Zastupitelé Královéhradeckého kraje škrtli přes milion kilometrů v autobusové dopravě. Na snímku jsou autobusy v Hradci Králové.

Zastupitelé Královéhradeckého kraje škrtli přes milion kilometrů v autobusové dopravě. Na snímku jsou autobusy v Hradci Králové. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Organizátor dopravy dostal v Pardubicích vyhazov, Hradec ho zatím drží

  • 3
Organizátor regionální dopravy, firma Oredo, má další problém. Zpackané jízdní řády nejprve v listopadu zlomily vaz jejímu řediteli, nyní ji hodil přes palubu Pardubický kraj. Druhý poloviční vlastník Oreda - Královéhradecký kraj - je zatím trpělivý.

Zlidovělá moudrost praví, že když dva dělají totéž, není to totéž. Firma Oredo, která pro celé východní Čechy organizuje regionální autobusovou a vlakovou dopravu, by toto rčení mohla ještě o stupeň povýšit: Když jeden dělá totéž pro dva, není to totéž.

Poté co v listopadu musel kvůli údajnému manažerskému selhání odejít ředitel Oreda Vladimír Záleský, zdálo se, že bouře kolem jízdních řádů a neúměrně vysokých odměn některých zaměstnanců utichla. Platí to však jen napůl.

Zatímco Královéhradecký kraj je údajně s prací nového vedení Oreda spokojený, Pardubický v závěru minulého týdne bouchl do stolu a firmě vypověděl smlouvu. Důvod? Ten oficiální zní: finanční úspory.

Pardubičtí nešetří kritikou, v Hradci o změny nestojí

Pravda však je, že pardubické hejtmanství práci Oreda dlouhodobě kritizuje a radní pro dopravu Jaromír Dušek označil její jízdní řády za hanebné.

"My nevidíme důvod, proč bychom měli měnit zaběhnutý systém," vyjádřil se Karel Janeček, radní zodpovědný za dopravu v Hradeckém kraji.

Není však bez zajímavosti, že březnové změny jízdních řádů se nesetkaly s vlídným přijetím ani v regionu a někteří starostové i zástupci dopravních společností si stěžují hlavně na Oredo.

"Já se problémům nedivím, vždyť jízdní řády nesestavují odborníci, ale lidé bez větších zkušeností v přepravě," řekl pod podmínkou anonymity šéf jedné z velkých dopravních firem.

Šéf hradeckého Oreda: Firma byla v Pardubicích pod tlakem

Jízdní řády pro Pardubický kraj budou místo Oreda nově sestavovat úředníci dopravního odboru. Avšak není vyloučeno, že je budou skládat stejní lidé jako dosud, jen přejdou na kraj.

"Něco takového se v Pardubicích dalo čekat. Vím, jaké tam byly tlaky, Oredo bylo neustále tlačené do nějakých řešení, která splnilo, ale kraj se stejně rozhodl, že půjde svou vlastní cestou," pronesl jednatel Oreda pro Královéhradecký kraj Václav Brůžek.

Je však přesvědčen, že zdejší hejtmanství zachová společnosti přízeň: "Po rozhovoru s náměstkem Janečkem si dovoluji tvrdit, že tato situace v Hradci nepřijde."

Úplně opačný názor však zastává Dušek. "Jsem přesvědčen, že Hradec nás bude následovat," tvrdí kritik, jenž se na bývalé šéfy firmy chystá podat trestní oznámení.

Přestože Pardubický kraj hodil Oredo přes palubu v oblasti jízdních řádů, oba regiony, které společnost vlastní rovným dílem, s ní budou dál spolupracovat na projektu odbavovacího systému podporovaném Evropskou unií.

Kraj odřízl 1,2 milionu kilometrů

Kritizované jízdní řády jsou sice staré jen dva měsíce, přesto už od června projdou dalšími změnami. A jak již bývá nemilou tradicí, spojů bude ještě méně. Krajští zastupitelé včera odsouhlasili, že po březnovém ořezu 300 tisíc kilometrů ročně nyní obětují ještě mnohem více - dalších 1,2 milionu kilometrů.

"Bude se to týkat především některých dopoledních spojů a večerních či víkendových linek. Během dubna se konala jednání s obcemi a tyto změny jsou pečlivě projednávány," obhajuje škrty Janeček.

Lidé totiž prý některé spoje nevyužívají a stejný počet ročních kilometrů (17,4 milionu) najetých autobusy chce kraj zachovat i pro příští rok.

Nepříjemné novinky mají společnou příčinu: kraj má na autobusy o deset milionů méně než vloni - jen 290 milionů korun. Prozatím poslední omezování autobusové dopravy bude následovat v září, jen se zatím neví, v jakém rozsahu. 

,