Dostavět dálnici až k polským hranicím prý není třeba. Navzdory tomu, že Poláci staví. Ilustrační foto

Dostavět dálnici až k polským hranicím prý není třeba. Navzdory tomu, že Poláci staví. Ilustrační foto | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Dálnice východem Čech do Polska není důležitá, překvapila studie

  • 33
Ministerstvo dopravy si na objednávku Evropské komise nechalo zpracovat hodnocení užitečnosti silnic a železnic, které se v poslední době dokončily, staví se nebo plánují. Dokument tvrdí, že D11 má být dál prioritou. S dalšími stavbami včetně protažení dálnice do Polska už to tak slavné není.

Dálnice D11 zatím vede z Prahy před Hradec Králové a její dotažení až do města obsadilo v žebříčku důležitosti komunikací hned druhé místo za za silnicí kolem průmyslové zóny v severomoravských Nošovicích.

V hodnocení naopak zcela propadla rychlostní komunikace R11 k polským hranicím.

"Je naprosto nezbytné dostavět úsek dálnice D11 k Hradci Králové. Způsob řešení majetkoprávních sporů, které dostavbu brzdí, může být podstatný pro další získávání pozemků pro trasu dálnice směrem na Jaroměř," míní Josef Ješina, který v krajské radě odpovídá za oblast dopravy.

JAK JSOU DŮLEŽITÉ?

Komunikace napojené na evropskou síť
2.
Sedlice – Hradec Králové (2014)
13. Smiřice – Jaroměř (2019)
24. Úlibice – křižovatka s D11 (2017 – 2020)
37. Hradec Králové – Smiřice (2016 - 2017)
50. Jaroměř – Trutnov (2024 - 2041)
56. Trutnov – státní hranice (2032 - nestanoveno)

Silnice mimo evropskou síť
18.
obchvat Jaroměře
49. obchvat Náchoda
56. Březhrad – Opatovice 61. obchvat Nové Paky

Pozn.: První číslo značí pořadí důležitosti, datum v závorce rok dokončení

Pro obyvatele Královéhradeckého kraje je podle něj důležité i pokračování ve výstavbě dálnice D11 dál za krajské město. Autostráda nyní totiž končí na jižní hranici regionu a slouží jako spojnice kraje s Prahou a napojení na českou dálniční síť.

"Pro snadnější cestování lidí za prací, příliv investorů či odvedení těžké a frekventované dopravy z center měst a obcí bude dálnice sloužit obyvatelům kraje pouze v případě, že povede dál na sever," upozornil Ješina.

Nepřemýšlejí v souvislostech, zlobí se v Trutnově

Zatímco protažení dálnice D11 do Jaroměře zaujímá v seznamu nejpotřebnějších komunikací slibnou 13. pozici, s dalším pokračováním autostrády v podobě rychlostní komunikace R11 směrem na Polsko je to podstatně horší. Její závěrečný úsek z Trutnova k hranicím se krčí na posledním 56. místě s předpokládaným termínem dokončení nejdříve v roce 2032.

"Pro tento úsek je stěžejní termín dotažení dálnice z polské strany. Česká dálnice by na polských hranicích rozhodně neměla být později než polská," míní Ješina. (čtěte také Škrtne Bárta výstavbu silnice do Polska? Česku hrozí ostuda)

Nízké hodnocení potřebnosti rychlostní komunikace R11 se vůbec nelíbí trutnovskému starostovi Ivanu Adamcovi: "Takový přístup je naprosto špatný a svědčí o nepochopení významu této komunikace pro náš region."

Pokud prý dálnice skončí v Hradci Králové nebo v Jaroměři, nebude mít pro kraj téměř žádný význam.

"Také by mě zajímalo, jestli autoři brali v úvahu, že je třeba navázat na komunikaci, kterou k hranicím plánují Poláci. Až ji tam dovedou a na naší straně ji nebude na co napojit, tak to bude pěkná mezinárodní ostuda," dodal Adamec.

Studie může být pokladem pro úspory

Rozsáhlá studie nazvaná Dopravní sektorová strategie hodnotí české dopravní stavby podle mnoha kritérií. Například jak zapadají do evropské dopravní sítě, jak zlepší dopravní obslužnost regionu nebo jak přispějí ke snížení nehodovosti.

Studie hodnotila 56 komunikací s vazbami na evropské dopravní tahy a 77 komunikací menšího významu. Mezi menšími projekty lze na 18. místě najít i obchvat Jaroměře, na 49. místě obchvat Náchoda a na 61. místě obchvat Nové Paky. Studie vznikla na popud Evropské unie, která české dopravní stavby podporuje desítkami miliard korun ročně.

"Chtěli, abychom měli v ruce strategický dokument. S touto analýzou se musí dál pracovat," vysvětlil šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka.

,