MHD v Hradci Králové

MHD v Hradci Králové | foto: Martin Veselý, MAFRA

Hradecká MHD chce zrychlit, semafory budou ovládat na dálku řidiči

  • 7
Královéhradecký dopravní podnik přišel s návrhy jak zrychlit hromadnou dopravu. Například "chytrými" semafory, které budou řídit sami řidiči autobusů, nebo vyhrazenými pruhy. Na své straně má městský podnik dopravní experty, policistům se však některé nápady příliš nelíbí.

Typické páteční odpoledne: dopravní špička, osobní auta, kamiony i autobusy městské hromadné dopravy stojí mezi fakultní nemocnicí a Brněnskou v koloně a semafory projedou až na čtvrtý pokus. To je běžná realita v Hradci Králové.

Dopravní podnik si teď proto chce vzít příklad z Prahy a dalších evropských měst a městské autobusy z takových situací dostat.

"Cenné jsou pro nás minuty, a to jak ve vztahu k cestujícím, tak k jízdnímu řádu. Od cestujících často slýcháme, že dlouho trvá, než autobus dojede na nádraží. My se však pohybujeme na trasách, kde je běžný provoz, a jsme tak ovlivňováni dopravní situací i světelnými křižovatkami," vysvětluje ředitel dopravního podniku Miloslav Kulich.

Logo hradeckého dopravního podniku.

Městská firma navrhuje úpravy některých úseků tak, aby na nich měla městská doprava přednost před auty, to by prospělo k její plynulosti. Rozjela se proto už série jednání o tom, jak městskou dopravu upřednostnit.

"Máme velkou výhodu, že už jsme technicky připraveni. V autobusech jsou GPS a radiostanice, které jsou schopny vyslat signál. V praxi by to znamenalo, že by autobus dal semaforu vědět: Jsem tady, potřebuju zelenou," popisuje Kulich.

Přiznává, že by zřejmě nebylo možné ovlivňovat všechny semafory. Šlo by zejména o přechody pro chodce, které vedou přes dlouhé úseky okolo centra Hradce.

"Bylo by to tedy v místech, kde fatálním způsobem nenarušíme dopravu, a to uvnitř druhého silničního okruhu, kde není tranzit, například na Gočárově či Pospíšilově třídě nebo na třídě SNP," upřesňuje ředitel.

Policisté souhlasí jen s některými návrhy

Jeho myšlenku podporují dopravní policisté, s většinou vytipovaných míst souhlasí.

"K tomuto nápadu se stavíme celkem vstřícně. Přednostní zelenou by městské autobusy mohly mít například na přechodech pro chodce u stavební školy a u policejního oddělení na Pospíšilově třídě. Dále třeba na křižovatce Pospíšilovy a ČSA, na křižovatce ČSA a Divišovy u Adalbertina, ČSA a Mostecké nebo u přechodu u základní školy v Kuklenách," vyjmenoval Stanislav Blažek, komisař hradeckého policejního dopravního inspektorátu.

Finanční náročnost projektu by neměla být vysoká, neboť technické vybavení dopravní podnik má, šlo by tedy hlavně o software, který by si s požadavky autobusů poradil. Technicky náročnější by byla druhá část návrhu dopravního podniku, a to vyhrazení pruhů pouze pro městské autobusy a trolejbusy.

"Máme vzor v Českých Budějovicích, kde i na okruzích a obchvatech mají speciální jízdní pruhy pro MHD. U nás by nemuselo jít o celý úsek, ale jen o jeho části. Na okruhu, kde je hustá doprava, nám dělá problém vyjíždění ze zastávky a ztrácíme tam čas. Kdybychom měli kus pruhu označený jen pro nás, pomohlo by to. Chápu, že by to omezilo ostatní řidiče, ale ty je při preferování městské dopravy vždy nutné omezit, bez toho to nejde," uvádí ředitel Kulich.

S jeho názorem souhlasí i dopravní expert Zbyněk Sperat z Centra dopravního výzkumu. "Takové řešení je pro Hradec nutné. Zkušenosti z Prahy i sousedních Pardubic, kde se podobné pruhy osvědčují, ukazují, že to jde," říká Sperat.

Vyhradit pruh na hradeckém okruhu je podle policie nereálné

Dopravní policisté ale tvrdí, že zavést podobné řešení na okruhu se dvěma jízdními pruhy není možné.

"Vyhrazené jízdní pruhy na silnici 1. třídy, což je okruh, je nereálná věc. Četnost autobusů tam je pět, deset minut, takže vyhrazený jízdní pruh by byl po většinu času prázdný, zatímco ten druhý by byl neustále absolutně ucpaný," tvrdí Blažek.

Sperat si však myslí, že i na druhém silničním okruhu mezi Hradubickou a třídou Karla IV. by šlo úpravy udělat tak, aby křižovatky nápor zvládaly.

"Pokud bude pruh navržen dobře, nedojde k problémům. Auta se jen budou řadit tak, aby umožnila autobusu projet křižovatkou na jeden cyklus. Kolony se sice mohou prodloužit, protože auta nebudou stát ve dvou pruzích, ale v jednom, propustnost křižovatek se však nesníží a budou stále odbavovat stejné množství aut jako doposud," myslí si dopravní expert.

Na magistrátu se oběma návrhy zabýval už i dopravní odbor, který však jasné stanovisko zatím nemá. "Členové komise rady města pro dopravu si vyžádali další potřebné informace a pověřili správce semaforů prověřením možností," říká mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková.