Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Průzkum ložisek břidlicového plynu byl povolen chybně, uznal ministr

Ministr životního prostředí Tomáš Chalupa z ODS zruší původní souhlas se stanovením průzkumného území pro těžbu břidlicových plynů na Náchodsku a Trutnovsku. Nařídí nové projednání celé věci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

snílek

Od zdi ke zdi,

se dá nazvat naše státní energetická koncepce.Nejdřív přímotopy,poté plynofikace,solární boom na nesprávném místě a ted boom štěpkový.Místo srozumitelné a účinné koncepce neustále se měnící vize.Místo stavby dalších jaderných bloků,staveb úsporných domů,rozumného využívání solárních systémů a hlavně šetření drahými energiemi,směšné vize.Předchozí ministr průmyslu básnil o osmnácti nových jaderných zdrojích a ted se jedná o dvou nových.Zarazil mne rozdíl mez osmnácti,což je čirý nesmysl a dvěma což je současné minimum.Bohužel i na břidlicový plyn a prolomení limitů dojde až budeme v oteplovačkách a válenkách klepat kosu v nevytápěných domech.Protože na předražené energie nebudeme mít.Rv

0/0
12.4.2012 10:03

navstevak nakopne socana

Zakon o rozpoctovem urceni dani

by uz ve svem zakladu mel obsahovat mechanismus vypoctu transferu dani do obecncih ci rkajskych rozpoctu pro ty kteri plni statni zajmy a ty kteri je brzdi. Nechceji tezbu ci pruzkumy, nechteji uloziste odpadu, je to v plne kompetenci obecni samospravy. Ale vynosy dani by se jim prislusne kratili. Naopak tem co na svem uzemi strpi takove zasahy jako jsou elektrarny, doly, skaldiste by se vynos navysoval.

0/0
11.4.2012 21:11

burisek3

Re: Zakon o rozpoctovem urceni dani

My ti zase zdražíme vodu a budeme to mít zpátky.

0/0
12.4.2012 10:11

Dixis

Doufám, že k tomu nikdy nedojde

Ať si tihle zahraniční raubíři raubujou doma a ne u nás.

+1/0
11.4.2012 13:35

BrainWashingtonDreistein

Odvážné sny o břidlicové revoluci-realita nikoliv virtuální

http://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/odvazne-sny-o-bridlicove-revoluci-758474

0/0
11.4.2012 12:38

on7.

Navrhuju vsechny priznivce tezbz nastehovat do dolu

a vsem odpurcum odpojit plyn :-)

0/0
11.4.2012 11:09

Earl_Grey

Re: Navrhuju vsechny priznivce tezbz nastehovat do dolu

zdrzuji se hlasovani ;-)

0/0
11.4.2012 14:06

CYnikCYnik

Ceny plynu

Když už, tak ať ten plyn těží a prodává stát a ne australsko americká společnost! Co máme z toho, že OKD a Sokolovská uhelná vyvážejí uhlí do světa?

Světové ceny plynu jsou na 10letém minimu, ale ceny v CZ průběžně rostou. Není něco špatně? Neměl by se na to podívat antimonopolní úřad?

+2/0
11.4.2012 10:06

albert10

jinak

Průzkumy by měl zaplatit stát, abychom věděli, na čem jsme. Pak v žádném případě netěžit a plyn raději kupovat ze zahraničí. Těžba nám absolutně nic nepřinese, stejně se bude plyn prodávat za evropské ceny, jenom si zbytečně vyčerpáme vlastní ložiska a budeme riskovat ekologické škody s technologií, které ještě není zcela ověřená, i když se jeví jako bezpečná.

0/0
11.4.2012 9:13

burisek3

Re: jinak

Než začnete tvrdit, že se technologie jeví jako bezpečná, tak si o tom něco zjistěte. Už i v USA se chystají žaloby za znečištění životního prostředí.

0/0
11.4.2012 9:16

albert10

Re: jinak

V USA se žaluje úplně všechno, to není žádný argument. Ta technologie je vyvíjena desítky let a funguje to s ní jako s každou jinou technologií - může být bezpečná, pokud je správně použita. V USA už těží desítky firem a problémy jsou s těmi, kteří chtějí být nejlevnější a šetří na ochraně prostředí.

0/0
11.4.2012 9:19

burisek3

Re: jinak

A myslíte si, že tam těží v oblastech s pitnou vodou?

0/0
11.4.2012 9:21

albert10

Re: jinak

Průzkum pitnou vodu nijak neohrozí.

0/0
11.4.2012 9:23

109e

Re: jinak

8-o Zjisti si o jakou technologii při průzkumu jde !!!!

0/0
11.4.2012 9:25

albert10

Re: jinak

Zjisti si to sám, pak sem můžeš napsat nějaký argument, na který bude možné reagovat.

0/0
11.4.2012 9:28

109e

Re: jinak

Jo, voda je stovky metrů nad předpokládaným plynem. Vrt vrstvu naruší (voda může zmizet) a chemikálie vše dorazí. Pokud vím, jedná se o nejkvalitnější vodu. Informací je plný internret.

0/0
11.4.2012 9:51

vvvv

to je diskuze

Hm, to je mi ale zase diskuze. Každá strana si vede tu svou ideologickou linku, zrušení rozhodnutí se vydává za rozhodnutí definitivní, na druhé straně je MŽP podezřelý śkůdce. Myslím, že většina z nás vůbec neví, co znamená těžba nebo průzkumný vrt ložiska břidlicového plynu. Vůbec tak nezná podmínky toho území, kde jde opravdu o pitnou vodu pro většinu regionu.

0/0
11.4.2012 9:10

vvvv

Re: to je diskuze

Co se stalo - jeden úředník ministerstva vydal povolení k vytyčení území, ve kterém bude po schválení projektového záměru umožněno provedení průzkumného vrtu (2 vrtů) nebo těžby. Pravděpodobně by ta firma žádala o provedení průzkumného vrtu, těžbu by nyní nikdo nepovolil. Ne že by to nebylo rozhodnutí důležité, ale dalo by se ještě zvrátit, i kdyby nebylo zrušeno. Rozhodnutí bylo doručeno starostům dotčených obcí myslím !23.12!, přičemž na podání rozkladu je bez ohledu na svátky cca 14 dní. Takže to minimálně vypadá blbě. Nicméně rozklad se podal, ministr jeho oprávněnost uznal, rozhodnutí zrušil a věc se vrací k projednání.

0/0
11.4.2012 9:10

vvvv

Re: to je diskuze

Ministr nic nezakázal, jen to vrací k odborníkům, aby se na to podívali a pořádně vše projednali. Vzhledem k tomu, že se o "věci ví", tak budou všichni pod dobrým dozorem minimálně starostů, případně i veřejnosti. Tj. myslím, že zdroje pitné vody budou brány v úvahu, nejspíš bude zpracovaná studie, co by znamenalo provést průzkumný vrt v tomto území, jak by to mohlo/nemohlo ohrozit zdroje pitné vody apod. Je třeba ta rizika zvážit, na druhou stranu je pravda, že pro stát je výhodné vědět, jaké má nerostné bohatsví...

0/0
11.4.2012 9:11

albert10

Re: to je diskuze

Pro stát to výhodné je, jenomže firmy průzkum neplatí jen tak pro nic za nic. Pokud budou investovat do průzkumu, pojistí se s v našem prostředí na to, aby následovala těžba.

0/0
11.4.2012 9:15

vvvv

Re: to je diskuze

To máte pravdu. A platí to i na druhou stranu - pro stát také není výhodné vědět jaké má nerostné suroviny na území, kde je nikdy nechce těžit....

0/0
11.4.2012 9:17

albert10

Re: to je diskuze

Těžit plyn v době, kdy jsou objeveny obrovské světové zásoby a jeho cena padá a je ho prakticky přebytek, je nesmysl. Ale ne druhou stranu "nikdy" je dlouhá doba. Může nastat energetická krize, válka, nikdo neví, co bude za padesát, sto let. Tzn. může nastat situace, kdy pro nás bude zásadní vědět, jaké energetické zásoby na našem území máme.

0/0
11.4.2012 9:23

vymrzovac3

Nechápu ty zbytečné diskuse...

...není to náhodou v chráněných oblastech Polická pánev a Východočeská křída?  Stačí upravit pravidla, co se tam smí a nesmí,ne?  Když původně psali, co se tam může a nemůže, tak se o nějakých břidlicových plynech ještě nevědělo, ne?  V čem je problém?

0/0
11.4.2012 8:59

Václav Propiska Ješita z Hradu

Modrý zloděj - pražský chmaták

ideolog zlodějin Chalupa nezapře podstatu zlodějské ODS;-D

0/0
11.4.2012 8:52

martin.tuma.cz

Vstanou novi idoiti. Zn. Uzitecni

Tato reakce se dala cekat - energeticka nezavislost nasi zeme neni v zajmu hodnych ruskych tezarskych gigantu, kteri by svuj plyn museli levneji (protoze nemaji dosud postavene dopravni kapacity) prodavat do Ciny. Az si to postavi, tak nam pekne zvednou cenu, za kterou to budeme kupovat a pak hura a trikrat slava vsem uzitecnym idiotum, kteri uz dnes masivne protestuji proti vsemu, co se tyka tezby bridlicneho plynu z hloubky 3-4 km.

0/0
11.4.2012 7:57

BrainWashingtonDreistein

Vstanou novi idoiti. Zn. Uzitecni. Opravdu!Trefil jste se!

Co takjle rozvést tu "energetickou nezávislost"? Po 30 letech nebude nic jenom zničená krajina a žádnej "plyn"! A tzv. "průzkum" je v podstatě těžba, jen v menčím rozsahu. ;-D

+3/0
11.4.2012 8:26

martin.tuma.cz

Re: Vstanou novi idoiti. Zn. Uzitecni. Opravdu!Trefil jste se!

A jakym zpusobem bude ta krajina znicena? V Kanade a v USA se tento plyn tezi ve velkem jiz delsi dobu, takze se da zjistit jak technologie, tak dopad na krajinu. Vzhledem k tomu, ze se jedna o v podstate bodovy zdroj (bohuzel dosti hlucny) zatizeni, ktery tezi neco hluboko pod vrstvami, kde se v Ostrave v dobe jeji nejvetsi slavy tezilo uhli a i to bylo o nekolik set metru hloubeji, nez jsou technicky vyuzitelne zdroje pitne vody - jak tedy bude znicena ta krajina? Tim, ze tam na konci bude zabetonovana metr siroka dira hluboko pod zem a asi cesta + potrubi, ktere urcite po skonceni tezby nekdo rychle demontuje a zrecykluje? Kde je to niceni krajiny?

Spise bych se na to dival jinak - az nam Rusove zvednou cenu plynu, tak se prolomi limity - to uz si spolecnosti vylobuji, protoze narozdil od dneska pro ne bude tezba uhli pro teplarny opravdu velmi lukrativni, prave diky cene plynu a nedostatku jinych zdroju. A potom se bude nicit krajina ve velkem.

+1/0
11.4.2012 9:07

albert10

Re: Vstanou novi idoiti. Zn. Uzitecni. Opravdu!Trefil jste se!

Rusové nic nezdraží, cena plynu půjde zcela jistě dolů, až vyprší kontrakty, protože Američani budou schopni plyn zkapalňovat a vyvážet, nehledě na ložiska v dalších zemích.

0/0
11.4.2012 9:11

BrainWashingtonDreistein

Re: Vstanou novi idoiti. Zn. Uzitecni. Opravdu!Trefil jste se!

Jak? Již od počátku si pletete dva pojmy - plyn a břidlicový plyn. Nejprve si zjistěte rozdíl kozy od vozu. Druhá zásadní nesrovnalost je srovnávat geologické podmínky v USA a Kanadě s Českým masivem. Vrstvy usazenin z prvohor jsou v Českém masivu v různých hloubkách( i na povrchu), jsou rozlámány množstvím vertikálních zlomů, které lze jen obtížně utěsnit, což zvyšuje náklady a rizika. Po nevratném rozrušení podloží vznikne nepředvídatelná nestabilita. Neexistuje žádná studie či jiná odpověď co to udělá se životním prostředím, seismicitou dané oblasti atd! Jedna věc je však jistá - změny jsou nevratné a následky můžou převýšit jakýkoliv kladný efekt. Státy v Evropě postupně přistupují k zákazu nejen těžby, ale i jakéhokoli průzkumu zásob tzv. břidlicového plynu.

+1/0
11.4.2012 11:44

BrainWashingtonDreistein

Re: Vstanou novi idoiti. Zn. Uzitecni. Opravdu!Trefil jste se!

Plyn a břidlicový plyn jsou oba v podstatě sice methan(CH4), ale je značný rozdíl v jejich ložiskách, uložení a těžbě. Zemní plyn se vyskytuje buď samostatně nebo s ropou a je uzavřen v plynových kapsách zpravidla pod nepropustnými vrstvami, kde se zhromažďoval po milióny let. Jeho těžba je relativně snadná, když pomineme to, že se jedná o skleníkový plyn. Břidlicový plyn je vázán v kameni usazenin vzniklém v období prvohor( zpravidla), jeho podíl je 3-8% v usazenině. Pro jeho těžbu je nezbytné kámen nevratně rozruši( tedy zničit). K tomu se používá směs vody, písku a chemikálií(toluen) vháněných pod tlakem do sítě souběžných vrtů. Náklady jsou obrovské a zabránit průniku těchto látek do zlomů ve vrstvách usazenin je prakticky nemožné. V době, kdy je cena zemního plynu na desetiletém minimu, jeví so to naprosto neopodstatněné( Ano, plyn je mimořádně levný, ale né Ruhrgas pro Čech a to díky "našim" vládámy!)!

0/0
11.4.2012 12:16

jorbl2

Re: Vstanou novi idoiti. Zn. Uzitecni

Pro me klicova informace, ze povoleni bylo vydano uredniky v rozporu se pravidly, nez nejaky konspiracni uvahy. Co mi naopak chybi je, jestli byl za to nekdo potrestan a jak.

+2/0
11.4.2012 8:34

Earl_Grey

Re: Vstanou novi idoiti. Zn. Uzitecni

tezi se z hloubky a proto je treba navrtat vrstvy kde je podzemni voda a promichat je s jinyma. riziko kontaminace vody je prilis velke na to aby dostala prednost energie pred vodou. klidne at se to zkusi nekde, kde nejsou obrovske zasoby podzemni vody. otazka je, jestli ma smysl takoveto technologie pouzivat v huste osidlenych uzemich jako je nase republika.

+1/0
11.4.2012 9:06

burisek3

Re: Vstanou novi idoiti. Zn. Uzitecni

Patřím mezi ty idioty. Víš, že se jedná jen asi o 5% spotřeby plynu v ČR? A to tedy není energetická nezávislost.

0/0
11.4.2012 9:20

Jen Aby

královéhradecké pobočky

jsou schopny všeho !!

0/0
11.4.2012 7:39

Lady Humussprey

Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

zahraničí. Vyvážet budeme divadelní výtvory Havla. Mám dotaz...Který ministr za ODS není škůdce? Podívejte pravičáci, já s tím co umím se uživím třeba i na Bali. Z čeho bude ale živ tento stát tak za tři roky, to si tedy neumím představit.

0/0
11.4.2012 1:50

109e

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

Přečti si článek a pak piš. Ze zmíněné oblasti se vyváží voda. Jasné?

0/0
11.4.2012 4:37

martin.tuma.cz

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

Z jake hloubky se tezi ona vyvozni voda? Loziska bridlice pro plyn  zacinaji pokud je mi dobre znamo od 3km hloubky v prumeru.

0/0
11.4.2012 7:59

vymrzovac3

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

jsou to rozsáhlé chráněné oblasti z důvodu zásobáren pitné vody. Tečka. Žádné diskuse.

0/0
11.4.2012 9:01

dis

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

Berte to takhle: vytěží nám surovinu, která je cenná a v budoucnu by třeba mohla být těžena šetrnější technologií.

Zaměstnají lidi - na čas, nechají tu trochu daní, protože zisky a dividendy z přírodního bohatství, které bylo součástí této země a nenávratně zmizí, poputují mimo Česko. Zůstane zničená krajina a poškozené vodní zdroje.

Myslíte, že je to pro tenhle stát a jeho obyvatele tak výhodné?

+4/0
11.4.2012 6:48

bez vysvětlení - smazán

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

Hmmm, a co nejdříve zapojit mozek ??? ;-)

0/0
11.4.2012 6:53

togu

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

Mozek zapoj ty, bezmozku.Když to nevytěží naše firmy,tak to vytěží zahraniční.Z našich by byli alespoň nějaké penize,ale z těch zahraničních jen zpustošená zem a navíc daně v cizině.8-o;-€;-O

+1/0
11.4.2012 7:06

bez vysvětlení - smazán

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

a o jaké "naší" firmě to pán hovoří ??? 8-o Austrálie leží na mapě ČR KDE ????

0/0
11.4.2012 8:28

SHL

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

Těm schopným, co se umí uživit i na Bali doporučuji, aby tam vyrazili a nechali ten zbytek žít v klidu. Každopádně z titulu předběžné opatrnosti bych dal přednost vodě. Nechtěl bych vodu dovážet. Plyn se dá nahradit. Očekávám, že všichni co jsou proti těžbě jsou jistě ekoteroristi a podobně... Každopádně lidé na druhé straně ani jinak argumentovat neumí.

+2/0
11.4.2012 7:22

Earl_Grey

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

R^ presne tak, voda by mela dostat prednost. Ta rizika jsou prilis velka.

+1/0
11.4.2012 8:59

nesmídolesa

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

ujasněme si jedno. Povolení vydal kraj a ten je veden ČSSD. Tak kdo je v tomto případě škůdce?

0/0
11.4.2012 8:05

vvvv

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

Povolení nevydal krajský úřad. Prvotní povolení vydal úředník ministerstva zodpovědný za území královéhradeckého kraje. Nicméně tady prostě nejde o střet ČSSD kontra ODS.

0/0
11.4.2012 8:57

vymrzovac3

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

úředník nevěděl, že jsou tam rozsáhlá chráněná území Polická pánev a Východočeská křída.;-D Prostě politickej trotl...

0/0
11.4.2012 9:04

vvvv

Re: Nebudeme nic těžit, nic vyrábět, energie si dáme poslat ze

V podstatě bych s tím souhlasil, jen bych vynechal to slovo "politickej".

0/0
11.4.2012 9:21

Ioio

Nastěhovat vás do pouště a pak vám prodávat draze vodu!

Hmm, jestli není lepší vás nikam nestěhovat a jen vás připravit o zdroje pitné vody.

:-)V[>-]

0/0
11.4.2012 1:22

fsp1111

Ministerstvo životního prostředí vskutku plní svou fci :-D

"V novém řízení je také nutné náležitě zohlednit základní veřejný zájem, a tím je ochrana vod a přírody a krajiny,

Jeden by řekl, že na MŽP má být ochrana vod, přírody a krajiny prioritou ;-D

0/0
11.4.2012 0:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.