Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti...

Závod Škoda Auto v Kvasinách začal s výrobou modernizovaného modelu Yeti (11.11.2013). | foto: Škoda Auto

Domluveno. Do Kvasin přiteče miliarda, práci najdou až dva tisíce lidí

  • 5
Přes miliardu korun má v příštích letech přitéct do průmyslové zóny v Kvasinách na Rychnovsku. Stvrdí to čerstvě dohodnuté memorandum mezi krajem, vládou a firmou Škoda Auto, které všechny strany podepíšou v nejbližší době. Práci tam najdou téměř dva tisíce lidí.

Na Rychnovsku se uskuteční řada dopravních projektů, ale peníze by mohly jít i do zdravotnictví. 1 300 pracovních míst nabídne přímo Škoda Auto, dalších 400 by mohli nabídnout regionální dodavatelé.

Vláda schválila podporu ve výši 570 milionů korun, dalších asi 300 milionů chce do zóny nasypat kraj.

„O další náklady na jednotlivé projekty se podělí i další subjekty, například ministerstva či Státní fond dopravní infrastruktury,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc (ČSSD). Celková částka by se tak mohla vyšplhat přes miliardu korun

Stejně jako v první etapě rozvoje zóny půjde velká část peněz do dopravní infrastruktury, hejtman už má kompletní seznam všech projektů, který po řadě měsíců by už měl být definitivní.

„Vláda se usnese na jaře, kdy už přesně uvidíme, co z toho pro kraj bude vyplývat,“ řekl hejtman. „Hovoří se o dubnu,“ upřesnil krajský radní pro rozvoj Josef Dvořák.

Prozrazovat jednotlivé projekty kraj před definitivním podpisem memoranda nechce. „Můžeme zveřejnit možná jeden, a to obchvat Opočna,“ naznačil Dvořák (více o obchvatu čtěte zde). Kromě na silnice by kraj část peněz rád vyčerpal i pro nemocnici v Rychnově nad Kněžnou. Kraj už začíná s výkupem pozemků.

Na průmyslovou zónu Kvasiny by měla navázat nová

Automobilka rozšíří výrobu o nové modely. „Mělo by jít především o výrobu SUV vozů, a to nejen značky Škoda, ale i Seat,“ řekl hejtman Franc. Investice ze strany firmy by se měla v následujících třech letech vyšplhat minimálně na 7,2 miliardy korun.

Kraj už v první etapě rozvoje průmyslové zóny investoval především do silnic 350 milionů korun, v následujících letech by do Kvasin mělo z krajské pokladny přitéct asi o 50 milionů méně. „Spoluúčast kraje u staveb dopravní infrastruktury bude nejspíš 25 procent. Jak to bude u dalších projektů, ještě uvidíme,“ uvedl Dvořák.

Na průmyslovou zónu Kvasiny by měla navázat nová o velikosti 52 hektarů, na ni naváže i nezbytná veřejná infrastruktura.

„Půjde o investice do obchvatu obcí, zvýšení kapacity železničních tratí, vybudování nových cyklostezek, chodníků a měla by se zlepšit i situace ve školství a regionálním zdravotnictví,“ naznačil premiér Bohuslav Sobotka a nepřímo tím potvrdil, že naděje kraje na investice do rychnovské nemocnice by nemusely být liché.