Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Církev by měla opravit havarijní kostely, píchl Zeman do restitucí

Prezident v Hradci Králové zkritizoval církev za to, že se dosud nepustila do oprav kostelů v havarijním stavu. Těch je v kraji pět. Podle Miloše Zemana církev ročně dostává více než dvě miliardy korun a také čerpá přes polovinu krajských dotací na historické památky. Zisky z restitucí by podle něj měla použít na službu veřejnosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

L50a44d20i43s91l93a42v 10M62a15t37ě25j88k17a 1392179589357

Kostely a církevní objekty by měl opravit zejména ten, kdo je zdevastoval..;-)

+1/0
5.4.2016 9:00

P14e39t87r 65P28o94k44o51r29n22ý 4982555152973

Tolik starostí Zemana o to, po čem je mu kulové. :-/

+1/0
4.4.2016 22:46

K31a27r91e16l 13M35o60u87d96r19ý 9216226598978

Kéž by restituce byly jen správně použity!! V Brně je známý příklad tří cizinců (Poláků a Itala), kteří přišli do kláštera až po restitucích, aby ho nerušeně tunelovali a žili velkopansky, bez práce. To vše pod taktovkou zcela nevěrohodného Španěla, Juana Provecha.

0/0
3.4.2016 7:36

P31a98v49e50l 86M10a47t90ě18j31í31č21e86k 6867949212827

Co hospice, ty se musi starat o nemohouci i kdyz nejsou verici. To jim nevadi, ze se o ne stara cirkev.

+2/0
1.4.2016 17:19

P70a97v33e89l 38M29a41t96ě46j22í54č40e66k 6657779542577

Doufam, ze p.prezident nebude zadat az bude nemohouci do HOSPICU. To je povinnost cirkve se starat o nemohouci i kdyz jsou neverici ? Cirkev jim bude dobra.

0/0
1.4.2016 17:17
Foto

J51i80r31k89a 34O82u85l44i40c95k94ý 3307643611635

A kdo si myslíte, že na fary přichází pro drobné peníze a podobně, když jsou v nouzi? Obvykle lidé, kteří jinak nepraktikují a faráře znají tak leda Otíka ze Slunce, seno ..... :/

A sestry a bratři starající se o nemocné a nemohoucí nezajímá, zda věří a jak svou víru praktkují. Prostě se o ně starjí, protože v tom trpícím člověku vidí trpícího Krista (co jste udělali nejmenšímu z nich, mě jste udělali).

0/−2
1.4.2016 17:20

J16i80n91d79ř62i19š54k19a 82B30u31r92g43e65r50o10v30á 3625134198755

Má pravdu! Církev je služba Bohu a lidem, peníze by měly směřovat právě na opravu svatostánků a služby nemohoucím a starým lidem. Jsem věřící, ale bez zastoupení v jakékoliv církvi. Je to mezi mnou a Bohem. Nemám církve ráda pro jejich chování. A teď kamenujte!!!:-P

+3/−1
1.4.2016 15:44

J73a12n 13D35o75s64t35a26l 4548415

Souhlasím, když stát po 40 letech devastování kostely konečně vrátil, at si je církev taky opraví.

+1/−1
1.4.2016 15:54
Foto

J91i78r57k21a 68O70u36l29i87c86k33ý 3837823641805

A duchovní, pastorační asistentky a asistenti, či provoz kostelů se asi zvládne z čeho? Za suchý z nosu?

Ne, církev je především společenství věřících v Krista Ježíše jako Spasitele (to je první Vaše chyba v úvaze) a jejím hlavním posláním je šíření Evangelia (Radostné zvěsti). Vše ostatní je pouze doplňková činnost, protože hlavním cílem Církve je spása duší.

+1/−3
1.4.2016 16:14

J36a86r29o76s89l59a59v 79R14e36i54t45m15e76i62e39r 5351190625315

A zase přibude nějaký hlas,tentokrát od antiklerikálů,že jo pane prezidente.

+1/0
1.4.2016 14:39

L17u46b61o22š 95R77y29c53h93n25a 1859828351441

To asi aby čínský šaolin měl kde točit mlejky;-D;-D;-D

0/0
1.4.2016 12:13

J26a14n 54N21o28v85á55k 9727792577387

Co je bývalému členovi KSČ do toho, co dělá církev se svými kostely? A když mu to tak leží na srdci, proč se o to nestaral ještě před tím, než byl tento jeho kamarády nakradený majetek vrácen?

+6/−2
1.4.2016 12:04

J45a27n 66S65l79o86v31í70k 3679137170428

Včera jen projížděl Trutnovem a dnes je ve Vrchlabí. Tolik policajtů na každé křižovatce a vždy s autem, na každém přechodu strážník. Ve Vrchlabí létal vrtulník a půl města uzavřeno. To jsem neviděl ani při terostickém ohrožení. Kdo si myslí, že je ? Papež ? Chybí mi jen mávající školáci na chodnících a skandující odboráři.

+5/−3
1.4.2016 11:53

J34a61n 14B75a34r45t87á31č98e34k 6865895170669

Církev má na svědomí mnoho životů v jejich zájmu a víry v boha,jaako smyšlenky k uchovávání si moci.

+3/−11
1.4.2016 10:55

L54a60d33i85s88l79a95v 42P19ř56i58k84r90y17l 5531584730404

kolik vražd za posledních cca 75 let má na svědomí bolševický režim a kolik církev a než odpovíte informujte se klidně i v Kremlu

+8/−3
1.4.2016 11:03
Foto

J50i79r19k32a 95O86u30l85i89c49k71ý 3897653421785

Jistěže jsou dějiny církve i dějinami krvavými. Bohužel to tak je. V minulosti bylo ve jménu církve spácháno mnoho zločinů (zločinů i tehdejším pohledem, ne jen pohledem dnešní doby). Dokonce si troufám tvrdit, že i mezi papeži byli lidé, které bychom mohli za zločince označit (v té souvislosti mě napadá například Bonifác VIII.). Přesto všechno to byla právě církev a její myslitelé, kteří byli tím motorem pokroku. Byla to právě církev, která uchovávala i antickou vzdělanost. Byla to církev, která v dobách hlubokého feudalismu dávala šanci i mnohým velmi nadaným dětem z prostředí nejchudších vrstev (třeba vynálezce bleskosvodu, Prokop Diviš, řeholník řádu premonstrátů, pocházel z rodiny nevolníka). Byla to právě církev, která jako první prograamově pečovala o bezmocné, chudé, sirotky, nemocné ... o ty nejzranitelnější. Nebyla to péče, jak jí známe dnes, péče v relativním blahobytu, ale byla to péče, která jim umožňovala přežití a která jim zachovávala aspoň elementární důstojnost. Byla to právě církev, která jako první programově zakládala špitály s elementární péčí i pro ty nejchudší, nejen pro bohaté. A byla to právě církev, která celou řadu těch nejbohatších dokázala oslovit, aby se o své bohatství podělili třeba tím, že bdou přispívat hospitálním řádům, řádům, které pečovaly o sirotčince a podobně .....

+9/0
1.4.2016 11:27

V89l17a34d37i58m56í58r 56M42i53k59s27a 3593141475519

Ten nemohoucí z Hradu jen vyvolává nenávist a sváry. Je mi skoro 70 a tak si dovolím srovnání - od jeho nástupu na Hrad se vrací atmosféra jak ze sedmdesátých let. Není to přímý teror ale stát se zaměřuje jen ty co mají odlišný názor. Pokud to děláte v zájmu toho postiženého, můžete fyzicky i slovně napadat odpůrce chromého, dokonce i cizinci za asistence české policie mohou kopat a bít Čechy. Je to naše neštěstí!

+8/−1
1.4.2016 10:29

J89a12n 89C13h86o80b64o20t 5602954338461

Hmm, co mi v Zemanově pivní logice chybí...ah ano: proč jsou ty památky v havarijním stavu, je možné, že do nich přes půl století neinvestoval jejich dosavadní majitel a hospodář?

+12/−1
1.4.2016 8:37

J27i52ř11í 31V30o36n44d58r95á25č29e79k 5326294140844

Tušíte, že 95% z těch dvou miliard spotřebují fláterníci na platy? Tušíte, že já i vy platíme církvím třikrát? Poprvé ze státního rozpočtu jako poplatníci z oněch dvou miliard, podruhé z rozpočtu dotací na kulturní památky a potřetí, když dotaci obec na památku dostane, ze zákona platí 10% přidělené částky z rozpočtu obce? Víte to? A církev nedá oani vorla, milý pane!

+2/−8
1.4.2016 8:52
Foto

J54i95r28k94a 85O62u90l35i54c80k82ý 3657693171845

Církev dává, milý pane. Pokud je objekt v jejím vlastnictví, pak musí, ze zákona, dát určitou část také. U nás jsme byli nuceni rekonstruovat ochoz věže (blížil se stavu havarijnímu). Farnost dostala dotaci od kraje (cca 500 tisíc korun) od města (cca 300 tisíc korun) a část z rozpočtu Ministerstva kultury (cca 100 tisíc korun). Zbytek (asi 100 tisíc korun) pak dávala ze svých prostředků. K tomu je potřeba říci, že máme jednu velkou výhodu ohledně dosažení na případné dotace - náš chrám má status Národní kulturtní památky.

Víte, někdo může říci, že když za minulý rok byl roční příjem přesahující jeden milion korun (z nájmů a podobně), že bychom si to mohli zaplatit sami. Jenže v našem farním obvodu je 25 kostelů a kaplí a drobné, či větší opravy potřebují všechny. V současnosti se dokončuje rekonstrukce jednoho z vesnických kostelů, kde statisíce stály restaurátorské práce uceleného souboru stropních barokních maleb. Před rokem byly ukončeny restaurátorské práce v jednom filiálním kostele, kde byly zachráněny fragmenty vzácných gotických fresek. Podařila se rekonstrukce filiálního kostela Nejsvětější Trojice a 14 svatých pomocníků (skončeno před cca 6 lety), včetně náročných restaurátorských prací na mobiliáři kostela a na znovuobjevených původních barokních nástěnných malbách. Ve všech těchto případech se uvedené práce vykonaly s minimálním přispěním státu, kraje či obce (v jednom případě bylo vše v naší režii, v jednom případě jsme dostali cca 15% nákladů jako dotaci a v jednom případě dosáhl příspěvek necelých 30%). Tak to platila farnost. Ze svého a ze sbírek, které k tomu účelu zorganizovala.

+8/0
1.4.2016 10:56

M56a34r37t30i97n 93S63y11k39o33r24a 5319845269456

Obávám se že pro zdejší diskusi jste příliš "v obraze". Vaše snaha přesvědčit některé diskutéry se mine účinkem i kdyby jste jim přinesl jakýkoliv argument. Stačí že slyší slovo kostel a dostávají "záchvat". Ani si neuvědomují že se jedná namnoze o památky a kulturní dědictví. O charitativní činnosti církve nemají ani tušení.

+8/0
1.4.2016 11:10
Foto

J17i68r84k78a 57O69u69l78i64c43k85ý 3417233451785

Víte, mě nevadí kritika církve, či kritika konkrétních církevních hodnostářů. Dokonce bychom měli být za podobnou kritku zvenčí rádi. Ti lidé vidí některé věci jiným pohledem, než lidé uvnitř církve.

Co mi však vadí jsou útoky plné zášti, pomluvy, neustále opakované bludy, dokonce útoky přímo na věřící (hloupé ovce a podobně). Věcná kritka, která je velmi potřebná, je však vzácnější, než šafrán.

Slova pana prezidenta by se dala za věcnou kritku snad i považovat, kdyby ... kdyby od prvních výplat náhrad neuplynuly necelé dva roky, kdyby se stát v době, kdy ze zákona měl povinnost se o tyto objekty starat (podle zákona z roku 1949) tak konal, kdyby jen nezkoušel získávat politické body. Sám pan prezident je ekonom a není hloupý. Musí mu být jasné, že církve tyto peníze nemůže ihned utratit všechny jen za opravy, či stavbu zařízení, jako jsou hospice. Musí je investovat i do projektů, které budou časem generovat zisk - v budoucnosti to bude jediný zdroj příjmů na pokrytí režijních nákladů církve (platy, energie, pojištění, obecně provoz farností ....)

+5/0
1.4.2016 11:18

H19o30n74z27a 34V25o31r88á80č70e33k 6219111599783

Pane Oulický, patrně se v této problematice orientujete a z tohoto důvodu bych měl pár připomínek, možná i dotazů. Pořád se tu objevují pojmy jako vrátit ukradený majetek. Myslíte že za krádež se dá považovat i následující: "...nadešla tvá poslední hodina synu, velmi jsi hřešil a tvá duše půjde do pekla, nebo se můžeš vykoupit a odkázat svůj majetek církví a náš pán tě přijme své království nebeském". Předem vám děkuji za odpověď

+1/−1
1.4.2016 13:01
Foto

J93i15r55k96a 21O22u86l14i73c98k25ý 3217913511875

Bezpochyby jde o jednání nečestné a dá se hovořit třeba i o nelegálním počínání.

Smím se nyní zeptat já? Kdy, kde, kdo a komu toto řekl? A prosil bych, abyste to jasně a nevyvratitelně dokladoval.

+2/0
1.4.2016 15:01

H73o88n82z14a 18V91o41r14á55č22e94k 6669351989623

Jen jsem se ptal zda by takovéto jednání, pokud by k němu někdy došlo, bylo z vaší strany odsouzeno. Je ale nad slunce jasné, že k takovému, nebo podobnému jednání ze strany katolické církve nemohlo nikdy v minulosti dojít. Takhle určitě církev majetek nezískávala. Mohl byste na oplátku sdělit, mě nevědomému, Kterak církev k majetku přišla?

0/0
1.4.2016 15:44
Foto

J63i24r80k53a 30O97u36l48i46c63k96ý 3387333391605

Dovolím si odpovědět pouze na tu poslední otázku.

Povětšinou z darů, sbírek a následným hospodařením. největší majetky pak vznikly z darů - prakticky všechny kláštery měly v minulosti své zakladatele a štědré donátory. Kupříkladu Zbraslavský klášter založil král Václav II. a daroval mu rozsáhlé zboží (pozemky, lesy ...) na soutoku Vltavy a Berounky. A nedaroval jej na žádném smrtelném loži, ale daroval jej na základě toho, že to byl zbožný muž a měl jako panovník tuto možnost. (musíme se na to dívat také optikou přelomu 13. a 14.století).

Jiný klášter. klášter augustiniánů v Dolním Ročově založili Kolowratové a když došlo k jeho poškození po husitských válkách a pak i po třicetileté válce, znovu přispěchali a pomohli s opravami a znovuobnovením kláštera i penězi.

Do třetice třeba Anežský klášter založila Anežka Přemyslovna a své věno, které měla jako princezna z královského rodu Přemyslovců, věnovala celé do tohoto kláštera. Musel s tím ale souhlasit i její bratr, tehdy český král Václav I.

+2/0
1.4.2016 16:11

H36o48n83z72a 77V90o16r55á47č82e36k 6799561439573

Ani jsem od Vás neočekával odpověď /reakci na první část.Domnívám se, že ty "dary" jsou následkem, jak se dnes říká, vymývání mozků. Od útlého dětství jim bylo do hlav vštěpováno (zástupci církve) že musí činit bohu dobře a bůh se jim na "onom světě" odmění. Možná by se to dali shrnout následovně "pod planými sliby", "úmyslně uvedl v omyl a způsobil škodu". Je patrné že Vy jako zastánce někoho / něčeho co potlačuje samostatnost člověka (vše je přece dílo boží, že?) a já jako člověk který má opačný názor se neshodneme. Přesto Vám děkuji za Váš čas a Vaše odpovědi (ikdyž mě a asi ani většinu lidí o legálnosti/morálnosti nabytí majetku církví nepřesvědčily)

0/−2
1.4.2016 16:35
Foto

J97i15r60k52a 10O87u71l55i86c89k45ý 3657533531805

Jenže vy jste takto nereagoval. Proto jsem to ponechal bez komentáře, protože ta první část Vašeho předchozího příspěvku se dala vykládat dvojím způsobem - buď, že to myslíte vážně (tedy, že jste přesvědčen, že k podobným jednáním nedocházelo), nebo naopak sarkasticky (tedy, že k němu docházelo a dochází).

Víra mi dává i svobodu. Jsem svobodný ve svém konání s vědomím, že se ze svého konání jednou budu zodpovídat (takto věřím).

Hovoříme však o období, kdy byla religiozita prakticky stoprocentní (víra v Boha byla u všech). Pokud pak někdo zakládal kláštery, často je zakládal jako kláštery řeholí rytířských (pro obranu víry před vnějšími nájezdníky), kláštery řeholí špitálních (pro starost o nemocné tělem), či řády kazatelské (pro starost o nemocné duchem a spásu duší).

Vaše pokusy o dehonesttaci věřících (zmínka o výplachu mozku) a podobně, jsou jen známkou Vašeho vlastního vypláchnutého mozku anticírkevní propagandou.

Víte, já jako konvertita, mohu zcela zodpovědně prohlásit, že jsem víru přijal nikoli jako důsledek njakého výplachu mozku, ale naopak. po zralé úvaze a svobodném rozhodnutí. Dokonce moje přijetí víry přišlo ještě před tím, než jsem se začal připravovat ke křtu, tedy ještě před tm, než jsem vstoupil do pravidelného kontaktu s katechetou.

0/0
1.4.2016 16:47

H53o56n41z76a 30V88o21r87á26č35e82k 6669471959323

Nikoho nedehonestuji a jelikož mi nikdo nevsugerovává že "mé kroky někdo řídí" nemám ani nikým"vypláchnutý mozek". Moje jednání / konání se odvíjí pouze od toho co já chci a neschovávám se za nějaké obezličky typu "vše je vůle boží", "mé kroky řídí bůh", apod. Se zvyšujícím se stupněm vzdělanosti začala i upadat oddanost církví, protože lidé pak pochopili že období sucha není trest za to že se málo modlí a že blesky nejsou projevy božího hněvu, ale pouze elektrické výboje, že mor také není božím trestem ale "pouhou" infekční chorobou. Nicméně Vám přeji mnoho šťastných let ve víře. Jen mi ještě prozraďte jaká byla Vaše původní víra, od které jste konvertoval ke křesťanství.

0/0
1.4.2016 17:03
Foto

J91i75r95k45a 74O35u81l45i48c25k69ý 3937403901335

Jenže naše kroky opravdu nikdo neřídí. Křesťané věří, že jsem dílem Božím, že Bůh o nás vše ví, ale nejsme jeho loutkami.y

Když jste u těch blesků, víte, že průkopníkem v tomto směru byl český kněz a řeholník Prokop Diviš, který se také potýkal s církevními autoritami ohledně svého tvrzení, že blesk je elektrickým výbojem. Dnes o tom nikdo nepochybuje (a ano, souvisí to s růstem vzdělanosti a našeho poznání). Toto poznání ale také musíte připsat nakonec k dobru právě církvi.

Víte, kdykoli věda přizná, že se v něčem mýlila, každý to považuje za vítězství vědy, protože se posunula dál. Když však přizná podobné církev, každý to považuje za vítězství nad církví. Proč asi? Není to právě onou nevraživostí. léta úspěšně budovanou?

Pokud jde o mou konverzi - nebyl jsem věřícím - nazvěte to třeba ateismus, nebo agnosticismus, ale prostě nebyl jsem věřící.

0/0
1.4.2016 17:17

H43o73n77z26a 93V25o91r40á17č73e40k 6679631309183

Pokud jste nebyl věřící tak nemůžete být konvertita.

Vy jste dílem božím? No tak já teda věřím, že jsem dílem svého otce a matky.

Zde v Čechách má víra v boha sestupnou tendenci od vzniku samostatného státu.

V čem konkrétně církev přiznala že se mýlila? Nějak si neuvědomuji že by se nějak distancovala od násilné "chrizantizace", což asi nebylo úplně, jak by řekli vyznavači stejného Abraháma jako Vy, jaksi "košer".

Následuje třeba tzv. "Templářská kauza", tam se církev vyznamenala

Postoj církve za WWII byl taky dost divný, nemluvě o následném pomáhání v útěku hledaných nacistů.

Nějak jsem nezaznamenal že by se od těch věcí církev distancovala

0/0
1.4.2016 17:51

L21a75d19i21s64l62a29v 14K37u20d58l25a50c53e85k 8248420709329

Cirkev prijmula majetek ve stavu jaky je a stav pamatek je veci majitele a je za stav take odpovedny. Basta. V pripade ze nemas na opravy tak nekupuj stary barak.

+2/−3
1.4.2016 8:54

J20a90n 36C40h32o90b34o22t 5742374638581

Oni ho nekoupili a když jim ješt+ patřil, v havarijním stavu nebyl. Stát jim ho zdevastoval, teď se skřípěním zubů vrací a bude prskat, že je *stále ještě* (od něj samotného) zdevastovaný?

Zajímavý přístup...a bohužel velmi dobře vystihující stav postkomunistické společnosti, ve které je mimo jiné kompletně zdevastován cit pro morálku.

+7/−2
1.4.2016 8:56

J71i33ř83í 61V50o89n12d79r73á27č33e34k 5396784810304

Morální by bylo, aby si věřící na svoji zájmovou činnost platili. V Bavorsku je církevní daň. Zavést ji tady, je rázem po věřících.

+1/−6
1.4.2016 9:00

J17a96n 81C14h37o41b39o82t 5982104818571

Církevní daň není v Bavorsku, ale v celém Německu. A nekteré církve (pravda, spíše ty menší) se dobrovoilně rozhodly žádnou nepožadovat. Daň se liší podle vyznání.

Tak mi to přijde fér a klidně ať to zavedou i v ČR. Pravděpodobně by rady oveček opravdu velmi prořídly. Ale církve také pod čarou nebyly žádní velci dobrodinci a Vatikán je asi největší současná mafie, takže ano, klidně ať si je platí ovečky.

Nicméně ukradené ať se vrátí.

+1/0
1.4.2016 9:03

J15i89ř94í 30V75o69n68d23r69á78č68e90k 5186414520374

O vracení se v tomto případě nikdo nebaví. Bavíme se o financování. Církev tvrdila, že těch 56 miliard potřebuje na obnovu a provoz vrácených majetků a skutek utek. Podle odhadu analytiků to bude i s přičtenou inflací dokonce kolem 96 miliard.

+1/0
1.4.2016 9:09

L69u28d42v49í85k 95G79a45j53d63o57š89í75k 2775713544692

Jistě. Jenže doteď to patřilo státu, který má stejnou povinnost se o nemovitost starat a 70 let tak nečinil. Takže najednou jiný metr?

+3/−2
1.4.2016 10:01

L36a19d15i14s62l54a70v 87K73u88d64l68a22c84e93k 8918520859299

Cirkev chtela majetek a dostala ho. Onen majetek ale mnohdy je i pamatkove chraneny. Proc nezacit se systemem tvrdych pokut za neudelane opravy a nedokonale opravy? Flaternici by prisli na to ze kazda sranda neco stoji a ze pamatkari dokazou byt hodne velka a draha ves v kozichu. ))))

+1/−2
1.4.2016 8:34
Foto

J64i37r93k57a 98O29u51l14i25c98k85ý 3597733631375

Víte, církev ve většině případů npřestala být majitelem oněch kostelů. Ty jí komunisté ponechali (především, pokud šlo o kostely farní, nebo filiální). Vyjímku tvořily snad pouze kostely , které byly součástí areálu klášterů. Tam, když došlo k zabrání klášterů, došlo i k zabrání kostelů. Jenže farní kostely měly velmi často k dispozici majetky pro jejich opravu, údržbu a provoz. Krom toho existovalo i tzv. petronátní právo, tedy jakýsi patron kostela. Obvykle to byl nějaký bohatý rod (často šlechtický, třeba i majitel panství), který měl například i právo mluvit do obsazování postu faráře, ale k tomu měl i povinnosti, jako například přispívat na opravy kostela a na jeho provoz. To vše bylo zákonem o hmotném zabezpečení církví z roku 1949 zrušeno a patronáty převzal stát. Do narosté většiny kostelů pak stát za posledních 65 let neinvestoval skoro nic. Farnost již neměla zdroje příjmů z majetků a tak nebylo z čeho kostel opravovat. Proto tyto stavdby chátraly.

V dvadesátých letech pak mnohé obce se dohodly s církví a kostely převzaly (obce totiž měly a mají snadnější přístup k nejrůznějším dotacím). Farnosti jim obvykle kostely přenechaly za symbolickou korunu a obce se začaly starat. Někde však obce takové břemeno převzít nechtěly (a já jim rozumím a nevyčítám jim to). Tak jak běžel čas, začaly se opravovat především ty kostely, v nichž se pravidelně konají bohoslužby. Přesto ale některé kostely byly a jsou opravovány, aniž by byla vyhlídka, že se tam boho služby budou někdy konat. Přesto prim v tom výběru, co opravit, mělo hledisko, zda se v daném kostele bohoslužby konají, či nikoli. Jestliže například v našem farním obvodu je nějakých 25 kostelů a kaplí, ale pravidelně se slouží jen v pěti z nich a v dalších 4 pak příležitostně, měly tyto kostely a kaple jaksi přednost. A pokud si vezmeme v potaz, že farností v naší zemi je určitě více než tisíc (a kostelů a kaplí mnohem více, snad v každé vesnici taková stavby je), je logické, že hned to opravené nebude.

+5/−2
1.4.2016 10:08

O63t69t64o 63H80a63l73í36ř 9113127878926

Přístup k dotacím na obnovu památek je naprosto stejný pro církve i obce. Nemusíte si vymýšlet;-).Církev projevuje obrovský zájem především o majetky, které lze komerčně využít či prodat za účelem zisku. O obnovu kostelů mnoho zájmu neprojevuje (až na aktivitu jednotlivých farností), spíše se ráda zbavuje kostelů, do nichž by musela investovat na nutné opravy. Takže ty raději nacpe obcím, které nechtějí mít v centru jako dominantu ruinu a opravují kostely za své. V takto opravených kostelech církev velkomyslně slouží bohoslužby. Přitom má mnohem větší zájem o pozemky, než o kostely. Ale tak tomu bylo vždy. I svatovítská kapitula za 1. republiky tloustla z toho, že vykupovala majetek pod cenou při exekucích. Tou vaší lyrickou selankou nás nemusíte krmit.

0/−5
1.4.2016 10:50
Foto

J66i43r92k62a 80O30u71l35i27c32k93ý 3167283121805

Pokud jsem něco napsal nesprávně, dokažte, co bylo nesprávné. Pokud však správně, proč lžete?

+1/0
1.4.2016 10:59

P17e60t19r 28T98y15č40k31a 6305642519832

Takové lidi co se imrvére starají o cizí peníze mám vůbec nejradši.

+5/0
1.4.2016 8:18

J40i71ř69í 59V63o46n47d31r41á88č80e62k 5656664440344

Jestli myslíte Zemana, tak ty peníze jsou naše, které cpeme do církevního majetku, jestli jste to nepobral

+2/−5
1.4.2016 8:55

J81a62n 14C53h61o63b67o95t 5782814338501

Možná proto, že ten majhetek byl po desetiletí "náš" (poté, co "jsme ho ukradli" - rukou milované socialistické vlasti, do které se většina z nás asi narodila až později) a "my" ho nechali rozpadnout?

+3/−1
1.4.2016 8:58

J82i12ř31í 91V31o65n34d86r95á89č15e35k 5646464230714

Možná pro vás bude prozření, že v tomhle případě si ten majetek neukradli komunisti pro sebe. Oni ho zestátnili. Tedy nesloužil jen komunistům ale představte si, i těm věřícím. A divil byste se, kolik věřících bylo dokonce ve straně. .

+1/−4
1.4.2016 9:07

J35a36n 65C94h60o77b67o61t 5682714118171

Ne, tomu, kdo byl ve straně, sbychy se opravdu nedivil. Ale nevím, jak kostely, ve kterých byly prasečáky, prázdné chátraly, nebo v nich parkovaly ruské tanky, sloužily věřícím? To asi budete muset nějak blíže rozvést...

+5/−1
1.4.2016 9:09

J30i86ř56í 42V54o25n64d17r11á83č71e60k 5416784860684

Sloužily jim stejně, jako mě nebo vám. A proto nechápu, proč mám být morálně vůči nim ponižován, že jim dlužím a že jim mám něco neustále dotovat (ta prasata jsme sežrali asi všichni. A možná i nějaký ten farář).

+1/−3
1.4.2016 9:18

J89a77n 26C95h67o16b27o21t 5292644788801

Nu, ano, velmi *potažmo*. Proto jsme také všichni spolem vinni tím, že jsou tyto památky v takovém stavu a je namístě, abychom je nejen vrátili, ale i přisypali nějaký ten šesták na opravdovou rekonstrukci. A klidně za podmínky, že je církev 100 let neprodá.

+2/−2
1.4.2016 9:22

J93i10ř14í 73V33o78n70d41r82á13č50e91k 5856804920474

Musím vám zde zopakovat, že vtip je v tom, že sypeme my a církev ne.

+1/−2
1.4.2016 9:24

J67a74n 27C44h81o98b55o50t 5602804528511

Nu, vtipné určitě tehdy bylo i to odebírání...

+2/−1
1.4.2016 9:26





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.