Ředitelství silnic a dálnic přispěchalo s nápadem, který by mohl zajistit, že nejzazší termín dokončení dálnice k branám města v říjnu 2014 nebude ohrožen. Práce by mohly začít dokonce již na jaře. Nikoli však od Plačic, kde leží pár sporných arů sester Ludmily Havránkové a Jaroslavy Štrosové, ale z druhé strany: od dva kilometry vzdálené křižovatky Bláhovka v Kuklenách.
"Podali jsme žádost o vydání stavebního povolení. Vynecháváme však tu část pozemku, který náleží paní Štrosové," řekl generální ředitel ŘSD David Čermák. Napojení okružní Bláhovky na dálnici si vyžádá značnou část vyčleněných peněz.
Historie budování D111935: první studie a návrhy české dálniční sítě 1939: plán dálnice Praha - Hradec Králové - Náchod 1963: nový návrh včetně D11 1968: vláda plánuje postup D11 k Hradci do roku 1980 1978: stavba prvního úseku Praha - Jirny 1990: dálnice dospěla až k Libici nad Cidlinou 2001: územní rozhodnutí pro úsek Chýšť - Hradec Králové 2003: stavba začíná 2006: dálnice končí tři kilometry v polích od Hradce, vrcholí spory státu se statkářkou Havránkovou 2014: konečně hotovo? |
"V rozpočtu pro rok 2013 se na dálnici D11 počítá s částkou více než 247 milionů korun," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold a sdělil, že celková dostavba by měla spolknout maximálně 1,5 miliardy.
Nejprve je však u Kuklen nutný archeologický průzkum a podle četnosti předchozích nálezů u Plačic není vyloučeno, že termín dokončení D11 nezbrzdí nedostatek peněz, ale třeba objev pravěkých hrobů.
Stavba dálnice může začít v nejbližších dvou měsících, přestože ministerstvo dopravy i ŘSD přiznávají, že jednání s vlastníky soukromého pozemku o velikosti 2 600 metrů čtverečných, který komunikaci leží v cestě, zamrzla.
Ministr dopravy přitvrdil, připustil možnost vyvlastnění
"Je načase, aby se vleklé spory o pozemky konečně vyřešily. S právním zástupcem paní Štrosové o tom budeme v nejbližší době jednat. Záležet bude na tom, jak se k věci druhá strana postaví. Pokud nepotvrdí původní dohodu z loňského roku o darování pozemku ani nepřistoupí na jinou formu vyrovnání se státem, zahájíme vyvlastňovací řízení," odpověděl v pondělí na dotaz MF DNES ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Ministerstvo tak zjevně stupňuje tlak. Ještě před necelým měsícem totiž mluvčí ministerstva Martin Novák tvrdil, že vyvlastnění je řešením krajní nouze a že resort upřednostňuje dohodu po dobrém. Tomu se však zdráhá uvěřit syn a současně právní zástupce spolumajitelky sporné parcely David Štros.
"Mám doložené, že naše poslední komunikace byla loni v říjnu. Prostě s námi vůbec nejednají. Minulý týden jsem sám stál na ministerstvu, ale bez odezvy. Asi mají hodně práce," rýpl si Štros. Domnívá se, že věc směřuje právě k vyvlastňování: "Místo debat o ničem je to vlastně i lepší, ale patrně bychom se nějakým způsobem bránili."
Paradoxní na celé situaci je, že Štrosovi by se svého pozemku rádi zbavili, ale nejde to. Platnost loňské darovací smlouvy, která parcelu převáděla na stát, zpochybnilo ministerstvo financí. Štros totiž podle úředníků neměl od matky plnou moc k darování pozemku, ale jen k jeho prodeji (více si přečtěte zde).
Rozhodnutí o začátku stavby dálnice u křižovatky Bláhovka vítají i hasiči a záchranáři, kteří k zásahům vyjíždějí z Kuklen, i město. Nouzová varianta sjezdu u Stěžer vzala zasvé a reaguje na to i radnice. Primátor Zdeněk Fink s náměstkem Jindřichem Vedlichem se kvůli napojení D11 tento týden chystají vyrazit do pražské centrály ŘSD.
"Budeme se snažit prosadit další dvě klíčové stavby - jižní spojku a severní tangentu," pronesl Vedlich.