Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Budou vlaky v Krkonoších jezdit až ke sjezdovkám? Vize už existuje

Propojit Špindlerův Mlýn, Pec pod Sněžkou a polskou Karpacz vlakem může vypadat jako plán z jiného světa, přesně s tím ale společnost GW Train Regio počítá v projektu Úpa Expres 2020. Hlavním problémem je obrovská finanční náročnost. Bez dotací z Evropské unie vize nemá naději na úspěch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J63a93n 72S81l15o52v80í50k 3119137550138

Ve skutečnosti už tratím do Krkonoš doslova ujel vlak a nyní je už nemá smysl stavět, i když by se mi to líbilo. Zatímco tenkrát by to bylo "poměrně snadné", nyní by si ochranáři a obce nadiktovali tolik podmínek, že jediným schůdným řešením by bylo skoro vše vést v tunelu včetně stanic a údržba jen jedné takové tratě by mnohokrát převyšovala zisky. Spousta lyžařů také přijede auty s celou rodinou - určitě by nechtěli nechávat auto na 15 km vzdáleném centrálním parkovišti a všechnu tu výbavu nakládat do vlaku a pak zase do skibusu. To si raději od parkoviště odjedou rovnou skibusem, který zastaví takřka kde budou chtít nebo přivolanou dodávkou od majitele chaty. Naprostá většina rodin přicestuje autem (hlavně z Polska a z druhé strany Česka), takže na vlak by přesedli (pokud by byli donuceni třeba zákazem vjezdu) až na okraji hor a to mohou rovnou do eko-nízkopodlažního autobusu, který nepotřebuje žádné drahé tratě a silnice už má. Dnes chybí jediné - centrální garáže v podhůří, odkud by kyvadlová doprava (v ceně parkovného) odjížděla.

0/0
12.3.2014 12:31

J45i43ř43í 11E85r98b72e74n 1693774346417

Není to žádná novina, tohle se plánovalo už několikrát, existovala spousta studií. V 60. letech se plánovala trolejbusová trať Vrchlabí - Špindl (dokonce už byla vyznačena místa pro umístění stožárů trolejového vedení), v 70. letech se plánovala horská silnice Rezek - Mísečky - Špindl - Pec (jenže si uvědomili, že výstavba a údržba ve výšce 1100 m n.m. by byla trochu náročná), v 80. a 90. letech se vážně mluvilo o lehké železniční trati Harrachov - Rokytnice - Mísečky - Špindl - Pec se třemi dlouhými tunely...

Osobně by se mi ta železnice líbila nejvíc. Ze stavebního, provozního i ekologického hlediska to je asi nejšetrnější varianta, a to i v porovnání s tím současným "hřebenem" přetížených silnic I. a II. třídy v horských údolích.

0/0
12.3.2014 12:07

M30a69r49t83i91n 76M58u78s33i47l 4170721153291

Stát který není schopný vybudovat nedlouhou odbočku z hlavní trati do centra Harrachova, bude jen těžko schopný realizovat podobně ambiciózní projekt. Bohužel.

0/0
12.3.2014 10:56

L57u54k49á84š 82H40l63o61u73c20a53l 6932340601684

finanční náročnost je velká - ale už nezazní jak velká. vysoké stovky milionů? miliardy - jednotky, desítky?

0/0
12.3.2014 9:45

H63o38n92z26a 48K49o84z81e40l 8654189352954

A mohly by vlaky za me i lyzovat?Me je vzdycky hrozna zima ;-(

0/0
11.3.2014 18:27

M37í79r78a 25K29r29a92t50o11c66h18v74í73l 8486829344274

Mohlo by to mít smysl, ale zřejmě těžiště argumentů by mělo být v ochraně krajiny a ekologie. Zajímavé by mohlo být vytvoření vlakového systému,  napojeného dráhou na větší města, kde by byla záchytná parkoviště, takže auta a autobusy by se do hor bez zvláštního povolení nedostala, spojené z odvozem odpadů mimo region (moc lidí, moc odpadů), ekologické vlaky atd... záleží, co by tomu řekli lobbisté;-D Heslo podnikatel zisk a politik nehynoucí slávu, krajina ekologii, lidé práci by mohl být závažný problém, selský rozum zde nebude fungovat;-D

0/0
11.3.2014 15:11

A63l82e78x78a88n79d18r 69K66o53s26t31k37a 5659496969576

Jenže to by obnášelo vybudování minimálně několika velkých parkovišť, desítek kilometrů trati, x zastávek, minimálně několik vlakových souprav atd. Máte tušení, na kolik by taková sranda vyšla? A mělo by to vůbec smysl, při tom, kolik dní v roce je sníh?

0/0
11.3.2014 15:27

S68t95e80p88a48n 18T73o33t96h 8488289735658

ale hory nejsou jen v zime. Ony jsou tam i v jina rocni obdobi.

0/0
12.3.2014 8:32

J91i69ř52í 71E16r58b22e55n 1583904976167

To, o čem mluvíte, by dalo práci tisícům lidí při výstavbě a stovkám při provozu. Zaplatí to zákazníci.

+1/0
12.3.2014 12:09

S59v61a48t33o78p38l52u34k 75S89i23l37n46ý 4732436699148

Sice by se mi to líbilo, ale ty investice by byly opravdu enormní. Myslím, že jsou oblasti, kde by se hodily víc.

+5/0
11.3.2014 15:06

M65í82r68a 50K92r87a33t61o84c92h43v48í45l 8226479884904

víte co lidí by na tom vydělávalo, ať si koupí akcie, a dotace z EU na místní rozvoj nejsou vyčerpané a nebudou. Já vím širší problém, ale chytří lidé pořád někde jsou

;-D

0/0
11.3.2014 15:14

M41a58r21e83k 73D69e89m30č40á26k 9795384436695

Jako velký příznivce železnice bohužel musím uznat, že to nemá šanci na úspěch - lokálně ty vlaky zase takový přínos mít nebudou (snad kdyby se v regionu sjednotily skipasy) a spojení z Prahy do Krkonoš to taky nezlepší (minimálně jeden přestup, spíš více; navíc o hodinu delší doba jízdy než autobusem). A navíc ani není jisté, jaké nás čekají v příštích desetiletích zimy, třeba se u nás už ani lyžovat nebude.

0/0
11.3.2014 15:03

J84i77ř85í 53E34r25b46e18n 1683604106267

Přestupy jsou organizační záležitostí. Případný přímý vlak z Prahy může jet přes Tanvald přímo nebo přes Trutnov úvratí, a cestující nemusí vytáhnout paty z vagonu. Dvacet lyžařů se do vagonu složí snadno a je to mnohem pohodlnější a pohodovější než stres v přeplněném, vlevopravo se kymácejícím autobuse bez možnosti si protáhnout nohy či dojít na záchod....

0/0
12.3.2014 12:18

M52a58r90e37k 54D10e89m56č82á11k 9205914816195

Ano, ale i kdyby se nakrásně podařilo vypravit vlak Praha - Špindlerův Mlýn, tak by doba jízdy těžko byla pod 3:30, spíš by to byly 4 hodiny. Takže aby se stihly vleky v 9, musel by vlak vyjet z Prahy v 5h ráno. Je to ekvivalentní nabídka té, která už existuje pro Pražany na Špičák (od perónu na lanovku 400m chůze), a upřímně řečeno - místenku jsem v tom vlaku nepotřeboval...

0/0
12.3.2014 12:46

K98a60r71e56l 17U81r55b59a72n 8624662368921

Asi je to fantasmagorie.

Ale bylo by to skvělé. V současné době není reálné se dostat například z Harrachova do Špindlu (je to výlet na celý den se dvěma přestupy). Pro běžkaře by to bylo fajn.

+2/0
11.3.2014 14:53

R64a74d94o49s52l32a72v 52K46l71a49u88d34a 5384538224122

Běžkaři můžou ťapat na běžkách. :-)

+1/0
11.3.2014 15:26

H75o74n60z52a 16K47o57z95e13l 8914449952984

To mi jednou rekli po prijemnym obede,ze tudy cesta nevede.Sel jsem po svejch,vejlet peknej,ale musel jsem si dat i vydatnou vecu :-)

+1/0
11.3.2014 18:30

J27i73ř86í 73H95o91v17o16r69k49a 8587456552245

V první řadě je nutné zajistit, aby hlavní tratě byly konkurenceschopné. Teprve poté se dá mluvit o podobném vyhazování peněz na projekty, které nemají ekonomickou návratnost.

+1/0
11.3.2014 14:41

A10l17e28x56a27n15d59r 60K89o60s41t21k67a 5569916569296

Jako například vysokorychlostní trať Německo-Praha-Brno-Rakousko. Ano, podobných "maličkostí" by se patrně našlo více.

0/0
11.3.2014 14:51

J80i17ř49í 71H31o24v46o63r57k30a 8937686142215

Měl jsem hlavně na mysli stávající rychlíkové tratě, kde v řadě případů je rychlost tragická. Samozřejmě i VRT smysl mají

0/0
11.3.2014 15:21

K93a70r90e43l 95N95a73s86t78o93u66p22i95l 3220631790491

Tak jestli sis nevšiml, tak se nejedná o akci správce železnic, ale o soukromou společnost, takže s hlavními tratěmi to nemá nic společného...:-P

0/−1
11.3.2014 14:51

A58l77e91x39a63n48d73r 37K85o13s19t63k56a 5399666309566

A pokud jste si nevšiml vy, tak ta soukromá společnost chce v první řadě dotaci. A pokud o tom nevíte, tak dotace jdou z jednoho společného rozpočtu. A je naprosto jedno, jestli je to dotace kraje, státu, EU..

+2/0
11.3.2014 15:01

S30v26a96t65o58p60l32u16k 30S70i77l63n12ý 4502516929498

To ano, ale o ty dotace žádá firma na vlastní pěst a konečné rozhodnutí dělá Evropská komise, ne česká vláda.

0/0
11.3.2014 15:09

J54o19s36e29f 64N16o52v68á68k 2202692775254

Nikoli, peníze EU rozděluje česká vláda....

0/0
11.3.2014 22:45

J46i37ř55í 74E65r43b62e51n 1923284416167

Aby byly hlavní tratě konkurenceschopné, musíš jim zajistit zákazníky = navézt je tam vedlejšími tratěmi. Je to jako strom - příroda taky dobře ví, že nestačí mít jen silný kmen, ale musí tam být i kořeny a větve pro dodání živin a kyslíku.

0/0
12.3.2014 12:19

M56a27r13t58i31n 11Š68v21a63n88c22a20r 5292113

Je to hezká vize, byla by to jak ve Švýcarsku. Ale očima realisty to vidím jako absolutně neprůchodné skrz peníze..a vlastní produkci.... V době, kdy je problémem vyprodukovat slušnou cyklostezku, opravit rozbité silnice, dálnice a železnice je to fantasmagorie

+4/0
11.3.2014 14:18

T61o89m23á89š 91Č22e46c52h 4543419369550

Ještě k tomu přidej skutečnost, že zimy už nebudou takové jaké by měly být, takže investice do zasněžování, pokud to bude vůbec kvůli teplotám možné, se budou těžko vracet. Já letos po dlouhých létech nebyl vůbec na lyžích a do budoucna snad má smysl jet někam do velehor.

+3/0
11.3.2014 14:33

J74i84ř59í 85E12r26b18e86n 1573594346647

Větu "zimy už nebudou takové jaké by měly být" slýchám hruba třicet let, přestože například zima 1986/87 byla bohatá na sníh a v Podkrkonoší jsme byli několik dní bez elektřiny. Nejsilněji tyto řeči zněly v letech 1988-90, kdy bylo sněhu jen o trochu víc než letos. Pak přišly chumelenice 1998/99 a ladovská zima 2005/06...

0/0
12.3.2014 12:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.