Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Budou vlaky v Krkonoších jezdit až ke sjezdovkám? Vize už existuje

Propojit Špindlerův Mlýn, Pec pod Sněžkou a polskou Karpacz vlakem může vypadat jako plán z jiného světa, přesně s tím ale společnost GW Train Regio počítá v projektu Úpa Expres 2020. Hlavním problémem je obrovská finanční náročnost. Bez dotací z Evropské unie vize nemá naději na úspěch.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a57n 59S58l93o81v73í80k 3239757800308

Ve skutečnosti už tratím do Krkonoš doslova ujel vlak a nyní je už nemá smysl stavět, i když by se mi to líbilo. Zatímco tenkrát by to bylo "poměrně snadné", nyní by si ochranáři a obce nadiktovali tolik podmínek, že jediným schůdným řešením by bylo skoro vše vést v tunelu včetně stanic a údržba jen jedné takové tratě by mnohokrát převyšovala zisky. Spousta lyžařů také přijede auty s celou rodinou - určitě by nechtěli nechávat auto na 15 km vzdáleném centrálním parkovišti a všechnu tu výbavu nakládat do vlaku a pak zase do skibusu. To si raději od parkoviště odjedou rovnou skibusem, který zastaví takřka kde budou chtít nebo přivolanou dodávkou od majitele chaty. Naprostá většina rodin přicestuje autem (hlavně z Polska a z druhé strany Česka), takže na vlak by přesedli (pokud by byli donuceni třeba zákazem vjezdu) až na okraji hor a to mohou rovnou do eko-nízkopodlažního autobusu, který nepotřebuje žádné drahé tratě a silnice už má. Dnes chybí jediné - centrální garáže v podhůří, odkud by kyvadlová doprava (v ceně parkovného) odjížděla.

0/0
12.3.2014 12:31

J47i70ř43í 63E86r26b28e52n 1153834926657

Není to žádná novina, tohle se plánovalo už několikrát, existovala spousta studií. V 60. letech se plánovala trolejbusová trať Vrchlabí - Špindl (dokonce už byla vyznačena místa pro umístění stožárů trolejového vedení), v 70. letech se plánovala horská silnice Rezek - Mísečky - Špindl - Pec (jenže si uvědomili, že výstavba a údržba ve výšce 1100 m n.m. by byla trochu náročná), v 80. a 90. letech se vážně mluvilo o lehké železniční trati Harrachov - Rokytnice - Mísečky - Špindl - Pec se třemi dlouhými tunely...

Osobně by se mi ta železnice líbila nejvíc. Ze stavebního, provozního i ekologického hlediska to je asi nejšetrnější varianta, a to i v porovnání s tím současným "hřebenem" přetížených silnic I. a II. třídy v horských údolích.

0/0
12.3.2014 12:07

M78a28r28t61i74n 59M68u95s82i32l 4480321863741

Stát který není schopný vybudovat nedlouhou odbočku z hlavní trati do centra Harrachova, bude jen těžko schopný realizovat podobně ambiciózní projekt. Bohužel.

0/0
12.3.2014 10:56

L44u40k76á50š 62H30l75o36u63c14a58l 6302260651264

finanční náročnost je velká - ale už nezazní jak velká. vysoké stovky milionů? miliardy - jednotky, desítky?

0/0
12.3.2014 9:45

H51o47n62z63a 93K79o74z62e21l 8164629172844

A mohly by vlaky za me i lyzovat?Me je vzdycky hrozna zima ;-(

0/0
11.3.2014 18:27

M47í25r32a 20K75r22a80t87o74c63h31v71í88l 8526639244124

Mohlo by to mít smysl, ale zřejmě těžiště argumentů by mělo být v ochraně krajiny a ekologie. Zajímavé by mohlo být vytvoření vlakového systému,  napojeného dráhou na větší města, kde by byla záchytná parkoviště, takže auta a autobusy by se do hor bez zvláštního povolení nedostala, spojené z odvozem odpadů mimo region (moc lidí, moc odpadů), ekologické vlaky atd... záleží, co by tomu řekli lobbisté;-D Heslo podnikatel zisk a politik nehynoucí slávu, krajina ekologii, lidé práci by mohl být závažný problém, selský rozum zde nebude fungovat;-D

0/0
11.3.2014 15:11

A54l42e12x79a40n83d84r 67K92o93s68t76k65a 5449986239906

Jenže to by obnášelo vybudování minimálně několika velkých parkovišť, desítek kilometrů trati, x zastávek, minimálně několik vlakových souprav atd. Máte tušení, na kolik by taková sranda vyšla? A mělo by to vůbec smysl, při tom, kolik dní v roce je sníh?

0/0
11.3.2014 15:27

S87t48e80p48a53n 14T83o38t75h 8838419915148

ale hory nejsou jen v zime. Ony jsou tam i v jina rocni obdobi.

0/0
12.3.2014 8:32

J37i21ř48í 19E61r29b14e14n 1173404476517

To, o čem mluvíte, by dalo práci tisícům lidí při výstavbě a stovkám při provozu. Zaplatí to zákazníci.

+1/0
12.3.2014 12:09

S82v27a21t20o19p29l31u57k 97S63i25l42n63ý 4102386289508

Sice by se mi to líbilo, ale ty investice by byly opravdu enormní. Myslím, že jsou oblasti, kde by se hodily víc.

+5/0
11.3.2014 15:06

M63í10r52a 75K87r66a57t38o56c81h78v19í85l 8806179434954

víte co lidí by na tom vydělávalo, ať si koupí akcie, a dotace z EU na místní rozvoj nejsou vyčerpané a nebudou. Já vím širší problém, ale chytří lidé pořád někde jsou

;-D

0/0
11.3.2014 15:14

M69a86r72e27k 66D63e20m43č15á73k 9945164546605

Jako velký příznivce železnice bohužel musím uznat, že to nemá šanci na úspěch - lokálně ty vlaky zase takový přínos mít nebudou (snad kdyby se v regionu sjednotily skipasy) a spojení z Prahy do Krkonoš to taky nezlepší (minimálně jeden přestup, spíš více; navíc o hodinu delší doba jízdy než autobusem). A navíc ani není jisté, jaké nás čekají v příštích desetiletích zimy, třeba se u nás už ani lyžovat nebude.

0/0
11.3.2014 15:03

J90i85ř63í 52E40r93b75e94n 1593634816627

Přestupy jsou organizační záležitostí. Případný přímý vlak z Prahy může jet přes Tanvald přímo nebo přes Trutnov úvratí, a cestující nemusí vytáhnout paty z vagonu. Dvacet lyžařů se do vagonu složí snadno a je to mnohem pohodlnější a pohodovější než stres v přeplněném, vlevopravo se kymácejícím autobuse bez možnosti si protáhnout nohy či dojít na záchod....

0/0
12.3.2014 12:18

M47a51r48e22k 81D18e97m67č40á51k 9545334966455

Ano, ale i kdyby se nakrásně podařilo vypravit vlak Praha - Špindlerův Mlýn, tak by doba jízdy těžko byla pod 3:30, spíš by to byly 4 hodiny. Takže aby se stihly vleky v 9, musel by vlak vyjet z Prahy v 5h ráno. Je to ekvivalentní nabídka té, která už existuje pro Pražany na Špičák (od perónu na lanovku 400m chůze), a upřímně řečeno - místenku jsem v tom vlaku nepotřeboval...

0/0
12.3.2014 12:46

K42a41r81e92l 62U32r11b30a87n 8334312388751

Asi je to fantasmagorie.

Ale bylo by to skvělé. V současné době není reálné se dostat například z Harrachova do Špindlu (je to výlet na celý den se dvěma přestupy). Pro běžkaře by to bylo fajn.

+2/0
11.3.2014 14:53

R49a29d74o36s18l45a13v 25K67l94a92u90d86a 5174868304492

Běžkaři můžou ťapat na běžkách. :-)

+1/0
11.3.2014 15:26

H40o40n54z94a 61K44o22z65e10l 8584619262624

To mi jednou rekli po prijemnym obede,ze tudy cesta nevede.Sel jsem po svejch,vejlet peknej,ale musel jsem si dat i vydatnou vecu :-)

+1/0
11.3.2014 18:30

J24i89ř53í 41H58o47v65o24r45k86a 8937306732465

V první řadě je nutné zajistit, aby hlavní tratě byly konkurenceschopné. Teprve poté se dá mluvit o podobném vyhazování peněz na projekty, které nemají ekonomickou návratnost.

+1/0
11.3.2014 14:41

A88l12e75x24a24n10d48r 92K90o82s80t86k84a 5619696189866

Jako například vysokorychlostní trať Německo-Praha-Brno-Rakousko. Ano, podobných "maličkostí" by se patrně našlo více.

0/0
11.3.2014 14:51

J51i98ř14í 79H12o47v54o57r48k63a 8347936522605

Měl jsem hlavně na mysli stávající rychlíkové tratě, kde v řadě případů je rychlost tragická. Samozřejmě i VRT smysl mají

0/0
11.3.2014 15:21

K73a87r96e33l 63N34a43s46t25o24u31p98i69l 3600701620131

Tak jestli sis nevšiml, tak se nejedná o akci správce železnic, ale o soukromou společnost, takže s hlavními tratěmi to nemá nic společného...:-P

0/−1
11.3.2014 14:51

A53l37e10x52a30n68d65r 86K63o30s65t75k45a 5239986479326

A pokud jste si nevšiml vy, tak ta soukromá společnost chce v první řadě dotaci. A pokud o tom nevíte, tak dotace jdou z jednoho společného rozpočtu. A je naprosto jedno, jestli je to dotace kraje, státu, EU..

+2/0
11.3.2014 15:01

S16v98a86t38o15p82l52u14k 82S89i57l13n77ý 4922866849608

To ano, ale o ty dotace žádá firma na vlastní pěst a konečné rozhodnutí dělá Evropská komise, ne česká vláda.

0/0
11.3.2014 15:09

J79o65s52e18f 53N28o40v46á10k 2132762705784

Nikoli, peníze EU rozděluje česká vláda....

0/0
11.3.2014 22:45

J11i32ř60í 47E54r71b74e74n 1483544566487

Aby byly hlavní tratě konkurenceschopné, musíš jim zajistit zákazníky = navézt je tam vedlejšími tratěmi. Je to jako strom - příroda taky dobře ví, že nestačí mít jen silný kmen, ale musí tam být i kořeny a větve pro dodání živin a kyslíku.

0/0
12.3.2014 12:19

M46a78r18t82i85n 37Š78v89a84n42c42a94r 5232613

Je to hezká vize, byla by to jak ve Švýcarsku. Ale očima realisty to vidím jako absolutně neprůchodné skrz peníze..a vlastní produkci.... V době, kdy je problémem vyprodukovat slušnou cyklostezku, opravit rozbité silnice, dálnice a železnice je to fantasmagorie

+4/0
11.3.2014 14:18

T79o55m90á15š 78Č74e42c14h 4873349529390

Ještě k tomu přidej skutečnost, že zimy už nebudou takové jaké by měly být, takže investice do zasněžování, pokud to bude vůbec kvůli teplotám možné, se budou těžko vracet. Já letos po dlouhých létech nebyl vůbec na lyžích a do budoucna snad má smysl jet někam do velehor.

+3/0
11.3.2014 14:33

J48i24ř20í 84E41r21b94e69n 1163494326627

Větu "zimy už nebudou takové jaké by měly být" slýchám hruba třicet let, přestože například zima 1986/87 byla bohatá na sníh a v Podkrkonoší jsme byli několik dní bez elektřiny. Nejsilněji tyto řeči zněly v letech 1988-90, kdy bylo sněhu jen o trochu víc než letos. Pak přišly chumelenice 1998/99 a ladovská zima 2005/06...

0/0
12.3.2014 12:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.