Replika legionářského vlaku z první světové války vyrazila z pražského Hlavního...

Replika legionářského vlaku z první světové války vyrazila z pražského Hlavního nádraží na pětiletou cestu po České republice a Slovensku (19. května 2015). | foto:  František Vlček, MAFRA

Do Hradce přijel „sibiřský“ Legiovlak, na nádraží zůstane do neděle

  • 0
Jedenáct vagonů připomínajících sto let starou historii českých dobrovolníků bojujících nejen po Evropě, ale i daleko za Uralem, je přístupných na hlavním nádraží v Hradci Králové. Vojákům poskytoval v neklidné době kompletní zázemí.

Legiovlak, tvořený replikami legionářských vagonů z let 1918–1920, v nichž českoslovenští legionáři křižovali transsibiřskou magistrálu, bude na odstavné koleji přístupný až do neděle 28. června.

„Vlak připomíná události před sto lety, kdy čeští a slovenští dobrovolníci bojovali za vznik samostatného československého státu,“ vysvětluje předseda jednoty Československé obce legionářské Radek Vorel.

Jednotlivé vagony vlaku jsou zařízeny tak jak ke konci první světové války. Za lokomotivou jsou připojeny vagony kovářský, zdravotní, poštovní či obrněný. Jeden z vagonů připomíná takzvané těplušky, což byly nákladní vozy přestavěné na obytné.

„Vlaky sloužily jako pojízdná kasárna a staly se do roku 1920 domovem našich vojáků, kteří si je postupně dovybavovali a zdobili,“ vysvětluje tiskový mluvčí legionářské obce Miloš Borovička.

Unikátní pojízdné muzeum uvnitř představuje také dobové vybavení z každodenního života posádky vlaků, kterých mělo československé vojsko v Rusku 259. Zapojeno v nich bylo 531 osobních a 10 287 nákladních vozů. V nákladních vozech byly dost často i podpůrné dílny jako pekárna, prádelna, krejčovská či ševcovská dílna a další.

Dobové vybavení vystavuje například zdravotnický vůz, který sloužil legionářům v Rusku již od roku 1914. Sanitní vlaky také pomáhaly evakuovat zraněné do Vladivostoku. Ty velké měly řadu vagonů operačních či lůžkových pro těžce raněné, nemocnici na kolejích doplňovaly i vozy se službami, jako s prádelnou, vyvařovnou či s místem pro personál a materiál.

„Pro dopravu raněných z bojiště se užívaly zdravotní letučky, což byly rychlé vlaky s jedním či dvěma zdravotními vozy. Na řece Volze disponovali legionáři také nemocničními loděmi,“ popisuje Borovička.

Trasa Legiovlaku v roce 2015

Pro výrobu repliky legiovlaku odkoupila legionářská obec v uplynulých čtyřech letech 11 vagonů, které za několik měsíců přeměnila na věrnou repliku sto let starých vozů. Na jeden z nich příspěla i slovenská strana v čele s Nadáciou Milana Rastislava Štefánika a Klubom historickej techniky RD Zvolen.

Interiér Legiovlaku bude na hradeckém nádraží přístupný až do 28. června, kdy na celé léto vyrazí do Prahy. Od 28. srpna bude na dva týdny přistaven na hlavním nádraží v Pardubicích.