Po stezce se cyklisté i bruslaři dostanou z Hradce Králové až do Kuksu.

Po stezce se cyklisté i bruslaři dostanou z Hradce Králové až do Kuksu. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Bruslaři a cyklisté dojedou už v květnu po stezce z Hradce až do Kuksu

  • 8
I přes aktuální teploty se cyklisté a bruslaři mohou těšit na blížící se sezonu v hradeckém kraji. V zimě tu totiž vyrostla 26 kilometrů dlouhá stezka z Hradce Králové až do Kuksu. Ještě letos se má navíc zdvojnásobit populární Hradečnice. Výstavba trasy do Pardubic se však zasekla.

Nyní se ale všichni těší na otevření trasy, o které se přitom ještě před několika lety nikomu ani nezdálo. O tom, že i Labská stezka se může změnit v raketovou stavbu, svědčí 26 kilometrů dlouhý úsek z Hradce Králové do Kuksu. S výjimkou posledních zhruba 400 metrů je hotovo a slavnostní otevření je naplánováno na květen.

"Stavbu jsme kvůli mrazu přerušili, ale k dokončení nám už chybí asi jen dva týdny," řekl předseda správní rady společnosti Královéhradecká labská a starosta Smiřic Luboš Tuzar.

Stezka mezi Hradcem a Kuksem je dosud nejdelším souvislým úsekem Labské cyklotrasy, vede kolem smiřického zámku s barokní kaplí, přes Jaroměř s pevností Josefov až k hospitálu v Kuksu.

Novotou voní rovněž sedmikilometrový asfaltový koberec z Kostelce nad Orlicí přes Častolovice až do Lípy nad Orlicí a konečně hotová je i stezka z hradeckých Malšovic vedoucí ke Stříbrnému rybníku.

Když loni hradecká radnice vytvořila mapku, ze které je patrné, že má v plánu současných šest kilometrů bruslařských a cyklistických tras v novohradeckých lesích nejméně ztrojnásobit, pochybovali i optimisté. Jenže vyžehlená Hradečnice, na kterou zvlášť o víkendech vyrážejí sportovat stovky lidí, se ještě letos nejspíš skutečně prodlouží o další téměř tři kilometry až k Bělečku.

Unikátní lesní okruh: už za rok?

"Na Hradečnici jsme již vyčlenili příspěvek městským lesům, který by měl pokrýt náklady na výstavbu. Už jsme vyhlásili i výběrové řízení," řekla mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.

A co víc: stále reálněji vypadá projekt unikátního lesního okruhu o délce nejméně osm kilometrů, který nemá obdoby v celé republice. Začínal by u lesního hřbitova, u hájovny uhýbal doleva, lesem vedl až ke Stříbrnému rybníku, odkud by se po Smiřické hrázi otočil ke Zděné boudě a zpět ke hřbitovu.

"Na okruh kolem Stříbrného rybníka letos zadáme projektovou dokumentaci. Realizace se dá odhadovat na příští rok," pokračovala Vlčková.

Naopak se zadrhla dlouhá léta plánovaná a stejnou dobu odkládaná stavba stezky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Letos se s největší pravděpodobností nepohne ani o metr.

Podle loňských opatrných náznaků hradecké radnice třiadvacetikilometrový úsek mohl začít růst právě na jaře. První "mechovoperníkovou" etapou měl být zhruba čtyřkilometrový asfaltový koberec do Vysoké nad Labem, který účastníci tradiční cyklovyjížďky Tour de Labe dlouhé 450 kilometrů označili za nejstrašnější na celé trase.

Soutěž stáhla cenu na méně než polovinu

"Letos se rozhodně nezačne. Vše vázne na majetkových poměrech, protože zde jsou vlastníci pozemků, které je nutno vykoupit," posteskl si starosta Vysoké Jiří Horák, který za stezku bojuje nejhlasitěji. "Dojet na kole až do Hradce je nyní spíš adrenalinový sport," dodal trpce.

Hradecký cyklokoordinátor Karel Šimonek však upozorňuje, že snaha o kvalitní stezku do Pardubic pokračuje": "U Dříteče a Bukoviny vyjednáváme s vlastníky pozemků. Předpokládám, že na úsek do Vysoké nad Labem co nejdříve zažádáme o územní rozhodnutí."

Pro malou inspiraci by si Hradec mohl odskočit do Německa. Sousední Labská stezka se zde jmenuje Elberadweg, měří 860 kilometrů a všichni ji berou jako samozřejmost. Na území kraje vzniklo prvních šest kilometrů teprve před pěti lety a nyní se mohutně oslavuje každý dokončený metr.

Stezka do Kuksu by pro hradeckopardubickou spojku měla být vzorem rychlostí, s jakou se postavila, a nejen jí. Zajímavé jsou rovněž obrovské úspory. Vždyť na 26 kilometrů asfaltu pro kolaře bylo původně připraveno 115 milionů, avšak soutěžení stavebních firem přineslo nevídanou slevu: celková suma by nyní neměla překročit 45 milionů bez DPH.

"Pěšina" do Pardubic už na území sousedního kraje částečně slouží, je sice o tři kilometry kratší, ale přesto by podle nynějších odhadů mohla stát hodně přes 100 milionů korun.