Za celou dobu podnikání jsem nezažil takovou poptávku po nějakém svém produktu," říká ředitel pivovaru Tambor Nasik Kiriakovský.

Za celou dobu podnikání jsem nezažil takovou poptávku po nějakém svém produktu," říká ředitel pivovaru Tambor Nasik Kiriakovský. | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Deštivé léto uškodilo pivovarům na Hradecku, vypitý sklep má Tambor

  • 2
Deštivé léto neuškodilo jen plovárnám, ale i pivovarníkům. Méně lidí si sedlo na hospodské zahrádky, klesl i odbyt na festivalech. Na druhou stranu se řada lidí schovala do lokálu a u piva nadávala na počasí. Ale nebědují všichni, uspěla novopacká ochucená piva, vypitý je i malý pivovar Tambor.

Ředitel pivovaru Krakonoš v Trutnově Karel Janko konstatoval, že dosavadní počasí nestálo poslední měsíc za moc. Přesto prý pivovar v Trutnově nepozoruje žádný velký výkyv v prodeji. "Jsme přibližně na loňské produkci a prodeji," řekl.

Na otázku, zda pivovaru nemůže pomoct hlášené letní počasí o víkendu a v příštím týdnu, se však moc optimisticky netvářil: "Krkonoše jsou dnes už poloprázdné, takže nás už se to asi nebude týkat."

Lidé v létě sáhli po lehčích ochucených pivech

Třeba pivovarníky v Nové Pace těší zabodování jejich novinky na trhu. Před pár týdny totiž do obchodů vtrhlo jejich limetkové pivo s citrusovou chutí.

"Hned se skvěle chytilo a stoupá nám poptávka po dalších ochucených pivech. Třešňovém, zázvorovém i s konopím," řekla vedoucí marketingu novopackého pivovaru Eliška Pavlová, podle které jsou už desítky různých ochucených piv a lidé je v létě více pijí, neboť jsou lehčí.

"Když je horko, dvanáctka leze více do hlavy. Ale s prodejem našich klasických piv jsme na tom zhruba stejně jako loni," pokračovala Pavlová.

Primátor a Votrok očekávají růst prodeje

Také náchodský Primátor hlásí, že letošní sezona je trochu horší než ta loňská. "Pořád padal nějaký déšť, lidé tolik nechodí na zahrádky. Ale zase jezdí více cyklistů. Menší prodej máme na víkendových akcích a festivalech," řekla vedoucí marketingu náchodského pivovaru Markéta Flousková.

Náchodští pivovarníci však stále věří, že ještě není konec léta a že Primátoru mohou dosavadní bilanci vylepšit chystané velké akce. "Například příští týden na festivalu horolezeckých filmů v Teplicích nad Metují nebo v září na prvním rockovém festivalu na náchodském náměstí," řekla Flousková.

Primátor alespoň stále boduje díky čepovaným limonádám. "Ač červenec nevyšel tak, jak jsme si přáli, čísla za letošních sedm měsíců jsou vyšší než za stejné období loňska."

Pokles prodeje trápil i hradecký Votrok. Toto pivo Hradečákům před dvěma lety vrátil Měšťanský pivovar v Havlíčkově Brodě a dnes už se jejich Votrok točí ve dvou stovkách hradeckých hospod a okolí. (více o výrobě hradeckého piva v Brodě čtěte zde)

Podobně jako jiné pivovary si ale i ten havlíčkobrodský představoval prodej piva v červenci úplně jinak. "Červenec byl hodně špatný. Roli sehrál i fakt, že jsme měli spoustu naplánovaných víkendových akcí, ale stánkaři, kteří na ně vyjeli, pak vraceli nevypité sudy. Srpen už je lepší a blíží se tomu, co jsme prodávali vloni," říká šéf skladu piva v Hradci Králové Jindřich Klazar.

Tambor a Broumov si naopak letos libují

Naopak letošní rok i léto si nemůže vynachválit ředitel mladého pivovaru Tambor ve Dvoře Králové nad Labem. Už v červnu musel konstatovat: "Jsme vypití." Kapacita ležáckého sklepu už totiž nestačí na pokrytí poptávky po Tamboru, pivovar proto buduje další sklep a plánuje linku na lahvové pivo.

Tambor chce letos navařit sedm tisíc a příští rok s novým sklepem dokonce 14 tisíc hektolitrů piva. Přitom začínal v roce 2009 s pouhými 1 300 hektolitry.

"Zákazníci mi letos dokonce nadávají, že Tambor není. Proto teď přes léto vaříme jen jedenáctku a desítku. Mohli bychom zkrátit dobu ležení a tím navařit více, ale touhle cestou jít nechceme. Naše pivo musí být minimálně osm dní na spilce a třicet dní v ležáckém tanku. Za celou dobu podnikání jsem nezažil takovou poptávku po nějakém svém produktu," říká ředitel Nasik Kiriakovský.

Léto si pochvaluje rovněž broumovský pivovar. "Prodáváme více i díky loni otevřenému muzeu piva. O co je menší prodej v hospodách, o to více stoupá přímo v pivovaru díky muzeu," pochvaluje si ředitel Jaroslav Nosek.