka Finka (HDK) však v tomto případě není problém na straně magistrátu, ale policie. „Už jsme to zkoušeli, ale přechod u Terna nám nedovolí policie. Nechtějí o tom vůbec slyšet kvůli tomu, kolik aut se tam pohybuje,“ uvedl Fink.

Hradečtí policisté však tvrdí něco úplně jiného. „Dopravní inženýři z územního odboru Hradec Králové v této věci nebyli kontaktováni,“ odvětila na dotaz MF DNES policejní mluvčí Lenka Burýšková.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.