Ministerstvo tvrdí, že úvahy o zastavení dostavby D11 jsou spekulace. Na snímku je dálnice D11 u Cýště.

Ministerstvo tvrdí, že úvahy o zastavení dostavby D11 jsou spekulace. Na snímku je dálnice D11 u Cýště. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Hejtman Franc se ohradil proti zastavení stavby dálnice k Hradci

  • 1
Královéhradecký hejtman se ostře ohradil proti možnému zastavení dostavby dálnice D11 k Hradci Králové. Ministerstvo dopravy jeho i řidiče uklidňuje: zprávy o tom, že pouští D11 k ledu, jsou prý fámy.

Už v roce 2006 pohlaváři slavnostně přestřihli pásku nového úseku dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové, která končila čtyři kilometry před krajským městem. Zdálo se, že dostavba posledních několika kilometrů bude otázkou chvíle.

Jenže i po sedmi letech musí řidiči jedoucí do Hradce stále sjíždět z dálnice před Praskačkou za hranicí krajského města. Spory o pozemky, pak legislativní nástrahy a teď, když už několik měsíců vláda slibuje termín dovedení D11 k Hradci v roce 2015, se objevil další problém.

Jak šel čas s dálnicí D11

* 1935: první studie a návrhy české dálniční sítě
* 1939: plán dálnice Praha - Hradec Králové - Náchod
* 1963: nový návrh včetně D 11
* 1968: vláda plánuje postup D 11 k Hradci do roku 1980
* 1978: stavba prvního úseku Praha - Jirny
* 1990: dálnice dospěla až k Libici nad Cidlinou
* 2001: územní rozhodnutí pro úsek Chýšť - Hradec Králové
* 2003: stavba začíná
* 2006: dálnice končí tři kilometry v polích od Hradce, vrcholí spory státu se statkářkou Ludmilou Havránkovou
* 2015: konečně hotovo?

Podle informací internetového deníku Insider, který nahlédl do připravovaného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, chce ministerstvo šetřit. K ledu tak má jít i dostavba D11 k Hradci Králové či dostavba spojnice Čech a Moravy R35.

Na spekulace ve čtvrtek ostře reagovalo vedení Královéhradeckého kraje, které záměr dlouhodobě podporuje, včetně následného prodloužení komunikace směrem k Polsku jako rychlostní silnice R11.

"Aktuální vývoj situace kolem přípravy výstavby dálnice D11 k Hradci Králové a dále Královéhradeckým krajem sleduji s krajním znepokojením. Zájmy obyvatel našeho kraje dlouhodobě trpí liknavým přístupem státu k výstavbě této dálnice," prohlásil hejtman Lubomír Franc.

"Ta léta končí v polích na jižních hranicích kraje a náš region je tak v podstatě stále na okraji Evropy. Chci dále usilovat o to, aby stát tento přístup změnil a věnoval stavbě pozornost, kterou si zaslouží," doplnil hejtman.

Zastavení nepřichází v úvahu, tvrdí ministerstvo

Hejtman také oslovil vedení Státního fondu dopravní infrastruktury, který má dokument připravovat, aby nastalou situaci oficiálně vysvětlilo. Odpovědi se zatím nedočkal.

MF DNES oslovila přímo ministerstvo dopravy. To tvrdí, že informace o zablokování dostavby obou důležitých silnic jsou nepravdivé.

"Zastavení dostavby dálnice D11 k Hradci Králové či přípravy dostavby R35 nepřichází v úvahu. Další kolo jednání se stavebním konsorciem, které má úsek dokončit, se odehrálo tento týden a jednání směřují k dohodě.

V dohledné době chce podle něj ministerstvo dořešit i spor s Jaroslavou Štrosovou, která vlastní malý pozemek, jenž je pro dostavbu dálnice klíčový." uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

"V září se odehraje další schůzka mezi ministerstvem a paní Štrosovou, případně jejím právním zástupcem. Od jejího postoje se odvine další postup. Jednou z variant řešení může být směna pozemků, jejichž nabídku máme připravenu," sdělil Neřold.

Ministerstvo: R35 je priorita

Kvůli D11 byl už několikrát na centrále Ředitelství silnic a dálnic jednat i náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich. Zprávy o tom, že by se dostavba dálnice měla zastavit, se dostaly i k němu.

"Pro město by to byla velice nepříjemná informace, dostavbu dálnice však ovlivnit nemůžeme. Dálnice D11 je spolu s dobudováním rychlostní komunikace R35, severní tangentou a jižní spojkou pro Hradec klíčovou dopravní stavbou," řekl Vedlich.

"Bez ní se dopravní situace ve městě, především na II. silničním okruhu, bude dále zhoršovat. Doufám alespoň, že dostavba R35 bude pokračovat bez problémů," věří Vedlich.

Hradci jde především o úsek šestadvaceti kilometrů silnice mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem, který by měl ulevit krajskému městu především od pravidelných kolon u fakultní nemocnice.

Stavba má navázat na tříkilometrový úsek spojující dálnici D 11 s mohutnou kruhovou křižovatkou u Opatovic. Podle internetového deníku Insider by ale měla jít k ledu právě i R35. Také tuto informaci však ministerstvo pro MF DNES vyvrátilo.

"R35 patří mezi stěžejní priority resortu, její příprava je plně finančně zajištěna. Důkazem toho je, že se letos obnovila stavba takzvaného třetího patra křižovatky u Opatovic." říká mluvčí ministerstva Neřold.

"Úseky Opatovice - Časy a Časy - Ostrov se začnou stavět v roce 2015, hotové by měly být o dva roky později. U dalších částí dostavby R 35 probíhá jejich příprava," dodal.