Práce na cyklostezce z Vižňova, v pozadí polské příhraničí.

Práce na cyklostezce z Vižňova, v pozadí polské příhraničí. | foto: Štěpánka Tůmová, MF DNES

Cyklostezku k polské hranici zdržel spor o kvalitu štěrku

  • 2
Kdyby nebylo sporu o štěrkopísek, cyklisté už se mohli dávno prohánět po nové cyklostezce z Vižňova na Broumovsku k polské hranici. Firma zaměnila na stavbě materiál a musela stezku zčásti předělat.

Kvůli pochybnostem, které o stavbě měla radnice, se v létě práce na cyklostezce zastavily. Nyní ji firma dokončuje. Stěžuje si však, že se radnice chovala až příliš úřednicky. Radní oponují, že jen chtěli materiál podle projektu a se všemi potřebnými zkouškami.

"Děláme cyklostezky spoustu let, ale tady převážil nekompromisní pohled úředníka. Ve Vižňově jsme položili pískovcovou štěrkodrť, což je materiál o dvě třídy kvalitnější než štěrkopísek. Jenže jsme ji museli vybagrovat," zlobí se Václav Svoboda, který je obchodním ředitelem místní společnosti Svoboda - dopravní a inženýrské stavby. Zároveň sedí v městském zastupitelstvu.

Cyklostezka do Polska

Cyklostezka se staví jako druhá etapa česko-polského projektu k rozvoji turistické a rekreační infrastruktury na Broumovsku a v okolí polského Mieroszówa. Polská část stezky v délce dvou kilometrů vede z hraničního Goliňsku do Mieroszówa a do vsi Nowe Siodlo, je to asfaltka. Česká část stezky měří půldruhého kilometru a spojí hraniční přechod Nowe Siodlo a Vižňov, kvůli ochranářům bude mít kamenitý povrch.

Firma začala stavět v květnu. Podle projektu se nejprve připravoval základ stezky, na něj přišla geotextilie. Pak za sebou měly následovat vrstvy štěrkopísku, štěrkodrti a nakonec minerální beton.

Větší kusy pískovce

Jenže firma se toho nedržela a v červnu na geotextilii navezla rovnou štěrkodrť z lomu v Božanově. Ta se vyrábí drcením pískovce, zatímco štěrkopísek se těží z náplav.

Místostarostu Meziměstí Pavla Hečka zarazilo, když při kontrolním dnu koncem června zjistil, že na stezce leží i větší kusy pískovce. Chtěl, aby firma doložila, že jde o štěrkopísek s platným certifikátem a že odpovídá normám.

"V tu chvíli k tomu firma neměla dokumenty. A proč to prý chceme a že je to zbytečné, že až se vrstva rozválcuje, bude tam štěrkopísek. Uvědomil jsem si, že z toho může být problém," říká Hečko.

Posudek mohl být podvrh

Stavební dozor pak nepovolil další práce a firma začala dodatečně shánět dokumenty ze zkušeben. O jednom jejich posudku místostarosta tvrdí, že jde dokonce o podvrh. Jedna zkušebna potvrdila štěrkodrť, další připustila, že materiály jsou obecně podobné, ale o jejich použití musí rozhodnout projektant.

Třebaže se firma usnesla, že materiál radši vymění, během prázdnin ještě Václav Svoboda kvůli štěrkodrti usiloval o změnu v projektu. Z toho nakonec sešlo. Kvůli dotacím musí každá změna projít celým kolečkem náležitostí, a to stavbu mohlo pozdržet.

Všechny pře nakonec utnul generální dodavatel. Firma musela vybagrovat z cesty materiál z Božanova a místo něj navezla štěrkopísek ze vzdáleného Kostelce nad Orlicí. Na něj si však stavitelé stěžují, okraje cesty se odsypávají. Stezka má být přesto hotova do konce října.

Na stezku přispěje z devadesáti procent Unie a stát, deset procent platí Meziměstí. Soutěž na stavbu vyhrála společnost PB SCOM z Hranic, která se s rodinnou firmou Svobodových dohodla na subdodávce. Cena ze soutěže je zhruba 4,5 milionu korun bez daně z přidané hodnoty.

Tady se staví cyklostezka do Polska

Tady se staví cyklostezka do Polska