- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ve skutečnosti už tratím do Krkonoš doslova ujel vlak a nyní je už nemá smysl stavět, i když by se mi to líbilo. Zatímco tenkrát by to bylo "poměrně snadné", nyní by si ochranáři a obce nadiktovali tolik podmínek, že jediným schůdným řešením by bylo skoro vše vést v tunelu včetně stanic a údržba jen jedné takové tratě by mnohokrát převyšovala zisky. Spousta lyžařů také přijede auty s celou rodinou - určitě by nechtěli nechávat auto na 15 km vzdáleném centrálním parkovišti a všechnu tu výbavu nakládat do vlaku a pak zase do skibusu. To si raději od parkoviště odjedou rovnou skibusem, který zastaví takřka kde budou chtít nebo přivolanou dodávkou od majitele chaty. Naprostá většina rodin přicestuje autem (hlavně z Polska a z druhé strany Česka), takže na vlak by přesedli (pokud by byli donuceni třeba zákazem vjezdu) až na okraji hor a to mohou rovnou do eko-nízkopodlažního autobusu, který nepotřebuje žádné drahé tratě a silnice už má. Dnes chybí jediné - centrální garáže v podhůří, odkud by kyvadlová doprava (v ceně parkovného) odjížděla.
Není to žádná novina, tohle se plánovalo už několikrát, existovala spousta studií. V 60. letech se plánovala trolejbusová trať Vrchlabí - Špindl (dokonce už byla vyznačena místa pro umístění stožárů trolejového vedení), v 70. letech se plánovala horská silnice Rezek - Mísečky - Špindl - Pec (jenže si uvědomili, že výstavba a údržba ve výšce 1100 m n.m. by byla trochu náročná), v 80. a 90. letech se vážně mluvilo o lehké železniční trati Harrachov - Rokytnice - Mísečky - Špindl - Pec se třemi dlouhými tunely...
Osobně by se mi ta železnice líbila nejvíc. Ze stavebního, provozního i ekologického hlediska to je asi nejšetrnější varianta, a to i v porovnání s tím současným "hřebenem" přetížených silnic I. a II. třídy v horských údolích.
Stát který není schopný vybudovat nedlouhou odbočku z hlavní trati do centra Harrachova, bude jen těžko schopný realizovat podobně ambiciózní projekt. Bohužel.
finanční náročnost je velká - ale už nezazní jak velká. vysoké stovky milionů? miliardy - jednotky, desítky?
A mohly by vlaky za me i lyzovat?Me je vzdycky hrozna zima
Mohlo by to mít smysl, ale zřejmě těžiště argumentů by mělo být v ochraně krajiny a ekologie. Zajímavé by mohlo být vytvoření vlakového systému, napojeného dráhou na větší města, kde by byla záchytná parkoviště, takže auta a autobusy by se do hor bez zvláštního povolení nedostala, spojené z odvozem odpadů mimo region (moc lidí, moc odpadů), ekologické vlaky atd... záleží, co by tomu řekli lobbisté Heslo podnikatel zisk a politik nehynoucí slávu, krajina ekologii, lidé práci by mohl být závažný problém, selský rozum zde nebude fungovat
Jenže to by obnášelo vybudování minimálně několika velkých parkovišť, desítek kilometrů trati, x zastávek, minimálně několik vlakových souprav atd. Máte tušení, na kolik by taková sranda vyšla? A mělo by to vůbec smysl, při tom, kolik dní v roce je sníh?
Sice by se mi to líbilo, ale ty investice by byly opravdu enormní. Myslím, že jsou oblasti, kde by se hodily víc.
víte co lidí by na tom vydělávalo, ať si koupí akcie, a dotace z EU na místní rozvoj nejsou vyčerpané a nebudou. Já vím širší problém, ale chytří lidé pořád někde jsou
Přestupy jsou organizační záležitostí. Případný přímý vlak z Prahy může jet přes Tanvald přímo nebo přes Trutnov úvratí, a cestující nemusí vytáhnout paty z vagonu. Dvacet lyžařů se do vagonu složí snadno a je to mnohem pohodlnější a pohodovější než stres v přeplněném, vlevopravo se kymácejícím autobuse bez možnosti si protáhnout nohy či dojít na záchod....
Asi je to fantasmagorie.
Ale bylo by to skvělé. V současné době není reálné se dostat například z Harrachova do Špindlu (je to výlet na celý den se dvěma přestupy). Pro běžkaře by to bylo fajn.
Běžkaři můžou ťapat na běžkách.
V první řadě je nutné zajistit, aby hlavní tratě byly konkurenceschopné. Teprve poté se dá mluvit o podobném vyhazování peněz na projekty, které nemají ekonomickou návratnost.
Jako například vysokorychlostní trať Německo-Praha-Brno-Rakousko. Ano, podobných "maličkostí" by se patrně našlo více.