Doprava v Hradeckém kraji strmě roste, na Rychnovsku až o 513 procent

  8:50
Až o 21 procent vzrostla za posledních šest let intenzita dopravy v Královéhradeckém kraji. Počet osobních i nákladních automobilů narostl téměř na všech silnicích v regionu. Ukázalo to sčítání, které si nechali provést silničáři.
Houstnoucí provoz na hradeckém Gočárově okruhu

Houstnoucí provoz na hradeckém Gočárově okruhu | foto: Martin Veselý, MAFRA

„Na silnicích jsou intenzity dopravy stanoveny z výsledků ručních průzkumů, na dálnicích zejména pomocí údajů z automatických detektorů dopravy,“ popisuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) svoji metodiku, pomocí které na výsledná čísla přišlo.

Redakce iDNES.cz porovnala výsledky loňského sčítání s tím, které se uskutečnilo v roce 2010 a u většiny sledovaných silnic v krajském městě i celém regionu vypočítala nárůst v počtu automobilů, které vybranými místy za den projedou.

Bod, kterým za jeden den projede vůbec nejvíce aut, se nenachází na dálnici D11, ani na žádné zásadní silnici spojující dvě velká města, nýbrž kousek od centra Hradce Králové. Pomyslným vítězem se totiž stal úsek druhého městského okruhu vedoucí kolem fakultní nemocnice, který svádí vozidla jedoucí od Pardubic. V průměru kolem hradeckého špitálu projede 30 938 vozidel za den, což je o čtyři procenta víc, než tomu bylo v roce 2010.

Podle náměstka primátora Jindřicha Vedlicha (TOP 09), který má na starost rozvoj města, by problém zahušťování dopravy v místě, které bývá především ve špičce ucpané a kudy pravidelně projíždějí sanitky do přilehlé nemocnice, vyřešilo několik dopravních staveb, které město společně s ŘSD plánuje.

„Významně by pomohla přestavba křižovatky Mileta, kterou nám však nyní zbrzdil spolek KOS a také Královéhradecký kraj, který sám sebe označil za podjatý,“ kroutí hlavou Vedlich, podle něhož by okolí hradeckého centra ulehčily i další stavby, které Hradec připravuje.

Tou první má být takzvaná jižní spojka, která by dopravu svedla od Bláhovky přes Temešvár až k takzvané Hradubické ulici.

„Za ministra dopravy Víta Bárty to šlo k ledu, v loňském roce se nám však u ŘSD podařilo prosadit zařazení jižní spojky do prioritních staveb,“ říká Vedlich. Stejný status má i severní tangenta, která by odklonila tranzitní dopravu zatěžující centrum města zase na severní straně.

Návrh výhledového vedení dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy v Hradci Králové, jižní spojka a severní tangenta.

Hned to však nebude. Podle odhadů by se mělo na výstavbě obou těchto spojnic začít pracovat v letech 2024 až 2026.

Třetím projektem, který přetíženému Hradci ulehčí, má být takzvané jižní propojení, které by mělo spojit hustě obydlené Moravské Předměstí s hlavním tahem na Pardubice a rovněž ulehčit exponovanému místu u soutoku, kudy se lidé z Moravského Předměstí jedoucí do Pardubic musí dostávat na Hradubickou.

„Financování této akce však zatím není vyřešeno,“ podotýká primátorův náměstek.

Navýšením dopravy trpí i již zmíněné Moravské Předměstí, přes jehož tepnu - Brněnskou třídu - se z celého města sjíždí tranzitní doprava směřující na Brno. Za posledních šest let tam intenzita dopravy vzrostla o 10 procent a denně tam projede 28,5 tisíce automobilů.

Rekord padl na Rychnovsku: 513 procent

Citelně narostla v Hradci Králové i doprava kolem kruhového objezdu u ČKD. Například v Koutníkově ulici, která k ČKD svádí dopravu z centra města, je oproti roku 2010 devatenáctiprocentní nárůst, projede tam tedy o téměř 4,5 tisíce aut víc než před šesti lety. Ještě o něco hůř je na tom komunikace číslo 11, která na ni na okruhu navazuje a svádí dopravu ke Kuklenám. Zatímco v roce 2010 tu projelo denně něco málo přes 14 tisíc aut, nyní to je víc než 17 tisíc, tedy je nárůst o pětinu.

V krajském městě je však i několik silnic, na nichž automobily ubyly. Oproti sčítání v roce 2010 jich projelo méně například po Benešově či Pospíšilově třídě, méně jich jezdí i po prvním městském okruhu, který těsně obepíná historické centrum. Tam došlo k pětiprocentnímu poklesu intenzity dopravy.

Absolutním rekordmanem je silnice spojující Častolovice se Solnicí. V roce 2010 po ní projelo 608 automobilů za den, loni to už bylo 3 732 vozidel, nárůst intenzity dopravy je tak o 513 procent. Nejspíš kvůli zvyšování počtu zaměstnanců v kvasinské fabrice se o pětinu zvedl i provoz na silnici mezi Hradcem Králové a Kostelcem nad Orlicí, po níž jezdí řada automobilů směřujících do Kvasin. V roce 2010 po ní projelo něco málo přes 12 tisíc aut denně, loni to bylo už přes 14,5 tisíce. Kvůli růstu Škodovky se o čtvrtinu zvýšil i počet automobilů na příjezdu do Vrchlabí, kde má automobilka další továrnu.

  • Nejčtenější

Plechový úkaz s atmosférou devadesátek. Polská tržnice dál láká zbožím i cenami

18. dubna 2024

Premium Rázovitá tržnice táhne do polského pohraničního městečka Kudowa Zdrój tisíce Čechů. Autobusy sem už...

Zloději očesali nové vozy u autosalonu, škoda se šplhá ke dvěma milionům

19. dubna 2024  10:47

Dva muži s pestrou trestní minulostí způsobili škodu za téměř dva miliony korun, když se v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špindlerův Mlýn povolil propojení skiareálů, parkovací terminál počká

22. dubna 2024

Premium Kvůli raketově rostoucím nákladům musela společnost Melida zcela přepracovat projekt na lyžařské...

Řidič na stavbě vypil lahev vodky a převrátil tatru, nadýchal tři promile

19. dubna 2024  12:55

Během pracovní doby popíjel na stavbě dálnice nedaleko Hradce Králové sedmačtyřicetiletý řidič...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křižovatka byla příliš přehledná, divoké řidiče zkrotí kruhový objezd

22. dubna 2024  9:45

Ještě před začátkem léta začne přestavba křižovatky U Voříšku, na spojnici mezi Častolovicemi a...

Sagan je jen jeden. Slovenská jednička nevidí přirovnání k legendě ráda

26. dubna 2024  12:35

Už jen pár desítek metrů před cílovou páskou se snažil prosmýknout kolem o kousek před ním...

Hory budou dostupnější, krkonošská střediska zavádějí letní skipasy

26. dubna 2024  10:05

Největší krkonošská střediska v letní sezoně zavedou novinku známou dosud hlavně z alpských zemí....

Za vraždu a pokus o další hrozí muži výjimečný trest, podle policie chystal i třetí

25. dubna 2024  13:05

Jednoho člověka pobodal, dalšího nechal uhořet v domě, který úmyslně zapálil, viní kriminalisté od...

Ministr zamítl rozklady obce Všestary a občanů proti stavbě D35 u Hradce

25. dubna 2024  9:54

Ředitelství silnic a dálnic má pravomocné stavební povolení na stavbu úseku dálnice D35 ze Sadové k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...