Problematická stavba obchodního parku roste u Hradce Králové směrem na...

Problematická stavba obchodního parku roste u Hradce Králové směrem na Třebechovice pod Orebem (3.3.2015). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Majitel černých staveb stupňuje tlak, Hradec na výhrůžky zatím nereaguje

  • 8
Developerská společnost CTP stupňuje tlak na hradeckou radnici, městu poslal další výzvu k uhrazení škody. Ty firma na projektu nedostavěných hal vyčíslila na 220 milionů korun. Vedení města se na mimořádném zastupitelstva dohodlo, že vážnou hrozbu probere za zavřenými dveřmi. Na ultimátům zatím nereaguje.

Již druhou výzvu k uhrazení škody zaslala radnici nizozemská firma CTP, které patří rozestavěné haly na okraji Hradce Králové. Město má ultimátum, které však nehodlá dodržet, společnost vyhrožuje soudy a náhradou údajných škod.

Budovatelské nadšení firmě v roce 2014 překazil hradecký stavební úřad, když vyšlo najevo, že developer růst skladovacích hal rozjel bez platného povolení (psali jsme zde).

Firma sice požádala o vydání dodatečného stavebního povolení, aby černou stavbu zlegalizovala, avšak městští zastupitelé mezitím rozhodli o odejmutí souhlasu s užíváním městu patřící komunikace, která je nezbytná pro pokračování stavby (více čtěte zde).

Torzo hal se tak už skoro dva roky nehnulo a firmě se zatím zastupitele nepodařilo obměkčit ani slibem finančního příspěvku do městské kasy (více čtěte zde), ani výhrůžkami.

„Okamžitě vás vyzýváme k jednání o náhradě škody“

Proto koncem července CTP přitvrdila, když vedení města poslala vyčíslení vzniklých škod. Ty mají dělat osm milionů eur, což je zhruba 220 milionů korun (psali jsme zde). Představitelé města odpověděli, že výzvu k uhrazení škody proberou až na zářijovém zastupitelstvu. Firma CTP proto před několika dny odeslala výzvu novou. A ještě drsnější.

Právníci společnosti městu úřednickým jazykem doslova napsali: „Okamžitě vás vyzýváme k okamžitému jednání o náhradě dosud vzniklé škody a k zabránění vzniku dalších škod. Konkrétně vás vyzýváme, aby buď byly městem Hradec Králové poskytnuty nezbytné souhlasy s tím, že o náhradě již vzniklé škody bude jednáno následně, nebo aby byla uhrazena již vzniklá škoda ve výši dle přílohy, přičemž náhrada budoucích škod bude projednána samostatně.“

Ve vyčíslené škodě jsou zahrnuty nejen ceny pozemků a už hotových stavebních prací, ale i ušlý zisk na pronájmu. Pokud město výzvu nesplní do lhůty, kterou si firma stanovila na 29. srpen, CTP chce magistrát poslat k soudu.

Zastupitelé se na úterním mimořádném zasedání dohodli, že výhrůžky firmy a městskou reakci proberou za zavřenými dveřmi. „Nechci, aby se mé názory dostaly ven dřív, než je nutné,“ uvedl Lubomír Štěpán (KSČM), který navrhl setkání vedení města s předsedy zastupitelských klubů.

Firmě jsem odpověděl, že se sejdeme, řekl primátor

Primátor Zdeněk Fink zatím jen nastínil své budoucí kroky, o výsledku však nechtěl ve úterý odpoledne spekulovat. „Firmě jsem odpověděl, že se v nejbližší době sejdeme s jejím právním zástupcem a na zastupitelstvu budu kolegy informovat o naší korespondenci a celou věc detailně projednáme na zastupitelstvu 27. září,“ uvedl Fink.

K tomu, jestli považuje postup firmy za nátlak či zda si je město opravdu jisté v kramflecích, že případný spor neprohraje, dodal: „Je to jejich taktika, kterou si zvolili.“

Hradecká radnice loni na podzim odvolala souhlas s využíváním komunikace, bez které firma nemůže dostat dodatečné stavební povolení. Společnost si proto vzala až do konce roku oddychový čas, během kterého chce na městě získat povolení zpět. Podle představitelů radnice však na souhlas nemá automatický nárok.

„Jsou tady opakovaně zmiňovány souhlasy pro původního majitele pozemků, firmu Fato, která na pozemcích chtěla v minulosti budovat sklad elektrosoučástek. Tam však byly souhlasy ke stavbě silnice radou města uděleny v roce 2011 na dobu jednoho roku. Takže roku 2012 toto povolení pro tu stavbu vypršelo. Je tedy jen na zastupitelstvu, jak se k tomu dál postaví na svém příštím jednání,“ dodal Fink.