Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavbu cyklostezky podél Labe brzdí vyděrači, mosty i výkupy

  16:30aktualizováno  16:30
Termíny, dokdy bude hotová cyklostezka mezi Hradcem Králové a Pardubicemi, se neustále posouvají. Nyní už je to rok 2020. Kvůli obtížným výkupům pozemků bude někde jen cyklopruh podél silnice.

Cyklostezka z Hradce Králové na Kuks, na kterou naváže stezka do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Symbolem postupného propojování Hradce a Pardubic se měla stát cyklostezka. Obě města, která se například podle architekta a spoluautora hradeckého územního plánu Patrika Kotase nejdéle do 30 let nevyhnutelně spojí v jednu metropoli, k sobě měl připoutat 19 kilometrů dlouhý a tři metry široký asfaltový koberec s pracovním názvem mechu a perníku.

Ještě loni na podzim obě města spojoval optimismus a přesvědčení, že trasa by mohla být hotová do konce roku 2016. O to horší je vystřízlivění: nyní se objevují i názory, že některé úseky stezky nevzniknou ani do roku 2020, a ztratí tak naději na evropské dotace.

„Každopádně toho do roku 2020 ale chceme udělat co nejvíce,“ ubezpečuje projektový manažer Tomáš Jeřábek.

Za pozemky chtěli změnu územního plánu

Za velké zdržení mohou problémy, které brzdí i jiné dopravní stavby: výkupy pozemků. Zatímco stát může vlastníky půdy vyvlastnit, Dobrovolný svazek obcí (DSO) Hradubická labská se musí spoléhat jen na rozumné argumenty.

Ty však zdaleka nestačí: již dříve se proti trase vzbouřilo více majitelů v úseku Vysoká nad Labem - Bukovina, nyní se nepřekonatelné potíže přesunuly pod Kunětickou horu a vyjednavači se už několikrát setkali i s vyděračskou taktikou.

„Nebudu je jmenovat, ale někteří vlastníci po nás chtěli změnit územní plán. Byli ochotní dát nám kus své půdy třeba i zadarmo, ale přišli s požadavkem, abychom z jiného pozemku udělali stavební parcely. To je ale naprosto nesplnitelné,“ říká ředitel DSO a současně starosta Vysoké nad Labem Jiří Horák.

Problémy dokonce došly tak daleko, že přípravný tým rezignoval na bezpečnou trasu důsledně oddělenou od aut: od Rábů až k restauraci pod Kunětickou horou jsou v plánu jen cyklopruhy podél silnice a projektanti si lámou hlavu, jak vyřešit situaci na křižovatce před restaurací.

„Největší problémy máme u takzvané Perníkové chaloupky, kde skutečně hledáme alternativní trasu. Řešení se docela obávám, protože vést stezku podél silnice opravdu není vhodné. Zřejmě nám ale nic jiného nezbude a já věřím, že to bude jen dočasné provizorium,“ uvádí náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich.

Velmi podobná situace je v Němčicích, kde DSO vzdal snahu o rozšíření 80 let starého mostu, proti kterému se postavili památkáři.

„Necháme ale prověřit studii proveditelnosti umístění nové lávky asi 400 metrů po proudu Labe,“ upozorňuje Jeřábek na možné řešení. Stavba má čtyři etapy a bez komplikací je pouze úsek z Hradce Králové do Vysoké.

Cyklostezka z Hradce Králové na Kuks, na kterou naváže stezka do Pardubic.

Cyklostezka z Hradce Králové na Kuks, na kterou naváže stezka do Pardubic.

Mezi Vysokou, Opatovicemi a Dřítčí schází vykoupit jeden pozemek, stezka rovněž musí počkat na dokončení silnice R35 a trvají potíže s novou trasou po pravém břehu Labe a návratem zpět.

V termínu stihnou jen krátký úsek, možná

„Jednáme s elektrárnou Opatovice o převzetí stávajícího mostu. Propočítávají se náklady na jednotlivé varianty řešení, ale ideální by bylo, kdyby bylo možné most získat za nízké náklady díky intervenci obou měst,“ domnívá se Jeřábek.

Termín 2016 se s největší pravděpodobností podaří dodržet jen v případě úseku Hradec - Vysoká.

„Očekávám, že ještě letos dostaneme stavební povolení, příští rok pak požádáme o dotaci z ITI (integrované územní investice) a začneme stavět,“ doufá Horák.

„Velký pokrok se odehrál rovněž mezi Němčicemi a Dřítčí. Také tady bychom v roce 2016 chtěli vybrat dodavatele,“ navazuje Vedlich, který je přesvědčený, že kompletní stezka nebude mít problém s hraničním termínem - tedy rokem 2020.

Přestože mechovoperníková stezka místo rychlého postupu jen klopýtá, v plánu jsou i další spojky či výletní okruhy. Z Vysoké povede trasa do hradeckých městských lesů, na stezku se napojí Opatovice i Hrobice a možný je i okruh kolem Kunětické hory, který by aspoň vyřešil kritickou situaci a provizorní cyklopruh u Perníkové chaloupky.





Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.