Cyklostezka v délce asi osmi kilometrů propojila Kostelec a Lípu nad Orlicí. Obce musely trasu několikrát měnit kvůli potížím s pozemky. | foto: Michal Fanta

Cyklostezka je krásná, ale drahá. Obce nechtějí platit šlendrián

  • 6
Předražených cyklostezek už města v celé republice zaplatila bezpočet. Obcím ze sdružení Orlice se však o 10 milionů vyšší účet za trasu z Lípy do Kostelce nelíbí natolik, že chtějí peníze zpět. Viní projektanta.

Povedená cyklostezka v okolí Kostelce nad Orlicí na Rychnovsku má vážný kaz. Místo 20 milionů korun, za které měla vzniknout, ji Skanska postavila za víc než 30 milionů. Podle obcí může za zdražení i téměř sedmdesát chyb projektant. Pokud závady potvrdí i znalecký posudek, obce začnou vymáhat peníze zpět.

"Jde až o několik milionů korun, které přičítáme chybám projektanta. Pro obce je to velký finanční problém. Když nedosáhneme dohody, určitě se budeme soudit. Zpovídáme se zastupitelstvům sedmnácti obcí," uvedl starosta Čestic Petr Vondráček.

V Česticích se například kvůli chybě v projektu stezka vychýlila do pozemku soukromníka, a obec jej tak musí vykoupit. Starostka sousedního městyse Častolovice Jarmila Novohradská zmínila i další konkrétní pochybení.

Chyběly přejezdy, lampa měla být uprostřed stezky

Projektant podle ní nedodržel ochrannou vzdálenost od železnice, nezakreslil přejezdy přes dvě železniční vlečky nebo pod tratí navrhl propustek, kterým by voda ústila přímo na cyklostezku.

Lampu veřejného osvětlení prý také umístil doprostřed cyklostezky, takže by ji cyklisté museli objíždět. Všechny takové přehmaty se pak musely upravovat a odstraňovat.

"V zastupitelstvu je nálada, a začíná to být i moje nálada, že je stezka předražená. V jednu dobu byla averze hodně velká, možná tomu pomůže, až se odstraní poslední drobné nedostatky. Stezka je totiž jinak moc pěkná," řekla častolovická starostka Novohradská. Podle ní stavební firma postupovala seriózně.

Cyklostezka v okolí Kostelce nad Orlicí

* vede z Lípy nad Orlicí do Čestic, Častolovic a Kostelce nad Orlicí
* je vyasfaltovaná, dlouhá kolem 7,7 kilometru a široká 2,5 metru
* přes Bělou vznikl dřevěný most dlouhý 33 metrů
* firma Skanska vyhrála výběrové řízení s cenou téměř 20,2 milionu korun, stavba přišla na víc než 30 milionů korun
* stezka odvedla cyklisty ze silnice první třídy
* cyklostezka je součástí Orlické cyklistické cesty z Hradce Králové do Potštejna

Obce počítaly, že se každá bude podílet na stavbě víc než milionem korun. Většinu z vysoutěžené částky měla zaplatit evropská dotace. Obce se však nyní musí podělit o platbu 10 milionů korun. Dosavadní jednání s projektantem jim zatím žádný výsledek nepřinesla.

"Peníze vynaložené navíc budeme chtít po tom, kdo chybu udělal. Zastupitele s tím teprve seznámíme, chtěli jsme nejprve vyhodnotit přesnou částku," sdělil starosta Kostelce Jiří Bartoš, jenž předsedá dobrovolnému svazku obcí Orlice.

Projektanta obce zaskočily tím, že žádají peníze

Projektant Petr Novotný tvrdí, že ho tento postup obcí zaskočil. Argumentuje, že se starostům už dřív snažil vysvětlit nesrovnalosti.

"Problém tohoto projektu byl v tom, že obce vysoutěžily cenu s dokumentací pro stavební povolení, která není zpracovaná v podrobnostech. Přišli jsme i na to, že nebylo jednotné zadání," ohradil se Petr Novotný z Ateliéru malých okružních křižovatek z Pardubic.

Cyklostezka v délce asi osmi kilometrů propojila Kostelec a Lípu nad Orlicí. Vede většinou po starých cestách. Obce musely trasu několikrát měnit kvůli potížím s pozemky. Samotná stavba se pak potýkala se složitým terénem v mokřadu, neplánovaně se musely přeložit některé kabely.

Prodražila ji stavba nového mostu přes Bělou zhruba za 3 miliony korun nebo zabezpečovací zařízení za víc než 2 miliony na železničních přejezdech, což si vymínily České dráhy. Továrna Orsil zas žádala stavbu opěrné zdi, která vyšla na 2 miliony.

Razítko o kolaudaci chybí, ale návštěvníci stezku chválí

Cyklostezka už stojí od loňského podzimu, jenže dosud nemá razítko o kolaudaci. Stavební úřad ji povolil pro předběžné užívání a dobrovolný svazek obcí Orlice musí dořešit během roku všechny vlastnické vztahy.

Někde totiž stezka zasáhla do jiných pozemků a jejich malá část se musí vykoupit, někde je třeba zřídit věcná břemena. Vedle stezky totiž vznikly i nové cesty pro zemědělce, aby mohli zajíždět k polím.

Obyvatelé Kostelecka si však cyklostezku jednoznačně oblíbili. Lidé ji využívají už od podzimu k cestám do práce, jezdí tu bruslaři, kola i matky s kočárky.

"Zatím jsme cyklostezku vyzkoušeli na kolech z Kostelce do Čestic. Je to dobrá věc, od rána do večera tam někdo vyráží. Nelíbí se mi pro cestování s dětmi jen asi stometrový úsek kolem Orsilu, kde stezka vede podél hlavní silnice," popsala Sarah Kocourková z Kostelce.

Zájem lidí je satisfakcí i pro obce, které už sháněním dotací a stavbou strávily mnoho času. Cyklostezku začaly připravovat před deseti lety.

"Svůj účel plní, se stavbou jsme spokojeni. Je v předběžném užívání, už v zimě jsme ji udržovali. Někdy jsou tam až stovky lidí denně, zájem je ohromný," řekl starosta Vondráček.

Obce na Kostelecku čerpaly dotaci z evropských fondů z regionálního operačního programu Severovýchod.

Nejvyšší kontrolní úřad loni zkontroloval 23 cyklostezek v České republice. Kritizoval zejména velký rozptyl technických řešení a to, že Státní fond dopravní infrastruktury, přes nějž teče nejvíc peněz na cyklostezky, nemá jasná pravidla pro hodnocení a výběr projektů.

Cena za metr čtverečný se lišila u těchto staveb až osminásobně, od pětistovky až po téměř čtyři tisíce korun. V cyklostezkách se přitom točily nemalé peníze: od roku 2007 do roku 2011 jen SFDI rozdělil na stavby 1,5 miliardy korun, další zhruba 2,5 miliardy korun poslala do Česka Evropská unie. Na loňský rok vyčlenil stát už jen 138 milionů korun oproti předešlým 256 milionům.