Na dálnici D11 budou auta jezdit čtrvt roku jen v jednom jízdním pruhu. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Silnice se v zimě rozsypaly, opravy zavřou na čtvrt roku i dálnici D11

  • 0
Silničáři se s příchodem jara chystají na velké opravy. Příští týden začne téměř čtvrt roku dlouhá uzávěrka úseku boulovaté dálnice D11, rekonstrukce však čeká mnohem víc silnic v Královéhradeckém kraji.

Už příští týden začíná další z etap nekonečných oprav dálnice D11. Dopravní omezení, nebezpečí kolon a zvýšené riziko nehod má trvat téměř čtvrt roku.

Dobrá zpráva? Prý je to poslední úsek zánovní komunikace, který u Hradce Králové projde rekonstrukcí. A špatná? Opravy spolykají více než odhadovaných 80 milionů korun a polovinu zaplatí stát místo skutečného viníka.

Viník zůstává neznámý

Dálnice se zavře na čtvrt roku

Stavbaři příští neděli kompletně "zamknou" dálniční pruh od 71. až po 76. kilometr u Dobřenic a stejně jako na podzim bude veškerá doprava zhuštěná pouze do jednoho pruhu. Dálnice má být hotová až koncem června.

Oprava dálnice D11 u Hradce Králové

Ten zůstává už dva roky inkognito. Nebezpečné vlny sice způsobila spodní voda, ale zda je opravdovým "pachatelem" plánovač, projektant, nebo stavbař, je tajné, byť o příčinách hovoří studie expertů z ČVUT. Na její výsledky je totiž vydané přísné informační embargo.

V neděli 15. dubna se u Dobřenic uzavře celý jízdní pruh ve směru od Prahy a otevře se až koncem června.

"Bude se pracovat na sesutých zářezových svazích, cementobetonovém krytu dálnice, úpravami projdou také podélné drenáže," vylíčila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Nina Ledvinová.

Opravy budou mnohem dražší

"Že já blbec jsem si kupoval celoroční dálniční známku, když bude stejně rychlá cesta do Prahy po staré silnici," řekl Petr Kolafa, jenž na spojce do hlavního města jezdí několikrát týdně.

ŘSD ještě vloni odhadovalo, že kompletní rekonstrukce budou stát do 80 milionů korun. Mezitím se však předběžné náklady vyšplhaly až na 95 milionů a stále přitom nemusí jít o konečné číslo.

"Jsou to předpokládané náklady," uvedla Ledvinová, podle které má boule na svědomí bobtnání: "Výsledky všech provedených zkoušek i stav po odkrytí konstrukčních vrstev potvrzují, že příčinou vzniku poruch je spodní voda."

Redakce MF DNES však loni na podzim získala důležité svědectví bývalého místostarosty Dobřenic, podle kterého stavbaři přiznali, že za poničenou dálnici může jejich špatná práce.

"Když se stavbaři potýkali s reklamací, jeden z nich říkal, že mají velký průšvih. Práci prý udělali dobře, drenáže jsou v zemi, jen vodu k dálnici přivádějí, místo aby ji odváděly," řekl Vlastimil Málek. To však odmítá společnost Skanska, která silnici před šesti lety stavěla.

Poničené silnice jsou i jinde v kraji

Ilustrační snímek

V žalostném stavu jsou i menší silnice. Ta nejrozsypanější cesta v kraji vede do Dubu u Mžan na Královéhradecku. Jen pár metrů od fajnové silnice R35 začíná tankodrom, kudy jezdí lidé z Dubu, přespolní auta i těžké zemědělské stroje.

Místní se její opravy domáhají už přes dvacet let, i když jde o necelý kilometr. Zkázu dokonala poslední zima, kdy byla ves několikrát úplně zavátá.

"Ta cesta je rok od roku horší a teď je úplně nejhorší. Je to špatné pro děti, důchodce i cyklisty. Autům to ničí výfuky, kola i hliníkové ráfky," zlobí se Martin Dušek z autodílny v Dubu.

Opravy silnic budou stát skoro půl miliardy

Letošní zima vyjde silničáře podle odhadu na 170 až 180 milionů korun. "Peníze zbývají jen na lokální výspravu. Začínáme s opravami lokálních poruch, rovnáním výtluků a úklidem po zimě," řekl Petr Zima ze Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje.

Na údržbu a opravy silnic počítá kraj se 447 miliony korun. Bude opravovat sesunutou opěrnou zeď ve Velké Jesenici, spadlý svah v Lamperticích nebo poničené zdi po podzimních deštích v Javornici a Rybné nad Zdobnicí. Největší stavbou bude nová cesta mezi Janskými Lázněmi a Černým Dolem nebo z Lázní Bělohrad do Vidoně. V regionu vlastní kraj přes 3 300 kilometrů silnic nižších tříd. Pětina silnic je v havarijním stavu.

Ve vesnici bydlí kolem padesáti lidí, dokonce už uvažovali, že na opravu uspořádají sbírku. Když někomu zbyl beton ze stavby, spravovali si ze zoufalství cestu sami. Pod rozbitým povrchem z kamení a penetrace rovnou vylézá bláto, sem tam jsou asfaltové záplaty.

Silnici ničí hlavně zemědělci

Občas sem zabloudí kamion nebo se tudy odklání doprava kvůli nehodám na rychlostní silnici. Naštěstí už sem nesmějí nákladní auta. Lidi si ale nejvíc stěžují, že přes Dub jezdí místní zemědělská společnost a stále silnici ničí. Okolo se pěstuje cukrovka i jiné plodiny, vozí se tam denně hnůj.

"Tohle by si měl pohlídat kraj, kdo tu silnici ničí. Když tu bude odpovídající cesta, ať si firma po ní jezdí a uklízí si ji," namítá Dušek. Místní starosta je ve zvláštní situaci, stará se o obec a zároveň sedí v představenstvu Zemědělské akciové společnosti Mžany.

"Je to intenzivně obhospodařovaná oblast, zemědělských strojů tady neubude. Když se vozí řepa, projede tu třeba sedmdesát naložených souprav," říká starosta Jan Vratislav. Po dvaceti letech jednání má konečně od správy silnic příslib na letošní větší opravu a tvrdí, že by se na ní obec možná i podílela.

S děravými silnicemi se potýkají řidiči na řadě míst. Kličkují v horní části průsmyku Pasa na Broumovsku, kde se velká oprava plánuje až příští rok, nebo na vjezdech do Dvora Králové nad Labem.

Na rozbitou silnici si naříkají i lidé mezi Hronovem a Horním Kostelcem. "Tady je to setrvalý stav, jen se cesta každý rok záplatuje," krčí rameny chalupář z Horního Kostelce.

,