Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hradecký Dopravní podnik má nové logo a zavede on-line dobíjení karty

  12:21aktualizováno  12:21
Hradecký Dopravní podnik letos uvede do provozu elektrobusy a on-line dobíjení městské karty. Nevylučuje ale ani zdražení jízdného v polovině roku. Hlasujte v anketě, jestli se vám líbí nové logo, které budete brzy vídat na autobusech i zastávkách.

Ředitel hradeckého Dopravního podniku Miloslav Kulich představuje nové logo. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Dopravní podnik v Hradci Králové si pro cestující na letošní rok připravil novinky, které by měly zpříjemnit cestování i třeba zlepšit ovzduší v krajském městě. Bude chtít dostát pověsti podniku s nejmodernějším vozovým parkem v republice.

On-line dobíjení karty

Zdržuje vás, že pokaždé, kdy si chcete dobít městskou kartu nebo koupit časovou jízdenku, musíte najít jeden z dobíjecích automatů? Brzy si jízdenku budete moci koupit z domova. Stačit bude jen počítač s internetem.

"Ve druhé polovině roku bychom chtěli zavést internetové dobíjení městské karty. Nejdřív musíme aplikaci technicky zajistit," řekl ředitel podniku Miloslav Kulich. Nejprve bude třeba vyměnit čtečky ve všech vozech.

Dopravní podnik slaví 85 let

* Letos tomu bude už 85 let od chvíle, kdy dva autobusy začaly přepravovat cestující na pravidelné lince mezi Kuklenami, nádražím a Slezským Předměstím.

* Jubileum oslaví 5. října 2013, kdy se předvede na dni otevřených dveří. K výročí si zároveň nadělil nové logo.

* Předchůdcem Dopravního podniku města Hradce Králové byly Autodráhy města Hradce Králové, které vznikly 24. října 1928. První autobus z vozovny pak vyjel 1. prosince téhož roku.

* S provozem trolejbusů začal hradecký Dopravní podnik až po druhé světové válce. Od 2. května 1949 začala jezdit trolejbusová linka na trase Hlavní nádraží - Nový Hradec.

* Současný název má Dopravní podnik od roku 1950, kdy byl národním podnikem, od roku 1989 pak státním podnikem, městskou organizací se stal až v roce 1997.

* Od roku 1965 hradecký Dopravní podnik provozoval i taxislužbu, v 70. a 80. letech pak měl i své vlastní učňovské středisko.

Hradečáci by si měli dobíjet elektronické peněženky a kupovat časové jízdenky prostřednictvím speciální aplikace na internetových stránkách Dopravního podniku.

"Slibujeme si od toho nejen zvýšení komfortu cestujících, ale i snížení nákladů na provoz v předprodeji jízdenek a nákladů na manipulaci s hotovostí," uvedl Kulich.

Dobít si kartu teď lze jen v centrále podniku, v informačních centrech a v šesti dobíjecích automatech, které jsou na uzlových zastávkách nebo v obchodních centrech.

Zdražení jízdenek

Od druhé poloviny letošního roku si cestující za hromadnou dopravu možná trochu připlatí. Vedení podniku nemá zdražování na programu, ale přiznává, že o něm uvažuje.

"Nevylučujeme, že dojde k mírné úpravě cen směrem nahoru. Budeme to ale muset ještě konzultovat s městem," uvedl Kulich.

Na případné zdražení jízdného by měla vliv změna DPH, ale i klesající tržby za další služby, které podnik nabízí, jako je autobusová doprava, výnosy z reklamy nebo třeba autoškola. Jen kvůli změně DPH odvede letos podnik do státní kasy o jeden milion víc.

Ekologičtější doprava elektrobusy

Na konci roku by chtěl hradecký Dopravní podnik začít testovat autobus na elektrický pohon. V následujících letech by pak staré autobusy, jimž končí životnost, chtěl nahrazovat elektrobusy.

"Je to směr, kterým se chceme do budoucna ubírat. Oslovili jsme potenciální dodavatele, od nichž bychom rádi elektrobus pořídili," řekl Kulich. První nízkopodlažní autobusy Dopravní podnik pořídil už před patnácti lety a v příštím roce by se mělo začít s jejich výměnou za vozy na elektrický pohon.

"Elektrobusy samozřejmě mají své mouchy. Na jedno nabití neujedou tolik, co vůz s dieselovým pohonem. Pokrok je ale obrovský a příští rok může být vše jinak. Rovněž pořizovací cena je vyšší. Běžný autobus stojí kolem pět milionů, elektrobus vyjde zhruba na osm," přiznal ředitel. Vyšší pořizovací náklady by ale měly vyvážit náklady na provoz. "Ty jsou zhruba třetinové," uvedl.

Nové logo, to staré evokovalo zácpu

"Chtěli jsme, aby nové logo částečně vycházelo z toho původního, které už ale nebylo dostatečně moderní a dynamické," vysvětluje Kulich, proč zvítězil jednoduchý návrh studia Peacock. Dopravní podnik si nové logo nadělil k 85. narozeninám, které letos oslaví. Vítězná firma si nechala udělat průzkum, jak na lidi působí logo původní.

"Lidé měli asociace jako uzel, uzavřenost nebo zácpa. Krom toho, že to není pěkné, nikdo takové asociace s Dopravním podnikem spojovat nechce," vysvětluje ředitel studia Vladimír Slivka, proč se rozhodli jako logo použít dynamickou šipku.

Staré logo hradeckého dopravního podniku.

Staré logo hradeckého Dopravního podniku.

Nové logo hradeckého dopravního podniku.

Nové logo hradeckého Dopravního podniku.

Ta podle něj symbolizuje pohyb a směr. "Vydali jsme se směrem jednoduchého logoartu, který půjde rozpracovat dál i do různých piktogramů," ukazuje Slivka nápady, jak by Dopravní podnik mohl označit třeba infocentrum nebo skibus.

"Nové logo přesně splňuje naše požadavky, protože se dá snadno zapamatovat a dobře rozeznat. Chceme, aby to bylo podobné, jako třeba v Praze, kde lidé, kteří chtějí jet metrem, přesně vědí, jaký symbol mají hledat," uvedl vedoucí marketingu hradeckého Dopravního podniku František Meduna.

Líbí se vám nové logo Dopravního podniku Hradec Králové?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. února 2013. Anketa je uzavřena.

Ne 355
Ano 90




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.