V regionu při bouračkách zahynulo 21 lidí, tedy o sedm méně než vloni.

V regionu při bouračkách zahynulo 21 lidí, tedy o sedm méně než vloni. | foto: HZS

Na cestách v kraji je méně mrtvých, nejlépe jezdí řidiči z Rychnova

  • 0
Jednadvacet mrtvých, čtyřicet devět těžce zraněných a škoda, která přesáhla sto milionů korun. Ta čísla radost nikomu neudělají, přesto znamenají zlepšení. Statistika dopravních policistů v Královéhradeckém kraji za první pololetí totiž obsahuje výrazně nižší hodnoty než za stejné období loňského roku.

V regionu se přihodilo daleko méně vážných nehod, přestože to tak na první pohled nemusí vypadat. Celou republikou prolétl případ ze Sobotky na Jičínsku, kde 30. května šofér smetl dva předškoláky, kteří zraněním na místě podlehli. Statistika ale hovoří jasně: na silnicích po celém kraji se můžete cítit bezpečněji než dřív.

Dopraváci do konce června v Hradeckém kraji vyrazili k 1 953 nehodám, což je o 105 méně než v roce 2012. Lepší byl pouze Plzeňský kraj, velký nárůst naopak hlásí Ústecko (o 458 nehod více), Vysočina (368) a střední Čechy (330).

V regionu při bouračkách zahynulo 21 lidí, tedy o sedm méně než loni. Kromě Vysočiny (plus 5 lidí), Jihomoravského kraje (4), Prahy (2) a Pardubicka (2) se všechny ostatní regiony zlepšily, a tak na českých silnicích v prvním pololetí zahynulo o 66 lidí méně než loni.

Za volant sedlo 111 opilých lidí

Rovněž další údaje jsou pro Královéhradecko poměrně lichotivé. Těžce zraněno bylo 49 lidí (o rovných 40 méně) a škoda při nehodách dosáhla necelých 102 milionů korun (o 23 milionů méně).

Alkohol hrál hlavní roli u 111 dopravních nehod, nikdo při nich nezemřel, na rozdíl třeba od Moravskoslezského kraje, kde kvůli němu od začátku roku zahynulo šest lidí.

Podle krajské policejní mluvčí Ivany Ježkové se o podstatně lepší bilanci kromě prevence zasloužili sami řidiči. "Možná se sami k sobě i ostatním účastníkům silničního provozu chovají zodpovědněji a ohleduplněji a zároveň jezdí v bezpečnějších vozidlech," domnívá se.

Český premiant: Rychnov

Dopravní nehody v kraji

počet nehod: 1953 (2 058)
počet mrtvých: 21 (28)
těžce zraněných: 49 (89)
škoda: 102 milionů (125)
pozn.: první číslo platí pro pololetí, v závorce jsou údaje za stejné období loňského roku

Také další pololetní počty jsou pro kraj výborné. Z ČSOBP indexu, kterým pojišťovna dlouhodobě sleduje, jak se liší frekvence pojistných událostí řidičů ve všech okresech, vyplývá, že nejbezpečněji z celé země jezdí šoféři z Rychnova nad Kněžnou.

V podhůří Orlických hor je riziko zavinění nehody téměř pětkrát nižší (2,55 nehody na 100 pojištěných aut) než v Ostravě (11,55 nehody).

"Vedoucí postavení motoristů z Prahy, Ostravy a dalších metropolí, kteří bourají nejčastěji, dlouhodobě nikdo neohrožuje. Stejně tak na opačné straně žebříčku podle indexu kralují již řadu let vždy motoristé z Vysočiny či východních Čech," pochválil regiony ředitel odboru pojištění vozidel Jaroslav Král.

Rychnov si však vede jako na houpačce. Vždyť loňský index bezpečnosti, který sestavuje rovněž ČSOB, mu mezi všemi českými okresními městy přisoudil až 47. pozici. Mohl za to především vysoký počet vážných nehod, při nichž zemřelo 14 lidí, tedy o osm více než v roce 2011.

Křižovatka u Třebechovic: druhé nejhorší místo republiky

Teď však podstatně horší zjištění. Allianz pojišťovna dvakrát ročně mapuje nejkritičtější místa na českých silnicích a podle jejích dlouhodobých dat jsou zvlášť nebezpečné úseky v kraji nejméně čtyři.

Za uplynulé tři roky je druhým nejhorším místem republiky křižovatka mezi Třebechovicemi a Krňovicemi, kde zemřelo sedm lidí. Do podobné kategorie patří také jen pár desítek metrů dlouhý úsek silnice u Milovic, další krátký, ale o to kritičtější úsek u Samšiny či křižovatka mezi Lhotou pod Libčany a Roudnicí.

Další pro kraj smutnou skutečnost odhalila studie rizikových silnic automotoklubu ÚAMK. Podle rizikové mapy se v kraji nejvíc bourá na vozovkách mezi Hradcem a Hořicemi a mezi Hradcem a Jaroměří.