Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo Slavie je měsíční krajina, zakázka je podle firmy podhodnocená

  10:17aktualizováno  10:17
V areálu bývalého hradeckého sportoviště Slavie má vyrůst nový moderní komplex. Zatím se ale nestaví a místo připomíná měsíční krajinu. Na protest proti podhodnocené ceně totiž z projektu vycouvala firma Philipp a Metrostav, který vyhrál výběrové řízení, nemá náhradního subdodavatele pro stavbu hřišť. Ve škváře se navíc našel arzen.

Demolice zchátralého sportoviště Slavie v Hradci Králové (3. 8. 2012) | foto: Martin Veselý, MF DNES

Když výběrové řízení na rekonstrukci sportovního areálu Slavie vyhrál Metrostav, hradecká radnice se radovala, že ušetří kolem 40 milionů korun. Podezřele nízkou cenou se patrně nikdo nezabýval, a tak se v červenci začalo s demolicí letitého pětihektarového areálu. Slavie nyní vypadá jako měsíční krajina, podle místních se zde už několik týdnů nic neděje a na povrch vypluly další pozoruhodné skutečnosti.

Další zakázky, které vyvolávají podezření

cyklostezka

Kraji se letos podařil mistrovský kousek. Na stavbu 25 kilometrů dlouhé cyklostezky z Kuksu do Hradce Králové měl nejprve vyčleněno 115 milionů korun, podařilo se ji však vysoutěžit téměř za polovinu - za 60 milionů.

hasičská zbrojnice

Sídlo hasičů v průmyslové zóně Solnice-Kvasiny podle senátora Vladimíra Drymla znalecký posudek ocenil na 98 milionů korun, avšak ve skutečnosti stálo 220 milionů.

gymnázium J. K. Tyla

Na rekonstrukci hradeckého Gymnázia J. K. Tyla kraj vybral firmu, která původní, stomilionové náklady stlačila na 60 procent původní ceny. Jenže nyní chce o dalších osm milionů více.

To, že se ve škváře objevily stopy jedovatého arzenu, není tak alarmující jako hrozba, že kvůli ušetření za každou cenu mohou být sportovní povrchy nekvalitní, anebo sice budou splňovat přísné certifikáty UEFA, ale radnici to bude stát peníze navíc.

"Metrostav zakázku na Slavii vyhrál jen díky nám a našim referencím, ale podtrhl nás," domnívá se Michal Hlaváč z firmy Philipp, jež v areálu měla dělat veškeré sportovní plochy.

Hradec měl na "akci Slavie" připravených až 93 milionů korun. Neodolatelná nabídka Metrostavu však zněla pouhých 53,8 milionu, tedy necelých 60% rozpočtových nákladů. A protože nejspíš potřeboval šetřit, zkrouhnul i cenu sportovních povrchů.

"Naše nabídka zněla 29 milionů a všechna sportoviště bychom udělali na klíč. Jenže z oblastního ředitele Metrostavu pana Dolejšího pak vypadlo, že na to máme jen 18,5 milionu. To je však absolutně nereálná cena, za kterou to nejsme schopni postavit," pokračoval Hlaváč.

Na kvalitní hřiště je potřeba minimálně 25 milionů korun

Společnost Philipp je tedy ze hry, Metrostav hledal nového subdodavatele, jenže dosud zřejmě žádného nemá. "Zatím jsme žádného oficiálního neprezentovali," řekl oblastní ředitel Metrostavu Jaroslav Dolejší. "Na toto téma se odmítám bavit," dodal vzápětí a rozloučil se.

"Na Slavii odstranili buňky a dřevěné budovy na spadnutí, vybourali házenkářské a volejbalové hřiště, vybagrovali dvě fotbalové plochy, ale tím vše zhaslo. Nestaví se a ani to nevypadá, že by se mělo začít," řekl Jakub Velčovský z Orlické Kotliny.

"Měl jsem za to, že Metrostav si našel nového subdodavatele a nemám žádné zvěsti, že by se zde vyskytl problém. Metrostav doložil, že subdodavatele má," divil se náměstek hradeckého primátora Jindřich Vedlich, který zdůrazňuje, že veškerá sportoviště musí splňovat jasně dané parametry: "Kdyby sportovní plochy nesplňovaly certifikace, my je určitě nepřevezmeme," ujistil.

Podle Michala Hlaváče z firmy Philipp je finanční strop na kvalitní sportovní povrchy minimálně 25 milionů korun. "Jestli to někdo postaví za avizovaných 18,5 milionu, zcela určitě to někde musí ošidit," zamyslel se Hlaváč. "Kvalitní fotbalové hřiště s umělou trávou umíme udělat za 17 až 18 milionů. Ale oni na to mají jen devět milionů a navíc chtějí postavit další dvě přírodní plochy, hřiště na házenou a další lité povrchy. Je to prostě nemožné, ale jestli to za tu cenu někdo udělá, já si ho budu najímat," dodal.

A stopy jedů ve škváře? Arzen i černé haldy prý brzy zmizí. "Je to určitě jen lokální kontaminace. Teď řešíme, kam škváru odvezeme," řekl Vedlich.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Historické Kotěrovy kiosky u Pražského mostu v Hradci Králové
Opravu Kotěrových kiosků v Hradci čeká další zdržení kvůli dřevomorce

Oprava historických kiosků, jež pro Pražský most v Hradci Králové navrhl architekt Jan Kotěra, provází jedna rána za druhou. Stavební firmu, která objekty...  celý článek

V Německu odcizený mercedes, kterého na dálnici D11 u Hradce Králové honila...
Opilého řidiče kradeného mercedesu museli po zběsilé honičce spoutat

Řidič kradeného mercedesu s německou poznávací značkou ujížděl policii po D11 u Hradce Králové. Na tachoměru měl místy až 200 kilometrů v hodině. Když policie...  celý článek

Ostrý provoz na dálnici D11 u Hradce Králové (21.8.2017).
Na novém úseku dálnice u Hradce začal ostrý provoz, D11 teď měří 90 km

Silničáři otevřeli před patnáctou hodinou nový tříkilometrový úsek dálnice D11 u Hradce Králové. Stalo se tak 39 let poté, co celé dílo začalo růst od Prahy....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.