Kvasiny a Solnice chtějí záchytná parkoviště pro dělníky z automobilky

  • 5
Solnice a Kvasiny se snaží prosadit vybudování záchytných parkovišť typu P+R pro zaměstnance továrny Škoda Auto. Měla by ulevit přetížené dopravě kolem automobilky a zmírnit zoufalé problémy s parkováním. Jedno by mohlo stát už u hranic s Polskem.

Okolí automobilky v Kvasinách na Rychnovsku se třikrát denně, šest dní v týdnu promění v jeden velký špunt. Při střídání směn se u továrny vyměňují stovky automobilů se zaměstnanci. Mezi nimi v kolonách popojíždějí i kamiony s materiálem nebo hotovými vozy. Veškerá doprava se přitom odehrává na jediné silnici vedoucí od kruhového objezdu před Solnicí k továrně (o problému čtěte zde).

Dopravní komplikace však nastávají i v samotných obcích. Způsobují je hlavně polští řidiči, kteří sem přijíždějí od Náchoda nebo častěji od Deštného v Orlických horách. Nejkratší cesta z Polska do automobilky pro ně vede přes orlickohorské sedlo Šerlich. Aby nemuseli továrnu objíždět po přetížené silnici, parkují v obci poblíž severní brány. Dříve stáli všude, po posílení policejních hlídek (více zde) už jen tam, kde to není vysloveně zakázané.

„Posílení bezpečnosti, na které jsme se domluvili, má velmi pozitivní dopad. Dříve stálo v zákazech a na soukromých pozemcích až sto aut, teď tam nejsou. Je to ale jen díky masivnímu zásahu policie,“ upozorňuje starostka Kvasin Alice Nováková. Jenže desítky aut z vesnice nezmizely. Jen se přesunuly o kus dál, třeba k dřevařské firmě na plochu, kde bývaly dříve odstavené kamiony.

Starostové Kvasin a Solnice proto navrhují vznik záchytných parkovišť typu P+R, jaká jsou třeba na okrajích Prahy. Zaměstnanci by auta odstavili tam a dál by jeli svozovým autobusem. Taková parkoviště by podle jejich úvah mohla být až tři – od Náchoda, Hradce Králové a od Deštného. Tam je problém hlavně o sobotách, když se spěchající lidé z automobilky střetnou s turisty.

„V zimě je silnice ucpaná lyžaři a do toho jedou zaměstnanci z automobilky. Záchytné parkoviště by mohlo být třeba v Orlickém Záhoří. Tím se denně ušetří desítky aut. Je potřeba, aby sem ta auta vůbec nedojela, aby zastavila třeba 15 kilometrů odsud,“ navrhuje starosta Solnice Jan Hostinský.

Kdo to zaplatí?

Vize je zatím na začátku. Kladně se k ní staví hejtman Jiří Štěpán a pozitivní ohlasy mají starostové také z automobilky, kde o návrhu jednali v pátek. Zatím není jasné, kdo by měl stavbu parkovišť financovat.

„Slíbili, že se tím budou zabývat, protože jim to přišlo z jejich strany řešitelné. Jedna věc však je vytipovat lokalitu, druhá parkoviště zrealizovat a třetí motivovat zaměstnance, aby svozovým autobusem chtěli jet. Mohl by je třeba dovézt až k šatnám,“ uvažuje Nováková.

Hlavní výhodou pro zaměstnance by měla být úspora času. To, že na dopravě ušetří, totiž není vzhledem k vysokým platům ve škodovce příliš silný argument.

„Škoda Auto vnímá vysoké dopravní zatížení Rychnovského regionu a minimálně do doby vybudování veřejné dopravní infrastruktury přislíbené v roce 2015 Vládou ČR realizuje řadu opatření. Jde především o spolufinancování nebo vlastní zajištění desítek autobusových a vlakových linek a hledání dalších efektivních a smysluplných řešení,“ říká vedoucí vnějších vztahů automobilky Michal Kadera.

Problémy jsou s parkováním a rychlou jízdou

I když radnice a policie hovoří, že se dopravní situace v Kvasinách po Novém roce uklidnila, řada místních si to nemyslí. Poukazují hlavně na rychlou jízdu v obci.

„Kolikrát se chytám za hlavu, když vidím, jak to řidič hvízdne při předjíždění. Hlavně když se mění směny. Paní na kole ukazovala, že odbočuje, a auto jí tam vjelo. Stačila seskočit, ale mohlo být po ní. Před Vánocemi tady Polák jednu paní normálně smetl a chodila s límcem,“ popisuje vedoucí prodejny v Kvasinách Miroslava Stejskalová.

Zaměstnanci parkující mimo škodovácká parkoviště stojí všude, kde nejsou...

„Problémy s parkováním se nezlepšily. Tady nám stojí všude možně - na trávě, v požárních vjezdech, kde se nesmí parkovat. Dokonce i přímo u nás v areálu,“ říká hlídač v jedné z místních firem.

Solnice proto uvažuje i o zřízení obecního záchytného parkoviště, kam by mohla policie nechat odtáhnout špatně parkující auta. Jenže to by muselo být hlídané, a jeho provoz by nejspíš musela platit obec.

Policejní prezident Tomáš Tuhý v únoru po jednání v Rychnově nad Kněžnou připustil, že v Solnici by se v budoucnu mohla obnovit policejní služebna. Nyní tam dojíždějí státní i městští policisté z Rychnova.