Úkolem dětí ze školky Kamarád bylo v Praze ukázat, co vše se jím v projektu...

Úkolem dětí ze školky Kamarád bylo v Praze ukázat, co vše se jím v projektu Světová škola povedlo. | foto: Archiv školky

Děti ze „světové“ školky chtějí hezčí svět, starají se o park i ptáky

  • 0
Zvelebují park, starají se o ptáky, vědí, co je chudoba ve světě. Přitom je jim sotva pět. Mateřská škola Kamarád v Hradci Králové se zapojila do unikátního mezinárodního projektu a jako jediná v Evropě získala titul Světová škola.

Cílem projektu je naučit děti, aby jim nebyly lhostejné strasti dnešního světa, aby dokázaly přemýšlet a diskutovat o současných problémech. „Děti společně s učiteli ukazují, že i velké globální problémy se nás dotýkají a že každý z nás se může zapojit a změnit věci ve svém okolí k lepšímu,“ říká koordinátorka projektu Kateřina Sobotková z Člověka v tísni, který certifikát školám uděluje.

Hradecká školka si vybrala téma, na kterém pracovala celý rok. Jejich heslem je „Uděláme hezčí svět“. Dětem se po celý rok stala průvodcem stará vysloužilá, ale zato moudrá Bota Cesťačka Hradečačka, kterou děti donesly do školy.

Hradečtí školáčci se na ní učili společně zavazovat tkaničky, počítat či tvořit nejrůznější obrazce. S učiteli si prošli různá vzdálená a smutná místa, do kterých nešetrně zasáhla ruka člověka. Poznávali tradice a odlišné kultury.

Školka osvěžila celkový pohled na park

„Naším cílem bylo zvýšit zájem o přírodu a problémy civilizace a motivovat děti ke snaze zlepšovat životní prostředí,“ vysvětluje ředitelka Mateřské školy Kamarád Marie Josková.

Děti a jejich rodiče nyní pečují o park Farářství, kde se starají o rostliny a ptáky. Do parku dali nové ptačí budky a květiny, aby osvěžili celkový pohled na park. „Únik ze všednosti. Zamyšlení nad tím, jak drobnost zrozená v dětské mysli může změnit prostor. Vidět urputnost dětí, s jakou se do aktivit pouštějí. Pro mne jako ředitelku je velmi důležité, že se do projektu nadšeně zapojil celý kolektiv všech pracovníků. Stmelilo nás to a i naši rodiče prohloubili spolupráci s mateřskou školou,“ popisuje Josková.

Tímto ale práce školky nekončí. „V parku budeme sledovat hnízdění, ptáky budeme kroužkovat a evidovat. Zavázali jsme se i k pomoci o handicapované ptactvo,“ dodává ředitelka.